در حالی که موجی از گردوغبار برخی مناطق شرقی، غربی و جنوبی کشور از جمله سیستان و بلوچستان، لرستان، بوشهر و خوزستان را از صبح روز گذشته در برگرفته، استان‌هایی چون اردبیل و آذربایجان غربی شاهد کاهش شدید دمای هوا و حتی بارش برف بود.
کد خبر: ۱۰۲۳۷۰۱

به گزارش خبرگزاری‌ها، در سیستان و بلوچستان، باد همراه با گرد و خاک شهرهای شمالی این استان در منطقه سیستان شامل هیرمند، زابل، هامون، نیمروز و زهک را در برگرفت که سرعت آن به 75 کیلومتر برساعت می‌رسید.مرتضی فرجی، کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان دراین باره گفت: بروز این پدیده علاوه بر کاهش کیفیت هوا، دید افقی را در شهرستان‌های زهک و زابل به ترتیب به 1500 و 2000متر کاهش داده است.وی افزود: وزش باد شدید همراه با گرد و خاک در برخی نقاط مستعد توفان تا روز شنبه هفته آینده در شمال سیستان‌وبلوچستان تداوم دارد به طوری که حداکثر سرعت وزش باد در این مدت به 85کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

این کارشناس با بیان این‌که در این مدت احتمال افزایش غبار در نواحی مرکزی و نوارشرقی استان وجود دارد، تصریح کرد: همزمان با بروز این پدیده دمای هوا در نیمه شمالی استان پنج تا ده درجه و در نواحی مرکزی چهار تا هشت درجه کاهش می‌یابد.

هوای ناسالم در لرستان

اما در لرستان مهرداد فتحی بیرانوند، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست لرستان از وضعیت ناسالم هوای استان خبر داد و گفت: شهرهای پلدختر، کوهدشت و خرم‌آباد با سه‌برابر حد استاندارد و دورود، بروجرد و ازنا، دو برابر حد مجاز، شهرهای آلوده استان است که به لحاظ کیفی، وضعیت آنها ناسالم است.

کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز از وقوع پدیده گرد و خاک جزئی در مناطق جنوبی استان خبر داد و گفت: باد شدیدی از کشور عراق به سمت خوزستان وزیدن گرفته که باعث وقوع گردوغبار در مناطق جنوب استان شده است.

بهادری از روند افزایش دما در روزهای آینده خبر داد و افزود: از فردا تا سه روز آینده روند افزایشی دما را شاهد خواهیم بود و حتی احتمال دارد دمای هوا به 43 درجه سانتی‌گراد نیز برسد. در این مدت خلیج‌فارس نیز مواج خواهد بود.

کاهش 20 درجه‌ای دما در استان اردبیل

در همین حال از استان‌های شمال غربی اخباری مبنی بر کاهش شدید دمای هوا مخابره می‌شود به طوری که دمای هوای اردبیل به صفر درجه رسید.

دمای هوا در دیگر مناطق استان اردبیل نیز تا 20 درجه کاهش یافته و در برخی مناطق جنوبی به زیر صفر هم رسیده است.

براساس اعلام اداره کل هواشناسی استان اردبیل این سامانه سرد و بارشی که از روز دوشنبه وارد استان اردبیل شده علاوه بر کاهش دما سبب بارش باران و در ارتفاعات و مناطق کوهستانی سبب بارش برف شده است.سرد شدن هوا سبب شد اهالی دوباره از لباس گرم و وسایل گرمایشی استفاده کنند.

در همین حال میانگین دمای هوا در مناطق مختلف آذربایجان شرقی نیز ده‌درجه کاهش یافته است.

منصوری، کارشناس اداره کل هواشناسی استان با اعلام این خبر افزود: پیش‌بینی می‌شود این کاهش دما تا جمعه ادامه داشته باشد و به 12 درجه برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها