گزارش میدانی جام‌جم از تنها بیمارستان تخصصی کودکان شمال‌غرب کشور

بدن‌های نحیف در راهروهای شلوغ

هرچند با اجرای طرح تحول سلامت در سال‌های اخیر ارائه خدمات درمانی ـ بهداشتی به بیماران در کشور تا حدودی بهتر شده و این امر در اغلب بیمارستان‌های دولتی بیشتر احساس می‌شود، اما هنوز انتظارات بسیاری از بیماران و همراهان آنها در این مراکز برآورده نمی‌شود و اغلب مراجعان در طول دوره بستری و درمان با مشکلات عدیده‌ای مواجه هستند؛ شرایطی که می‌توان آن را در آذربایجان شرقی و شهر تبریز هم مشاهده کرد.
کد خبر: ۱۰۲۰۶۰۲
بدن‌های نحیف در راهروهای شلوغ

به گزارش جام‌جم، یکی از این مراکز درمانی که باوجود قدمت بالای خود و ارائه خدمات درمانی تخصصی و فوق‌تخصصی با مشکلات فراوان مواجه است، بیمارستان کودکان تبریز است. این بیمارستان که نزدیک به 50 سال از فعالیتش می‌گذرد و تنها بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی کودکان شمال غرب کشور محسوب می‌شود، با این که در دو سه سال اخیر برخی از بخش‌های آن با تلاش برخی مسئولان استانی و همت خیرین بهسازی شده، اما این مقدار رسیدگی با توجه به موقعیت و اهمیت بیمارستان در منطقه و تعداد مراجعانش به هیچ وجه کافی نیست. زیرا مراجعان این بیمارستان همگی فرزندان و کودکانی خردسال هستند که روح و جسم لطیفشان تحمل دردها و ناملایمات بیماری را ندارد، چه رسد به کاستی‌ها و بدرفتاری‌های برخی کارکنان بیمارستان که درد و رنج کودکان و بخصوص والدین دل نگران آنها را دوچندان می‌کند.

انتقاد به وضعیت بیمارستان

انتقاد مهم وارده به این بیمارستان این است که بیشتر همراهان بیماران بخصوص در بخش‌های پرتراکمی چون بخش داخلی عفونی، از برخورد نامناسب برخی پرستاران و وضعیت ظاهری و غیربهداشتی اتاق‌های موجود در این بخش‌ها گله مند بوده و خواستار بهبود شرایط موجود هستند.

خانم سمیه.ع همراه کودک بستری‌شده در یکی از بخش‌های پرتردد و شلوغ بیمارستان به جام‌جم می‌گوید: به گفته مسئولان بیمارستان، این بخش به اجبار بیمارانی با بیماری‌های مختلف را در خود جای داده، این درحالی است که اصولا به هر‌یک از این بیماران باید با توجه به نوع مریضی‌شان در بخش‌هایی جداگانه خدمات داده شود. اما چون فضای فیزیکی این بیمارستان بسیار محدود بوده و تنها مرکز تخصصی و فوق‌تخصصی شمال غرب کشور محسوب می‌شود، بنابراین بیماران را با بیماری‌های مختلف در یک بخش بستری کرده‌اند و حتی برخی مواقع مجبورند تا خالی شدن تخت، کودکان را در راهروی بیمارستان بخوابانند.

ازدحام بیش از حد وکمبود فضا

با این حال رئیس مرکز آموزشی ـ درمانی کودکان تبریز با اشاره به این که این مرکز درمانی یکی از بهترین و مجهزترین و البته شلوغ‌ترین مراکز درمانی کودکان کشور محسوب می‌شود، می‌گوید: به جرات می‌توان اذعان کرد در این بیمارستان از نظر نیروی انسانی متخصص و ماهر مشکل قابل توجهی نداریم ؛ زیرا حاذق ترین و فوق تخصصی‌ترین پزشکان تبریز در این بیمارستان به خدمت مشغولند.

سیامک شیوا در عین حال می‌افزاید: اما به دلیل تعداد زیاد مراجعان و خدمات دهی به مراجعه‌کنندگان از شمال غرب کشور و حتی کشورهای همجوار، تقریبا همه ایام سال با ازدحام جمعیت مواجه هستیم و این امر بعضی مواقع برعملکرد کادر درمانی بیمارستان تاثیرمی گذارد که البته این مساله به هیچ وجه قابل توجیه نبوده و در صورت مشاهده و ارائه گزارشی مبنی بر رفتار ناشایست آنها با خاطی برخورد می‌کنیم.

وی تصریح می‌کند: تعداد مراجعان به این مرکز درمانی به حدی است که باوجود افزایش تعداد تخت‌های بیمارستان به بیش از 300 عدد، باز مجبوریم تعدادی از کودکان را در راهروها بستری کنیم؛ این درحالی است که بیمارستان‌ها و مراکز درمانی در شهرستان‌ها حتی از پذیرش بیماران معمولی نیز امتناع و با ارجاع بیماران به این بیمارستان مشکلات را دوچندان می‌کنند.

بحران شدید مالی

رئیس بیمارستان کودکان تبریز یادآور می‌شود: خدمات درمانی در این بیمارستان نسبت به دیگر مراکز درمانی تقریبا رایگان و به لحاظ‌ اقتصادی به صرفه‌تر ارائه می‌شود و همین امر باعث شده بیماران بیشتری این بیمارستان را برای مراجعه انتخاب کنند. ضمن این که بخش فوق‌تخصصی نیز در سایر شهرستان‌ها وجود ندارد و از همین رو مردم استان‌های غرب و شمال غرب نیز به این بیمارستان مراجعه می‌کنند.

شیوا با بیان این که مشکل کمبود تخت یک مشکل منطقه‌ای و ملی به شمار می‌آید، از مراجعان درخواست می‌کند فقط در صورتی به مراکز درمانی موجود در شهرها مراجعه کنند که بیمار بدحال و اورژانسی بوده و امکانات موجود در شهرستان پاسخگوی درمان بیمار نباشد.این مسئول کمبود منابع مالی را از دیگر مشکلات این مرکز درمانی عنوان کرده و می‌گوید: باتوجه به خودگردان بودن این بیمارستان و این که خیرین فقط در ساختمان‌سازی و توسعه فضای فیزیکی بیمارستان‌ها مشارکت می‌کنند، همیشه با مشکلات مالی مواجه هستیم .همچنین به لحاظ این که مراجعین ما را کودکان رنجور تشکیل می‌دهند لذا به یاری بیش از پیش خیرین در همه جهات، از توسعه فضای فیزیکی گرفته تا تامین داروهای بیماران نیازمندیم.

شیوا یادآور می‌شود: مشکل عمده اغلب بیمارستان‌های خودگردان که بیمارستان کودکان نیز جزئی از آنهاست این است که قادر به تسویه بدهی طلبکارانی چون شرکت‌های دارویی، سازندگان تجهیزات پزشکی و... نیستند و چون در یکی دو سال اخیر شرکت بیمه در پرداخت بدهی خود ناتوان بوده، بنابراین اکنون با بحران شدید مالی مواجه هستیم، طوری که قادر به پرداخت حقوق پزشکان خود نیز نیستیم.

احداث بیمارستان جدید

احداث بیمارستان کودکان جدید در یکی از شهرک‌های جدیدالاحداث تبریز در برنامه است.در این زمینه به منظور سرریز تعدادی از بیماران بیمارستان کودکان کنونی و رفع بخشی از مشکلات بهداشتی ـ درمانی بیماران، بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی 500 تختخوابی مردانی آذر در حال احداث است که در صورت نبود مشکل خاص حداکثر تا دو سال آینده تجهیز شده و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد. این بیمارستان دارای بخش «همراه سرا» با ظرفیت حدود 200 نفر است که برای راحتی و رفاه همراهان بیماران در نظر گرفته شده است.

سعیده دلال‌علیپور

جام‌جم تبریز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها