سخنگوی دستگاه قضا در نشست خبری اعلام کرد

برخورد با متخلفان انتخاباتی

سخنگوی قوه قضاییه در اولین نشست خبری خود در سال جدید آخرین وضع پرونده‌های مهم قضایی را تشریح کرد و نسبت به تخلفات انتخاباتی هشدار داد.
کد خبر: ۱۰۲۰۱۵۷

به گزارش میزان، غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های دستگاه قضا برای مقابله با تخلفات انتخاباتی گفت: وظیفه قوه قضاییه برخورد با جرم است و در قانون پیش‌بینی شده که به منظور رسیدگی به تخلفات و جرائم انتخاباتی شعبه ویژه‌ای تشکیل و پرونده‌ها خارج از نوبت رسیدگی شوند. همچنین به منظور پیشگیری از وقوع جرم ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی به ریاست دادستان کل کشور و با مشارکت سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف تشکیل شده است.

سخنگوی قوه قضاییه در ارتباط با تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: طبق پرس‌وجویی که از ستادهای پیشگیری از جرائم انتخاباتی کردم فقط دو مورد تبلیغات زودهنگام در تهران صورت گرفته که دادستان تهران برخی روزنامه‌ها را احضار کرده و به آنها تذکر داده است و طبیعتا به موضوع رسیدگی می‌شود. یکی از آنها آمده و پاسخ داده است و یک نفر هنوز نیامده که قاعدتا برای توضیحات به دادستانی مراجعه خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آخرین وضعیت پرونده دستگیری برخی مدیران متخلف کانال‌های تلگرامی به کجا رسید و این‌که اشاره کردید که پای یکی از وزرا به این پرونده باز شده آیا این ارتباط ثابت شده است یا خیر گفت: حکم افرادی که دستگیر شده‌اند هنوز صادر نشده است؛ بنابراین طبق قانون از بیان نام و جزئیات اتهام معذورم و پرونده در مرحله تحقیقات دادسرایی است.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: افرادی که در این خصوص بازداشت شدند هشت نفر بودند که دو نفر از آنها قرارشان تبدیل شده که یک نفرشان آزاد و نفر دیگر اگر قرارش تامین شده باشد امروز آزاد می‌شود، اما هنوز شش نفر بازداشت هستند و قرار بازداشت آنها تبدیل نشده است. معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده بقایی، معاون رئیس‌جمهور سابق گفت: پرونده وی مفتوح است؛ طبعا باید به دادگاه برود و دادگاه نظر دهد و هنوز بی‌گناهی یا گناهکار بودن وی به اثبات نرسیده است.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده دادستان اسبق نیز اظهار کرد: این پرونده در هر دو بخش کهریزک و سازمان تامین اجتماعی در مرحله تجدیدنظر خواهی است.

خبرنگار دیگری از سخنگوی قوه قضاییه پرسید که پرونده رئیس‌جمهور سابق در چه مرحله است که وی پاسخ داد: این پرونده همچنان مفتوح است.

تکذیب شکایت دادستان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که در رسانه‌ها منتشر شده که پس از سخنرانی رئیس‌جمهور سابق در خوزستان، دادستان کل کشور علیه احمدی‌نژاد اعلام جرم کرده است و همچنین رئیس‌جمهور سابق نیز در این زمینه از دادستان کل کشور شکایت کرده، گفت: هم از دادسرای تهران و هم از دادگاه ویژه روحانیت این موضوع را پیگیری کردم. دادگاه ویژه روحانیت اعلام کرد شکایتی از دادستان کل کشور نشده است. همچنین از دادسرای تهران هم پرسیدم که آیا شکایتی از رئیس جمهور سابق طرح شده که گفتند طرح نشده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره سخنان رئیس‌جمهور در نشست خبری درباره مچ‌گیری فعالان اقتصادی به‌وسیله دستگاه قضا عنوان کرد: ابتدا باید بگوییم ما یاریگر فعالان اقتصادی هستیم و این‌که گفته می‌شود نباید مچ‌گیری کرد، درست است؛ اما باید مچ چه کسی را گرفت و مچ چه کسی را نگرفت؟ کسی دستش در جیب مردم یا بیت‌المال است و کسی که میلیاردها تومان پول گرفته و برنگردانده است، آیا نباید به اتهام این افراد رسیدگی شود؟

محسنی‌اژه‌ای تصریح کرد: ما نباید در هیچ کجا دنبال مچ‌گیری باشیم؛ اما قوه قضاییه و حتی سایر دستگاه‌های ذی‌ربط باید مچ افرادی را که به اموال مردم دست‌درازی می‌کنند، بگیرند.

وی در پاسخ به سوالی در مورد پرونده مدیران دوتابعیتی، تصریح کرد: دادستان کل کشور فهرست 53 نفره دیگری دادند که طبعا وزارت اطلاعات به آنها رسیدگی می‌کند و پاسخ می‌دهد. احیانا ممکن است دادستان کل مدارکی داشته باشد که وزارت اطلاعات نداشته باشد. درنهایت اگر ثابت شد دوتابعیتی هستند طبق قانون با آنها برخورد می‌شود، ممکن است گرین کارت اشکالی از نظر صلاحیت داشته باشد، اما آن چیزی که در قانون پیش‌بینی و منع شده، دوتابعیتی است.

سازوکار مقابله با باج‌خواهی

معاون اول دستگاه قضا با بیان این‌که برخی افراد در دستگاه‌ها در زمینه گسترش و تقویت تولید باج‌خواهی می‌کنند، به مصداقی اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال برای یک وام و ضمانت بانکی دو ماه زمان صرف می‌شود و هر آنچه بانک نیاز دارد ظرف دو ماه آماده می‌شود، اما در آخر کار عنوان می‌شود ما هم باید از 5 درصد سود بهره‌مند شویم یا گاهی اوقات به فردی که تسهیلات گرفته است از بیرون یا داخل بانک عنوان می‌شود باید 500 میلیون از این پول را در این بانک سپرده‌گذاری کنی.

وی خاطرنشان کرد: در رابطه با مقابله با این مدل باج‌خواهی‌ها و رانت‌خواری‌ها، سازوکاری را طراحی می‌کنیم تا کسی نتواند از این اقدامات انجام دهد. محسنی‌اژه‌ای با اشاره به پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: 8300 میلیارد تومان از معوقات این بانک فقط متعلق به 31 نفر است که دو نفر آنها در بازداشت هستند و البته این میزان با سود و تاخیر است.

معاون اول دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده «دانیال‌زاده»، یکی از متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: این فرد پرونده دیگری نیز در استان گیلان داشت که به تهران ارسال شده و هنوز در مرحله دادسرایی است و متهم نیز فعلا بازداشت است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها