علی لاریجانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: فرایند بررسی و اعلام نظر تهران به بسته پیشنهادی گروه موسوم به +وقت میخواهد.
کد خبر: ۱۰۱۹۹۹

وی در گفت و گو با روزنامه "انزایگر" سوییس که روز سه شنبه منتشر شد و روابط عمومی شورای عالی امنیت ملی یک نسخه از آن را به ایرنا ارسال کرد، گفت که برخی مفاد بسته پیشنهادی پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد و آلمان ، روشن است و برخی دیگر از مفاد این بسته کمتر روشن است.
"لاریجانی" افزود: به همین دلیل ما باید آن دسته از مفاد مبهم این بسته را مورد بررسی قرار دهیم که البته ابهامات این بسته نیز اندک هم نیست.
وی گفت: تهران برای بررسی این بسته ، کمیسیونهایی را تشکیل داده است و من در تماس مداوم با اعضای این کمیسیونها هستم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه "متاسفانه موضوع بیشتری در خصوص ابهامات بسته پیشنهادی نمیتوانم بگویم"، گفت: خاویر سولانا از من خواست که محتوای بسته را آشکار نسازم و من از نظر اخلاقی خود را متعهد میدانم که به این خواسته احترام بگذارم.
"لاریجانی" گفت: برگزاری اجلاسهای بینالمللی نمیتواند ما را برای پاسخ دادن به بسته پیشنهادی پنج کشور دائم عضو شورای امنیت سازمان ملل و آلمان ، از مسیر خود باز دارد.
او توضیح داد که "طرز کار ما اینگونه نیست که نخست صحبت کرده و بعدا اندیشه کنیم. برای تهران مهم آن است که مشکل را در چارچوب مذاکره حل شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه "برنامه هستهای ایران آنقدر که ادعا میشود ، پیچیده نیست" ، گفت: مهمترین نکته پیشنهادات در این نهفته است که در جهت درستی بوده، زیرا روی مذاکره تاکید میکند.
وی افزود: "فشار به تهران برای پاسخ سریع به پیشنهاد پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان - - +در خصوص حل موضوع هستهای ایران بسیار زیاد است." "لاریجانی" افزود: ارجاع پرونده هستهای ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد که به بهانه فعالیتهای تحقیقاتی، یک عمل رادیکال بود. ضمن انکه موضوعات نادرستی پخش شد و برخی از فعالیتهای ایران را به دعوی کشاندند و این راه درستی نبود.
وی با اشاره به برنامههای ایران برای احداث نیروگاههای هستهای گفت: نیروگاه اتمی بوشهر در حال اتمام است. برنامه تهران برای تهیه انرژی در آینده بر پایه تولید هزار مگاوات برق استوار است و ایران برای به واقعیت در آوردن این امر نیاز به نیروگاه هستهای دارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: تهران اخیرا ساخت این نیروگاهها را آشکارا به مناقصه گذاشته است و این موضوع زمینه خوبی برای همکاری با کشورهای اروپایی است.
"لاریجانی" افزود: ایران برنامه تهیه انرژی مورد نیاز خود برای آینده را سازماندهی میکند و منطقی نیست که به تولید سوخت آن توجه نداشته باشد و به همین خاطر فعالیتهای تحقیقاتی را انجام میدهد.
وی تصریح کرد: اگر ما بخواهیم سوخت مورد نیاز این نیروگاهها را تولید کنیم، نیاز به دستگاههای سانتریفیوژ بیشتری خواهیم داشت.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران البته این را نیز اضافه کرد که "مهم آن است که تاسیسات هستهای ایران تحت نظر آژانس و بازرسان آن قرار دارد و تهران هرکاری که صورت میدهد، در دید افکار عمومی قرار دارد."
"لاریجانی" راهبرد تهران برای بکارگیری سلاح کشتار جمعی را نیز تبیین کرد و گفت: برای تهران اثرات بمب اتمی و یا دیگر سلاحهای کشتار جمعی که وحشتناک است، کاملا روشن است.
وی گفت: به یاد آورید، زمانی را که صدام حسین دیکتاتور عراق، سلاحهای شیمیایی که ماده نخستین آنها را برخی از کشورهای اروپایی به عراق داده بودند ، علیه ایران بکار بست و باعث کشته شدن افراد زیادی شد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: شاید شما مطالب زیادی درباره سلاحهای کشتار جمعی شنیده و یا خوانده باشید ولی ایران مستقیما با آن سر و کار داشته است. من چند ساعت پس از بمباران شیمیایی حلبچه توسط صدام علیه کردها ، در آنجا بودم. من با چشمان خود زنان ، مردان ، کودکان و حیوانات مرده را دیدم. این صحنه بسیار وحشتناکی بود.
"لاریجانی" افزود: امروز همان کشورهایی که سلاح شیمیایی را به صدام حسین دادند ، اینک از بابت سلاحهای کشتار جمعی ابراز نگرانی میکنند.
وی گفت: در دکترین امنیت ملی ایران جایی برای سلاحهای کشتار جمعی وجود ندارد و تهران اینگونه رقابت تسلیحاتی را موجب بیثباتی در منطقه میداند.
آنگونه که میدانید ، کشورهایی که به دنبال دستیابی به سلاح هستهای هستند ، نه عضو معاهده میشوند و نه عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: به عنوان مثال اسراییل که سلاح اتمی دارد ، عضو هیچیک از این دو ارگان نیست. ولی ایران عضو آنهاست.
از "لاریجانی" پرسش شد که "به نظر شما این اتهام که جمهوری اسلامی ایران به دنبال دستیابی به سلاح اتمی است ، از کجا ناشی میشود؛"
لاریجانی پاسخ داد: برخی از این اتهامات مصنوعی و نادرست است. این اتهامات برای این هدف مطرح میشود تا اطلاعات نادرست را به وجود آورند و ما را از حق خودمان محروم سازند.
وی تاکید کرد که "سیاستمداران همه مطالب را آشکار نمیگویند ولی به طور خصوصی بسیاری از مسایل را ابراز میدارند. اروپاییها در دیدارهای خصوصی به ما میگفتند که نمیخواهند ایران به فنآوری هستهای دست پیدا کند و این منطقی نیست.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: ایران عضو آژانس بینالمللی انرژی هستهای و امضاکننده معاهده منع گسترش سلاح هستهای است و به همین دلیل حق استفاده از فناوری هستهای را برای مصارف صلح آمیز دارد.
"تهران باید بتواند از این حق مسلم خود استفاده کند. تهران همزمان رژیم بازرسی بینالمللی را نیز پذیرفته است." از "لاریجانی" پرسش شد که "پس چه کسانی و چرا میخواهند مانع استفاده شما از فنآوری هستهای شوند؛" ، او پاسخ داد: هر کس که به ما اعتماد ندارد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: این افراد شاید تصور میکنند که اگر ایران به فنآوری هستهای دست پیدا کند، بسیار قدرتمند میشود و به همین خاطر باید از این امر جلوگیری کرد.
"لاریجانی" پرسید: چرا اینگونه استدلال میشود؛ کسانی که از ما خوششان نمیآید در چارچوب فرآیند جهانی شدن، کشورها را به دو دسته تقسیم میکنند ، کشورهایی که باید فنآوری پیشرفته ، رفاه ، قدرت مالی و غیره را داشته باشند و کشورهای جهان سوم که نباید از این امر بهرهمند شوند.
وی افزود: آنها - کشورهای جهان سوم - فقط باید کارخانه رب گوجه فرنگی و یا ذوب آهن داشته باشند ولی از فناوریهای پیشرفته، هستهای ، بیوتکنولوژی و یا سیستمهای مدرن ارتباطی و اطلاعاتی محروم باشند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با قاطعیت گفت که "ایرانیان در برابر این سیستم ناعادلانه و نابرابر تسلیم نمیشوند".
از "لاریجانی" سئوال شد که "ایران پیشنهاد مذاکرات غرب را مورد بررسی قرار میدهد. آیا این به آن معناست که ایران حاضر است غنیسازی اورانیوم را متوقف سازد؛" او پاسخ داد: من معتقدم که بین این دو نکته هیج ارتباط منطقی وجود ندارد.
وی افزود: ایران به این عقیده است که مذاکرات تنها راه درست است اما درخواستهای غیر منطقی نیز نباید ارایه شود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در برابر این پرسش که "اگر ایران متوقف کردن غنیسازی اورانیوم را غیرمنطقی میبینید، آیا امکان دارد که برنامه هستهای غیر نظامی را تحت سرپرستی یک کنسرسیوم قبول کند؛"، گفت: تهران مخالفتی با این امر ندارد.
"لاریجانی" توضیح داد که "هر راه حلی که بر پایه منطق استوار باشد و همزمان حق ایران را نادیده نگیرد، یک راه حل قابل قبول است. یک کنسرسیوم بینالمللی با شرکای اروپایی و شرکت ایران ، مسلما میتواند یک امکان باشد زیرا در این صورت آنهایی که ایران را متهم میکنند که میخواهد بمب اتمی بسازد، میتوانند به این کنسرسیوم بینالمللی اعتماد کنند."
وی در خصوص غنیسازی اورانیوم در مقایس اندک، گفت: ایران به عنوان امضاکننده معاهده منع گسترش سلاح هستهای و عضو آژانس بینالمللی انرژی اتمی ، اجازه دارد اورانیوم را غنی سازد.
"در حال حاضر نیاز ایران در این زمینه در سطح پایینتری قرار دارد و نیاز ندارد که اورانیوم را در حد زیاد غنی سازد ولی امکان دارد که یک نیروگاه تحقیقاتی ما زمانی نیاز به اورانیوم غنی شده بیشتری داشته باشد."
از دبیر شورای عالی امنیت ملی سئوال شد: برای دولت ایران تا چه حد مشکل است که با دولت آمریکا که ایران را در محور شرارت قرار داده و حتی تا چندی پیش آشکارا از تغییر رژیم در تهران صحبت میکرد ، مذاکره کند؛" "لاریجانی" پاسخ داد: اخیرا انگلیسیها نیز با آمریکا همراه شدند و خواهان تغییر رژیم در ایران هستند. چرا آمریکاییها و انگلیسیها که میخواهند چنین کاری را بکنند ، میخواهند با ما مذاکره کنند؛ این موضوع صریحا روشن میسازد که آنها صادق نیستند.
وی افزود: ما از نظر احساس، مشکلی با آمریکا نداریم. مشکل مربوط به طرز تفکر و موضع آمریکاییهاست. آنها خاورمیانه را نمیشناسند. ایران انتظار گامهای عملی از آمریکا دارد. چرا آنها کماکان داراییهای ما را در توقیف دارند؛ چرا آنها تحریم علیه ما اعمال کردهاند؛ اگر آمریکاییها میخواهند با ما مذاکره کنند، باید موضع خود را تغییر داده و ثابت کنند که در زمینه مذاکره با ما جدی هستند.
از "لاریجانی" سئوال شد: آیا موضع آمریکا نیز جزو ابهامات موجود در پیشنهاد جامعه بینالمللی است؛"، او پاسخ داد: برخی از نکات از ابتدا به ساکن باید روشن شود. این امر به ما اجازه میدهد در نهایت به این نتیجه برسیم که دلایل مشترک برای انجام مذاکره وجود دارد.
"آمریکاییها تاریخ طولانی در ایران دارند. آنها کودتایی را سازماندهی کردند و مدت سال از دیکتاتورها حمایت کردند. در زمان شاه بسیاری از ما که در اینجا نشستهایم در زندان به سر میبردیم. آن زمان هیچکس در آمریکا از حقوق بشر در ایران صحبت نمیکرد."
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: به محض آنکه دیکتاتور سرنگون شد، آمریکاییها شروع به مشکلآفرینی کردند و جنگی را بر ما تحمیل نمودند. ما یک سیستم دموکراتیک را در کشور برقرار کردیم که در همه زوایا با انتخابات همراه بود.
وی افزود: البته دمکراسی ما نیز بدون مشکل نیست ولی شما به منطقه نگاه کنید. اینک آمریکاییها میخواهند خاورمیانه را دمکراتیزه کنند. برای مثال به فلسطین نگاه کنیم. در آنجا مردم، حماس را بطور دمکراتیک انتخاب کردند. آنوقت آمریکاییها چه میکنند؛ ابتدا کمک مالی به آنها را قطع کردند در مرحله بعد آتش رقابتها در فلسطین را شعلهور ساخته و سپس اسراییلیها نیز به غزه حمله کردند.
"لاریجانی" گفت: این موضوع نشان میدهد که آمریکاییها دمکراسی را برای این منطقه نمیخواهند. آنچه آنها واقعا میخواهند ، دولتهای دست نشانده و رژیمهای عروسکی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: شاید موضوع تا حدودی این گونه باشد که آمریکا برای بهبود وجهه بینالمللی خود تلاش میکند، اما یک موضوع اساسیتر وجود دارد. آمریکاییها دوست دارند که مشکل خلق کنند و تحریک نمایند و آنهم نه در یک و یا دو قضیه بلکه بطور اصولی. آنها به این عقیدهاند که باید این کارها را بکنند تا از خود حفاظت نمایند.
وی افزود: دکارت، فیلسوف فرانسوی میگوید: "من فکر میکنم، پس من هستم" ولی آمریکاییها میگویند "ما مشکل خلق میکنیم، پس ما هستیم." "لاریجانی" در ارزیابی از تحولات اخیر در اختلاف اسراییل فلسطین گفت: برای این که بتوان آنچه امروز در فلسطین میگذرد را درک کرد، بایستی به تاریخ بازگشت. پس از تماسهای بین اسراییلیها و فلسطینیها در سال در اسلو، امروز به نقطهای رسیدهایم که حماس برنده انتخابات شد.
"حماس از یک سو یک جنبش مردمی است و از سوی دیگر، امروز دولت را در فلسطین تشکیل داده است. پیروزی حماس که از قبل اصلا قابل پیشبینی نبود، زنگ خطری برای آمریکاییها بود. آنها هرگونه کمک مالی خود به فلسطینیها را قطع کردند و اروپاییها نیز از آنها پیروی کردند."
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر کسی واقعا میخواست به فلسطینیها کمک کند، میتوانست این کمک را از طریق سازمانهای غیردولتی انجام دهد.
ولی بانکها به خاطر ترس از فشارها، هر گونه انتقال پول به فلسطین را متوقف ساختند. همه این تدابیر باعث ترس فلسطینیها نشد، بلکه به عکس آنها را در راه خود استوارتر ساخت. به همین خاطر آمریکاییها به دنبال دیگر امکانات هستند تا دولت حماس را سرنگون کنند.
وی افزود: به عقیده من این یک استراتژی غلطی است زیرا سرنگون نمودن دولت حماس، مشکل را بزرگتر میکند.
"لاریجانی" با طرح این پرسش که "چه کسی مسبب تشنج موجود در فلسطین است، حماس یا اسراییلیها؛"، گفت: آیا حماس وزیران کابینه فلسطین را ربوده و بیمارستانها را بمباران کرده است؛ آیا حماس جریان برق در غزه را قطع کرد؛ البته ما اعلام کردهایم که از فلسطینیها حمایت میکنیم، ولی این کار را در خفا انجام نمیدهیم.
"چیزی برای مخفی کردن وجود ندارد. آنهایی که از کمک به فلسطینیها خودداری میکنند، باید پاسخ دهند که چرا این کار را میکنند. حماس چه خطایی مرتکب شده است؛ حماس در یک انتخابات آزاد برنده شده و این استراتژی را دنبال میکند تا یک دولت وحدت ملی تشکیل دهد. ما نیز از آن حمایت کردیم." وی افزود: حماس، سازمان فتح و دیگر گروههای فلسطینی را نیز دعوت به شرکت در دولت کرد. سازمان فتح ابتدا حاضر به این امر نبود ولی استراتژی حماس درست بود و ما با آن موافق بودیم و ما در عراق نیز با تشکیل دولت وحدت ملی موافق بودیم. اخیرا سازمان فتح و حماس در زمینه تشکیل دولت وحدت ملی به توافق رسیدند، ولی اسراییلیها چه کردند؛ آنها اقدام به عملیات نظامی کردند که یک گام افتضاح آمیز است.
"لاریجانی" در پاسخ به این پرسش که "آیا شما این موضوع که سوریه نفوذی در ربودن سرباز اسراییلی که پیامد آن حمله نظامی اسراییل به غزه بود داشته را رد میکنید؛"، گفت: به نقشه غزه نگاه کنید. غزه در هیچ کجا با سوریه مرز ندارد. در این منطقه فقط فلسطینیها هستند. این اسراییلیها هستند که پایبند به هیچ مقرراتی نبوده و به قراردادهای صلح احترام نمیگذارند. در اینجا مشکل مرزی مطرح نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها