اخبار ضد و نقیض از آزمایش جدید موشکی کره شمالی

همزمان با تشدید تنش میان آمریکا و کره شمالی و احتمال درگیری‌های نظامی و حتی هسته‌ای، برخی منابع در اخباری ضد و نقیض از آزمایش جدید موشکی کره شمالی خبر می‌دهند. پیش‌تر آمریکا هشدار داده بود در صورت آزمایش موشکی کره شمالی، محل شلیک آن را هدف قرار خواهد داد. کره شمالی تاکنون پنج آزمایش اتمی انجام داده است.
کد خبر: ۱۰۱۹۶۰۰

خبرگزاری چینی شینهوا، آزمایش موشکی جدید کره شمالی را تائید کرد. به گزارش مهر و به نقل از شینهوا، این آزمایش روز گذشته مصادف با یکصد و پنجمین سالگرد تولد «کیم ایل سونگ» بنیانگذار کره شمالی انجام گرفت. شینهوا در حالی این خبر را مخابره کرد که کره شمالی هنوز درباره صحت آن اظهار نظری نکرده است. همزمان خبرگزاری رویترز و برخی دیگر از شبکه‌ها اعلام کردند پیونگ‌یانگ برای نخستین بار در مراسم رژه نظامی این کشور از موشک بالستیک خود با قابلیت پرتاب از زیردریایی رونمایی کرده است. در رژه دیروز، رسانه‌های دولتی تصاویر موشک‌های بالستیک پوکوک‌سونگ ـ2، کی‌ان ـ08، کی‌ان ـ14 و دیگر جنگ‌افزارها را نشان دادند. کیم‌جونگ اون، رهبر کره شمالی، بر این مراسم نظارت داشت و برای هزاران سرباز و مردمی که در این مراسم حضور داشتند سخنرانی کرد. پیونگ‌یانگ در این رژه همچنین یک موشک قاره‌پیمای جدید را به نمایش گذاشت.

این رژه در شرایطی برگزار شد که اعزام ناوگروه رزمی آمریکا به شبه‌جزیره کره و افزایش تنش‌ها میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، نگرانی‌ها درخصوص تقابل نظامی میان دو طرف را افزایش داده است. دولت آمریکا درخصوص آزمایش‌های اتمی کره شمالی ابراز نگرانی کرده ولی پیونگ‌یانگ آزمایش‌های خود را عاملی بازدارنده در برابر تجاوز احتمالی آمریکا و کره جنوبی به این کشور می‌داند. چو ریونگ هی، دستیار رهبر کره شمالی نیز طی سخنانی پیش از مراسم رژه از آمادگی این کشور برای پاسخ متقابل به هرگونه حمله دشمنان علیه کشورش خبر داد. چو تاکید کرد: «ما برای پاسخ دادن به یک جنگ تمام‌عیار با یک جنگ تمام‌عیار و پاسخ دادن به حمله‌های اتمی با حمله‌های اتمی خاص خودمان آماده هستیم.» وی افزود: دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با اعزام یگان‌های نظامی به این منطقه «شرایطی جنگی» را ایجاد کرده است.

منابع خبری غربی گفته بودند آمریکا قصد دارد با موشک‌های تام‌هاوک محل آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی را هدف قرار دهد. گفته می‌شد این موشک‌ها از دو ناوشکن آمریکایی مستقر در آب‌های شبه‌جزیره کره شلیک خواهد شد. روز جمعه ونگ یی، وزیرخارجه چین نسبت به اوضاع در منطقه هشدار داد و گفت شرایط به گونه‌ای است که هر لحظه امکان بروز درگیری وجود دارد. او همچنین افزود بروز هر گونه جنگی در این منطقه برنده‌ای نخواهد داشت. پنجشنبه گذشته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود: «اگر چین تصمیم بگیرد برای حل مشکل کره کمک کند، عالی است. اگرنه ما مشکل را بدون آنها حل می‌کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها