برخورد با فضای مجازی همانند زندگی حقیقی

یک پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی در رابطه با نحوه تعامل با فضای مجازی گفت: اگر فضای مجازی را یک حقیقت می‌بینیم، بنابراین مشابه زندگی حقیقی‌مان باید با آن تعامل کنیم و در این فضا دارای افراط و تفریط نباشیم.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۹۹

محمدحسن سمتی که در برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی سخن می‌گفت، با اشاره به این‌که تعبیر «فضای مجازی امتداد فضای حقیقی است»، گفت: امروزه از تعبیر این‌که فضای حقیقی امتداد فضای مجازی است، صحبت می‌شود و طبق تعبیری که حضرت آیت‌الله علامه جوادی‌آملی داشته‌اند، دیگر نمی‌توان گفت فضای مجازی یک غیرواقعیت است. رهبر معظم انقلاب نیز درخصوص اهمیت نقش فضای مجازی می‌فرمایند، اهمیت فضای مجازی به اندازه اهمیت انقلاب اسلامی است.

وی افزود: فضای مجازی جزئی از زندگی افراد شده و نمی‌توان از آن غافل شد.

این محقق فضای مجازی با اشاره به فضای مجازی و تاثیر آن بر سبک زندگی گفت: واقعیت این است که الان ابزارها فقط موضوع ابزاری ندارند، سبک زندگی و روابط اجتماعی را تعریف می‌کنند.

سمتی درخصوص ارائه راهکار برای دست‌یابی به زندگی بهتر در فضای مجازی عنوان کرد: جهانی‌سازی دارد اتفاق می‌افتد، ولی نه به تعبیری که در دنیا رایج است. باید براساس مدل خودمان حرکت کنیم، بنابراین اول باید به مردم آموزش داده شود که خودشان متولی هستند و هر کسی در حاکمیت هم وجود دارد جزوی از مردم است. مشارکت به صورت جدی یک وظیفه اجتماعی و فردی است و نه یک انتخاب و حسن، منتها موضع انفعالی نیست و باید برایش برنامه داشته باشند.

در ادامه، ابوالفضل رفیعی مبادی، پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی نیز در رابطه با نحوه تعامل با این فضا گفت: اگر فضای مجازی را یک حقیقت می‌بینیم، مشابه زندگی حقیقی‌مان باید با آن تعامل کنیم و در این فضا افراط و تفریط نداشته باشیم؛ یعنی در بهره‌برداری از ابزارهای این فضا شاید در فرصت‌های حقیقی خودمان زمان کمتری را با دوستانمان می‌گذرانیم، اما وقتی وارد فضای مجازی می‌شویم، زمان خیلی زیادی را می‌گذاریم و به نوعی فضای مجازی سهم بیشتری از فضای حقیقی ما را طلب می‌کند.

این پژوهشگر و کارشناس فضای مجازی، با ذکر این‌که ما هم در این مطالبات از این فضا و خواسته‌ها استقبال کردیم، تصریح کرد: این نشان می‌دهد شاید لازم باشد ما قدری حقیقت زندگی خودمان را هم درک کنیم و فضای مجازی را اگر به عنوان یک حقیقت می‌خواهیم بپذیریم، در قالب همان زندگی حقیقی خودمان ببینیم.

وی تاکید کرد: دولت باید تسهیل‌کننده شود و کار به مردم سپرده شود. در این کار همه باید مشارکت داشته باشند؛ از مهندسان و متخصصان گرفته تا مردم .

رفیعی مبادی با اشاره به حرکت‌هایی که در زمینه فضای مجازی در کشور صورت گرفته عنوان کرد: حضور نسل جدید در حوزه کسب و کار فضای مجازی در این فضا تاثیرگذار بوده و در دو سه سال گذشته فعالیت در این فضا خیلی خوب شده است و مصادیقی را در این فضا می‌بینیم مانند حمل و نقل، بهداشت و درمان و آموزش. البته ممکن است نواقصی داشته باشند، اما در مجموع حرکت‌ها، حرکت‌های جالبی هستند که قابل احترامند.

وی با اشاره به این‌که حرکت‌هایی که تاکنون صورت گرفته در فضای مجازی کافی نیست، متذکر شد: با مرور اخبار یا اتفاقات در فضای مجازی، می‌بینیم راه خیلی زیادی داریم تا این‌که بخواهیم ظرفیت‌های فضای مجازی را به صورت بهینه‌ای در جامعه خودمان مورد استفاده قرار دهیم. برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» از شنبه تا چهارشنبه ساعت 13 و 30 دقیقه از شبکه رادیویی گفت‌وگو پخش می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت فایل صوتی برنامه به سایت رادیو گفت‌وگو مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها