تلاش‌های جهانی برای متقاعد کردن فیبا به تهران رسید

از لبرون و بلقیس تا سلطانی‌فر

لوبو کوتلووا، معاون کمیته فنی فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) در پی مطرح شدن موضوع پوشش بانوان کشورهای مسلمان در رویدادهای بین‌المللی بسکتبال، به تهران سفر کرده است تا شاهد یک دیدار با حضور دختران ایران در بازی امروز باشد دیداری نمادین که قرار است در آن دو تیم کوشا سپهر سبلان (قهرمان) و گاز (دارنده عنوان سوم رقابت‌های لیگ برتر بسکتبال بانوان) به میدان بروند. این دیدار، هیجانی تازه در رقابت‌های بخش بانوان بسکتبال ایران است که بسکتبالیست‌های ایرانی را به حضور در عرصه‌های بین‌المللی امیدوارتر می‌کند.
کد خبر: ۱۰۱۸۶۴۲

تاکنون غیر از ایران، زنان کشورهای مختلف برای متقاعد کردن فیبا با پوشش آنها در رقابت‌های بسکتبال دست به کارهای مختلفی زدند. تلاش‌هایی که مختص زنان نبود و لبرون جیمز، ستاره بسکتبال NBA نیز با 34 میلیون فالوئر، در حمایت از زنان محجبه، ویدئوی بلقیس عبدالغدیر، نخستین بازیکن محجبه در دانشگاه‌های آمریکا را توئیت کرد. همان هنگام اعلام شد حمایت لبرون از بسکتبال با حجاب، کار فیبا را برای تایید این اتفاق راحت‌تر می‌کند. در ایران مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان نیز به فیبا نامه نوشت و خواستار تجدیدنظر در ممنوعیت حجاب در بسکتبال شد. فیبا اما با این رویکرد جهانی، در نخستین جلسه 2017 برای دختران محجبه بسکتبال خبر خوبی داشت و با اصلاح قانون مربوط به پوشش سر موافقت کرد و به کمیسیون فنی دستور داد پیشنهادی برای چگونگی استفاده از این پوشش ارائه کنند که امنیت بازیکنان نیز حفظ شود. این پیشنهاد باید در کنگره اواسط ماه می‌ میلادی (اردیبهشت 96) به فیبا ارائه شود.

بازی در تهران به سود ماست

امروز دیدار نمادین بسکتبال بانوان با حضور نماینده فدراسیون جهانی بسکتبال برگزار می‌شود و لوبو کوتلووا برای حضور در این مسابقه به ایران سفر کرده و قرار است در سالن آزادی حضور داشته باشد. فائزه شهریاری، بازیکن تیم کوشاسپهر سبلان درباره تاثیر این مسابقه بر نظر فدراسیون جهانی بسکتبال می‌گوید: پوشش ما باید به گونه‌ای باشد که هیچ گونه آسیبی به تیم مقابل نزند. دقیقا فیبا در پی طراحی لباسی است که خطر آسیب به بازیکنان حریف را از میان ببرد.

این ملی‌پوش بسکتبال درباره لباس‌هایی که در دیدار نمادین تن می‌کند، می‌گوید: ما در لیگ ایران از همان پوشش طرح قبلی استفاده کردیم و لباس‌هایی را که پنجشنبه تن می‌کنیم تاکنون در چند دیدار دوستانه با آنها به میدان رفته‌ایم. وی از این که کمپانی نایکی با طراحی پوشش سر به کمک ورزشکاران مسلمان ازجمله بسکتبالیست‌ها آمده است، می‌گوید: کمپانی‌های بزرگ در تصمیم‌های فدراسیون‌های جهانی تاثیرگذار هستند و به نظرم با فعالیت‌های صورت گرفته توسط بیشتر کشورها، همین طور طراحی تازه این کمپانی البسه ورزشی، این بار فیبا با پوشش زنان مسلمان در بازی‌های بسکتبال موافقت کند.

یادی از نسل سوخته

از طرفی بانوان دیگری با اشاره به از دست رفتن فرصت‌ها در بسکتبال بانوان تاکید می‌کنند ای کاش این قبیل برنامه‌ها پیش از این صورت می‌گرفت تا چند نسل از بهترین‌های بسکتبال بانوان ایران نمی‌سوختند!

نعیمه ظفر، بازیکن سابق و مربی کنونی بسکتبال می‌گوید: برای انجام یک بازی نمادین، تاکنون فرصت‌های زیادی از دست رفت و بازیکنان زیادی در بسکتبال بانوان بدون آن که دیده شوند با همه توانایی‌های شان کنار رفتند. با این حال امیدوارم از این به بعد شاهد فرصت سوزی و هدررفت نیروی بسکتبال در بخش بانوان نباشیم و با برنامه‌های صورت گرفته، فیبا قانع شود بانوان مسلمان هم با حجاب بازی کنند درست مانند والیبالیست‌ها.

ظفر از دست‌اندرکاران کنونی بسکتبال هم درخواست می‌کند به کسانی که تاکنون برای بسکتبال زحمت کشیده‌اند، نگاه ویژه داشته باشند و با متقاعد شدن فیبا و حضور زنان در عرصه‌های بین‌المللی، نیروهای قبلی بسکتبال را نادیده نگیرند و از آنها در بخش‌های مختلف استفاده کنند. وی می‌گوید: کسانی که بسکتبال بانوان را با وجود محرومیت‌ها و ممنوعیت‌ها تا امروز سر پا نگه داشتند نباید به راحتی فراموش شوند.

آخرین شانس

کیمیا تهرانی، ملی‌پوش بسکتبال از آخرین شانس بسکتبال بانوان با حضور نماینده فیبا در بازی نمادین امروز صحبت می‌کند و می‌گوید: این آخرین شانس ما بانوان بسکتبالیست است و من به موافقت فیبا با پوشش زنان مسلمان بسیار خوشبین هستم.

فکر می‌کنم این پروسه طولانی‌مدت مخالفت با حجاب در بسکتبال در نهایت با موافقت نمایندگان فدراسیون جهانی به پایان برسد.

تهرانی موافقت با بسکتبال با حجاب را عامل پیشرفت این ورزش میان دختران بسکتبالیست می‌داند و ادامه می‌دهد: این حرکت سبب می‌شود بسکتبال رشد فزاینده‌ای یابد و پیشرفتِ بسکتبال بانوان کشورمان با تجربیات مفیدی همراه خواهد شد، زیرا در عرصه‌های بین‌المللی دیده می‌شویم و انگیزه‌های تازه‌ای برای رقابت پیدا می‌کنیم. جا دارد از سرکار خانم کرم‌زاده، نایب‌رئیس فدراسیون بسکتبال تشکر کنم که طی این مدت ناامید نشدند و بالاخره بسکتبال بانوان را به هدف اصلی خود نزدیک کردند. امیدوارم اتفاقات خوبی رخ بدهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها