مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به این‌که 80 درصد از تبخیرات در سه ماه تابستان رخ می‌دهد، 60 درصد از سطح دریاچه که دارای ترازی کمتر از 60 سانتی متر است در این فصل، خشک می‌شود.
کد خبر: ۱۰۱۸۵۸۹

مسعود تجریشی در گفت‌وگو با تسنیم افزود: با توجه به این‌که برنامه احیای دریاچه ارومیه برنامه‌ای ده ساله تدوین شده است، مقرر بود در سه سال نخست احیا، وضعیت دریاچه تثبیت شود. وی یادآور شد: در 20 سال منتهی به سال 92، سالانه 40 سانتی‌متر از تراز دریاچه ارومیه کاسته می‌شد و در برخی مواقع نیز به اندازه هشت متر تراز دریاچه ارومیه کاهش یافته بود، با این حال در گام نخست احیای دریاچه ارومیه، تثبیت آن در وضعیت موجود اقدامی مطلوب است، بنابراین کاهش چند سانتی‌متری تراز دریاچه ارومیه در مقایسه با کاهش‌های چند سال پیش قابل برابری نیست. وی با بیان این‌که اکنون وارد فاز دوم شده‌ایم، تصریح کرد: طبیعتا با گرم‌تر شدن هوا و در روزهای بین خرداد تا شهریور تراز دریاچه کاهش خواهد یافت.

تجریشی افزود: اکنون که دریاچه دارای عمق کم با شیب ملایم است با تبخیر جزئی آب، تغییرات نمود یافته و برای عموم نیز قابل مشاهده می‌شود، در صورتی که در روزهای گرم سال تبخیر تا یک متر و ده سانت اتفاق می‌افتد و در چنین شرایطی با رخداد این مقدار از تبخیر، تراز دریاچه از دست می‌رود.

مدیر دفتر تلفیق و برنامه‌ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه خاطرنشان کرد: تا 80 درصد از تبخیرات در سه ماه تابستان رخ می‌دهد و 60 درصد از سطح دریاچه که دارای ترازی کمتر از 60 سانتی متر است، خشک می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها