مدت‌ها بود که در تعطیلات مختلف خود را با سفر کردن سرگرم می‌کرد. خانواده پر مشغله‌ای داشت، اما اسم سفر که می‌آمد همه چمدان به دست دم در آماده حرکت بودند. اگر آن سفر خارجی بود که این شور و اشتیاق خانواده چند برابر می‌شد. همه کارها را تعطیل می‌کردند تا به آماده‌سازی لوازم سفر بپردازند.
کد خبر: ۱۰۱۷۶۳۱

در تعطیلات نوروز مانند دیگر تعطیلات هوای گردشگری و مسافرت به سرشان زده بود. می‌خواست این بار خانواده‌اش را به جایی ببرد که تا به حال نرفته‌اند. از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی کرده بود و تور‌های گردشگری مختلف را گشته بود تا بالاخره تصمیم خود را گرفت.

روز‌های پایان سال بود و همه درگیر. خرید‌های نوروزی هم بر مشغله‌ها افزوده بود. همین امر باعث می‌شد وقت کمتری را برای خرید ارز داشته باشد. با توجه به شلوغی‌های آخر سال حتی فکر ارز دولتی را هم از سرش دور کرده بود. می‌خواست ارز آزاد بخرد و دنبال جایی می‌گشت که شاید بتواند کمی ارزان‌تر خرید کند. در اینترنت سایت‌ها و صرافی‌های مختلف را می‌گشت که چشمش به یک تبلیغ افتاد. صرافی آنلاین بدون نیاز به حضور در محل. فقط لازم بود پول را به صورت اینترنتی واریز کند و میزان دلار مورد نیاز برایش ارسال می‌شد. وسوسه‌کننده بود. وارد سایت شد تا خریدش را اینترنتی انجام دهد که صفحه‌ای برایش باز شد و اطلاعات سفر را از او خواست تا ارز مورد نیاز سر وقت و بدون دردسر به خانه فرستاده شود. از این مورد بسیار خوشش آمد و اطلاعات و آدرس خانه را نوشت.

هرچه منتظر ماند هیچ ارزی به دستش نرسید. با اطلاعات سایت تماس گرفت، اما کسی پاسخگو نبود. با خود گفت چه خوب شد همه پول را واریز نکردم و فقط چند هزار تومان به عنوان پیش‌پرداخت دادم.

با هر سختی که بود ارز مورد نظر را تهیه و سفرش را آغاز کرد. از سفر باز گشت و وارد ساختمان آپارتمان که شد با صحنه‌ای مواجه شد که خوشی مسافرت را برایش زهر کرد. خانه‌اش مورد سرقت قرار گرفته بود و هرچه داشت سرقت شده بود.

ماموران پس از تحقیقات خود دریافتند شیادانی که در سایت صرافی آنلاین اطلاعات سفرش را گرفته بودند، خانه‌اش را مورد سرقت قرار داده‌اند.

تور شیادان با تورهای مجازی

سرگرد حمید کیانی، رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا در این باره با هشدار به شهروندان می‌گوید: فعالیت صرافی‌ها در فضای مجازی براساس تبصره ماده ۲۸ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، فاقد مجوز بوده و ممنوع است. با توجه به افزایش سفرها در نیمه نخست سال و انجام مسافرت‌های خارجی باید در نظر داشت که یکی از مهم‌ترین مسائل در مسافرت‌های خارجی تهیه ارز می‌باشد. گاهی اوقات این موضوع را تورهای گردشگری پیگیری کرده و برای مسافران خود ارز مورد نیاز را تهیه می‌کنند و گاهی نیز مسافران باید با مراجعه به صرافی‌ها ارز مورد نیاز خود را تهیه کنند.

براساس قوانین موجود در کشور ما، صرافی‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند فاقد مجوز لازم از بانک مرکزی بوده و غیرمجاز اقدام به دریافت اطلاعات مشتریان خود می‌کنند، لذا هموطنانی که خودشان قصد تهیه ارز دارند باید بدون توجه به تبلیغات جذاب فضای مجازی و معرفی صرافی‌های مختلف، از صرافی‌های معتبر و مهم دارای مجوز از بانک مرکزی، ارز خود را خریداری و از مراجعه به صرافی‌های مجازی خودداری کنند. مراجعه به صرافی‌ها یکی از ملزومات انجام سفرهای خارجی بوده و مسافران باید دقت لازم را در هنگام تبدیل ارز داشته باشند.

طبق ماده ۳۳ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، صرافی ملزم به ارائه رسید و فاکتور معتبر با امضا مجاز و ممهور به مهر صرافی و به نام و امضای مشتری می‌باشد. در صورت تخلف صرافی‌های مجوزدار از سوی بانک مرکزی با مراجعه به بانک مرکزی و نشان دادن رسید و فاکتور خرید می‌توان از آنها شکایت کرد.مسافران حتی برای خرید برخی از کارت‌های اعتباری می‌توانند به صرافی‌های دارای مجوز بانکی مراجعه کنند، البته به جای کارت‌های اعتباری بهتر است از کارت نقدی استفاده کنند به این معنا که از کارت‌های دارای موجودی که شما تا سقف موجودی خود مجاز به خرید هستید، استفاده کنید. هرچند کارت نقدی باید با نام و مشخصات خود مسافر باشد و از دریافت کارت نقدی با مشخصات افراد دیگر خودداری شود چراکه این امر می‌تواند برای آنها دردسرساز باشد.

رئیس اداره تشخیص جرائم سایبری پلیس فتا تاکید می‌کند: صرافی‌های فعال در فضای مجازی براساس تبصره ماده ۲۸ دستورالعمل اجرایی تاسیس، فعالیت و نظارت بر صرافی‌ها، فاقد مجوز بوده و انجام هر گونه عملیات صرافی در فضای اینترنتی یا مجازی توسط صرافی ممنوع است. متاسفانه برخی از صرافی‌هایی که در فضای مجازی فعالیت می‌کنند با تبلیغات گسترده فعالیت خود را مجاز اعلام کرده و با تعیین شروطی خاص برای تورهای برون‌مرزی نوروزی مثل ثبت‌نام در سایت و وارد کردن اطلاعات کامل فرد به همراه شماره حساب، به دنبال سرقت اطلاعات مسافران سفرهای خارجی نوروزی هستند.

برخی از گردانندگان این سایت‌ها با جمع‌آوری اطلاعات مسافران مثل آدرس و شماره تلفن و زمان نبود آنها می‌توانند دست به سرقت از منزل آنها بزنند، لذا به هیچ عنوان آدرس و شماره‌های ثابت منزل خود را در این دست سایت‌ها وارد نکنید.

دردسر اینترنت رایگان

شخصی که با سوءاستفاده از رمز و پسورد مودم وای‌فای یک کافی‌نت از حجم ترافیک اینترنت آن به صورت غیرمجاز استفاده می‌کرد توسط کارآگاهان سایبری پلیس فتا استان مازندران شناسایی
و دستگیر شد.

سرهنگ حسن محمدنژاد، رئیس پلیس فتا مازندران در تشریح این خبر اعلام کرد: شخصی با مراجعه به پلیس فتا با طرح شکایتی مدعی شد، شخصی ناشناس با هک مودم وای‌فای من از حجم ترافیک اینترنت به صورت غیرمجاز استفاده می‌کند، تقاضای رسیدگی و پیگیری پرونده را دارم.

وی افزود: در ادامه براساس دستور مقام قضایی رسیدگی به این پرونده در دستور کار ماموران پلیس فتا استان قرار گرفت و با بررسی به عمل آمده مشخص شد متهم با استفاده از IP مشخصی اقدام به استفاده از اینترنت وای‌فای شاکی کرده است. لذا با بررسی‌های فنی کارشناسان پلیس فتا، دارنده IP مورد نظر شناسایی شد.

رئیس پلیس فتا مازندران عنوان کرد: کارشناسان پلیس فتا استان در ادامه با هماهنگی مقام قضایی ضمن جمع‌آوری سیستم‌های رایانه‌ای و مخابراتی متهم، وی را احضار کردند که او در تحقیقات عنوان داشت؛ مدتی پیش در یک مرحله به کافی‌نت شاکی مراجعه کرده بودم و با گرفتن پسورد مودم وای‌فای کافی‌نت از خودش، با استفاده از گوشی خودم به اینترنت وصل شدم. سپس با ذخیره کردن پسورد آن، هر از گاهی با استفاده از این یوزر و پسورد اقدام به استفاده از خط اینترنت شاکی می‌کردم.

وی گفت: سرانجام با تکمیل کردن تحقیقات لازم از سوی کارشناسان این پلیس، پرونده همراه متهم برای انجام مراحل قانونی به دادسرا تحویل داده شد.

رئیس پلیس فتا مازندران به کاربران توصیه کرد: کاربران رمز، حساب کاربری و اطلاعات شخصی خود را در وای‌فای‌های عمومی وارد نکنند.

دارندگان مودم‌های وای‌فای باید مودم را از تنظیمات حالت پیش فرض خارج کنند. عدم این کار باعث می‌شود تا نام کاربری و رمز عبور که در حالت پیش فرض می‌باشد به راحتی توسط هکرها شناسایی شود و از خط اینترنت وای‌فای شما سوءاستفاده شود. برای مودم‌های وای‌فای از رمزهای پیچیده که قابل حدس زدن نباشد استفاده کنید.

سرهنگ محمدنژاد همچنین درخصوص ارائه اینترنت رایگان در اماکن عمومی مثل رستوران‌ها، کافه‌ها و... گفت: این مراکز باید برای هر دفعه مراجعه فرد یک نام کاربری و رمز عبور مشخص تعریف کنند، ضمن آن‌که اطلاعات مراجعان خود را نگهداری کنند که در صورت بروز جرم از وای‌فای رایگان ارائه شده بتوانند این اطلاعات را در اختیار پلیس و مراجع قضایی برای جلب متهم اصلی قرار دهند.

غزاله مالکی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها