تیم ملی فوتبال ایران با نتایج درخشان اخیر خود نه‌تنها در یک قدمی جام‌جهانی قرار گرفت که در رده‌بندی فیفا نیز پنج پله صعود داشت؛ صعودی که مهم‌ترین نکته آن پشت سر گذاشت هلند نامدار است !
کد خبر: ۱۰۱۶۸۲۴

فدراسیون بین‌المللی فوتبال در حالی هر ماه رده‌بندی تیم‌های ملی فوتبال سراسر دنیا را اعلام می‌کند که همان طور که قبلا پیش‌بینی کرده بودیم، تیم ملی ایران به دلیل دو برد در دیدارهای انتخابی برابر قطر و چین صعود 5 پله‌ای در رده‌بندی فیفا داشت و با 820 امتیاز در رده بیست و هشتم دنیا قرار گرفت ضمن این‌که همچنان پیشتاز آسیا باقی ماند.
بر اساس فرمول رده‌بندی فیفا بیشترین نمره به ترتیب به این شرح به تیم‌های تعلق می‌گیرد: 1- موفقیت در بازی‌های مرحله نهایی جام‌جهانی 2- مقدماتی جام‌جهانی 3- بازی‌های قهرمانی قاره 4- بازی‌هایی که حالت رسمی دارند (مثل بازی‌های آسیایی) 5- بازی‌های دوستانه. این‌که تیم‌ها در هر کدام این بازی‌ها چه نتیجه‌ای کسب کنند و مهمان باشن یا میزبان یا در کشور ثالث بازی کنند همگی در امتیاز آنها برای قرار گرفتن در رده‌بندی فیفا تاثیرگذار است از طرفی این‌که حریف بالاتر از شماست یا پایین‌تر از شما، در رده‌بندی فیفا موثر است. طبیعتا با توجه به این‌که فوتبال ایران در انتخابی جام‌جهانی موفق بوده است، چنین صعودی در رده‌بندی اخیر داشت.

رده‌بندی پنج تیم ملی فوتبال برتر قاره آسیا:

1-‌ ایران 820 امتیاز، پنج پله صعود، بیست‌وهشتم جهان/ 2- کره‌جنوبی 700 امتیاز، سه پله سقوط، چهل‌وسوم جهان/ 3- ژاپن 685 امتیاز، هفت پله صعود، چهل‌وچهارم جهان/ 4- استرالیا 661 امتیاز، پنج پله صعود، پنجاهم جهان/ 5- عربستان سعودی 646 امتیاز، پنج پله صعود، پنجاه‌ودوم جهان.

چرا بالاتر از هلند؟

در حالی که برزیل، آرژانتین، آلمان، شیلی، کلمبیا، فرانسه، بلژیک، پرتغال، سوئیس و اسپانیا رده‌های اول تا دهم این رده‌بندی را در اختیار دارند، اوضاع و احوال تیم ملی هلند در نوع خود جالب توجه است. تیمی که به طور سنتی از قدرت‌های برتر فوتبال اروپا و جهان به حساب می‌آید دو سال است گرفتار بحران نتیجه‌گیری است و رده‌بندی اخیر فیفا ضربه دیگری به اعتبار تیم ملی هلند زد. در این رده‌بندی اکثر تیم‌های ملی بزرگ اروپا و جهان به لطف بردهای دو هفته اخیرشان در مرحله انتخابی جام‌جهانی 2018 و بازی‌های دوستانه در این رده‌بندی ارتقا یافتند، اما هلند به دلیل شکست برابر بلغارستان در انتخابی جام‌جهانی و باخت مقابل ایتالیا در دیدار دوستانه با سقوط بی‌سابقه و 11 پله‌ای در رده سی و دوم جهان قرار گرفت، امری که پیش از این سابقه نداشته است.

این دو شکست منجر به اخراج دنی بلیند از مربیگری هلندی شد، این تیم که یورو 2016 نیز غایب بود، حالا به طور جدی خطر نرسیدن به جام‌جهانی 2018 را احساس می‌کند، چرا که در جدول گروهش در مرحله انتخابی با شش امتیاز فاصله نسبت به فرانسه صدرنشین، در رده چهارم قرار دارد و این جایگاه نازل را به خاطر بردن تنها دو بازی از پنج بازی‌اش در مرحله انتخابی دارد.

ناکامی‌های هلند سبب شده این تیم در رده‌بندی فیفا این همه سقوط داشته باشد. البته در رده‌بندی اخیر تیم ملی سوئد که سابقه کسب عنوان سومی جام‌جهانی در 94 آمریکا را هم دارد پایین‌تر از تیم ایران در رده سی و چهارم قرار دارد. این در حالی است که تیم ملی ایران در دو سال اخیر نتایج خوبی کسب کرده و در انتخابی جام‌جهانی که بالاترین امتیاز را دارد به هیچ تیمی باج نداده و در یک قدمی صعود به جام‌جهانی است و رده‌بندی فیفا نیز ناظر به تازه‌ترین نتایج تیم‌های ملی هر کشور است.

لحظه شماری برای جشن صعود

تیم ملی ایران در حال حاضر از 7 بازی بدون گل خورده و با 17 امتیاز پیشتاز گروه نخست انتخابی جام‌جهانی است، در حالی که کره‌جنوبی با 14 امتیاز دوم و ازبکستان با 12 امتیاز سوم است. در این شرایط دیدار بعدی تیم ملی 22 خردادماه در ورزشگاه آزادی برگزار می‌شود. جدال با ازبکستان که در صورت پیروزی تیم ملی در این مسابقه به جشن صعود تیم ملی ایران به جام‌جهانی منجر می‌شود. جشن زودهنگام و بی‌سابقه و در فاصله دو هفته مانده به پایان رقابت‌های انتخابی.

تلاش برای دیدار دوستانه

در حالی که لیگ برتر 14 اردیبهشت‌ماه به پایان می‌رسد به طور طبیعی کارلوس کی‌روش پس از این تاریخ، خیلی زود اردوی آماده‌سازی تیم ملی را برای جدال سرنوشت‌ساز با ازبکستان آغاز می‌کند و با توجه به فرصت زمان کافی وجود دارد و مسئولان فدراسیون در حال تدارک بازی دوستانه برای تیم ملی قبل از جدال با ازبکستان هستند.رسانه‌های منطقه دیروز از پیشنهاد فدراسیون فوتبال ایران به همتای عمانی خود برای انجام دو بازی دوستانه خبر دادند و باید دید سرانجام فدراسیون می‌تواند بازی دوستانه برای تیم ملی ترتیب دهد؟

دایی دستیار نمی‌شود

در شرایطی که در فضای مجازی شایعه شده بود علی دایی به عنوان دستیار کارلوس کی‌روش انتخاب می‌شود، دایی این خبر را تکذیب کرد. علی دایی در پی تقدیر کی‌روش از حمایت‌های همه‌جانبه سرمربی نفت از تیم ملی، درخصوص خبر دستیاری‌اش در تیم ملی گفت: من این شایعه را از شما می‌شنوم و فکر می‌کنم که در فضای مجازی چنین شایعه‌ای منتشر شده است. خدا را شکر در فضای مجازی نیستم و از این مسائل خبر ندارم و خبر دستیاری‌ام در تیم ملی را تکذیب می‌کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها