جهش در ادبیات کودک و نوجوان ایران

شهرام اقبال‌زاده با بیان این‌که ادبیات کودک و نوجوان ما در مرحله جهش قرار گرفته است، حضور چهره‌هایی مانند هوشنگ مرادی‌کرمانی، فرهاد حسن‌زاده، پژمان رحیمی‌زاده و ... را در فهرست جوایز جهانی موید این موضوع خواند.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۵۱

این مترجم و منتقد ادبی به ایسنا گفت: من فکر می‌کنم ادبیات کودک و نوجوان ما از نیمه دهه 70 به صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گرفته و از نظر کمی و کیفی به وضعیت قابل قبولی رسیده است به گونه‌ای که امروز تعداد نویسندگان توانمند این حوزه بیش از انگشتان دو دست است اما در گذشته تنها چهره شاخص این حوزه هوشنگ مرادی‌کرمانی بود.

او افزود: در این مدت ما توانستیم چهره‌هایی همچون فرهاد حسن‌زاده را در کنار کسانی که قبل از این مطرح بودند، مانند هوشنگ مرادی‌کرمانی و احمدرضا احمدی به جهانیان معرفی کنیم. من نگاه مثبتی نسبت به پرونده فرهاد حسن‌زاده برای قرار گرفتن در فهرست برترین‌های جایزه اندرسن دارم. البته خانم توران میرهادی نیز از طریق شورا اسمش برای دریافت جایزه آسترید لیندگرن 2017 معرفی شد. اقبال‌زاده تاکید کرد: ادبیات بعد از انقلاب تا سال 67 بشدت متاثر از دو پدیده انقلاب و جنگ بود و ادبیات کودک نیز از این قاعده مستثنا نبود. انقلاب نوعی هیجان و شور را ایجاب می‌کرد که البته طبیعی بود. البته درباره جنگ باید گفت بعد حماسی آن بشدت بر بعد تراژیک آن می‌چربید.

این منتقد تصریح کرد: ادبیات کودک و نوجوان ما در این شرایط بیشتر به بخش حماسی جنگ می‌پرداخت و کمتر با ذهن و زبان و عواطف کودکانه عجین بود. در این مرحله فقر نگاه تخصصی و نظری بشدت در حوزه ادبیات کودک به چشم می‌خورد. گرچه پیش از انقلاب «شورای کتاب کودک» و «کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان» به این مباحث می‌پرداختند، اما بعد از انقلاب با کنار گذاشتن نویسندگان تراز اول این گروه سنی و بعد از آن وقوع جنگ وجهه «فقر نظری» بیشتر نمایان شد. اما خوشبختانه شاید با حضور و تاثیر غیرمستقیم شورای کتاب کودک افراد علاقه‌مند به مباحث نظری ادبیات کودکان از میان شاعران و نویسندگان توانمند این حوزه همچون قیصر امین‌پور قد علم کردند و به جبران کاستی‌ها پرداختند. به گونه‌ای که بعد از مدت زمانی شاهد یک جهش روبه جلو در حوزه ادبیات کودک و نوجوان بودیم؛ چه از نظر کمی و چه از نظر کیفی. البته برای رسیدن به نقطه آرمانی باید همچنان منتظر بود و تلاش کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها