دیروز در اولین جلسه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر کشور در سال 96، نخستین‌های سفرهای نوروزی اعلام شد.
کد خبر: ۱۰۱۵۳۰۸

به گزارش جام‌جم، استان‌های دارای بیشترین گردشگر، رشد قابل توجه سفرهای نوروزی و تفاوت برنامه‌های نوروز 96 با نوروزهای گذشته و هدفمند‌شدن سفرها از جمله این نخستین‌ها بود.

معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در این جلسه با بیان این‌که در تعطیلات ایام نوروز با افزایش 11درصدی سفر در سطح جاده‌های کشور مواجه شدیم گفت: به رغم افزایش تعداد سفر، میزان تصادفات جاده‌ای تا 8 درصد کاهش پیدا کرد.

اسماعیل غلامی افزود: همچنین استان‌های مازندران، گیلان و خراسان رضوی بیشترین تعداد مسافر را در ایام نوروز داشتند.

وی اظهارکرد: از دیگر نکات قابل توجه سفرهای نوروزی امسال این بود که طول سفر کاهش پیدا کرد و طول سفرهای جاده‌ای چیزی حدود 500 تا 600 کیلومتر بود. غلامی گفت: 730 دوربین کنترل‌سرعت در مسیرهای کشور نصب شده و این دوربین‌ها 282 هزار‌ و 430 مورد سرعت غیرمجاز ثبت کرده‌اند. میانگین تردد سرعتی 11‌ درصد افزایش داشته است، ضمن این‌که بیشترین تردد سرعتی در روز 7 فروردین رخ داد.

59 میلیون نفرشب اقامت

همچنین معاون گردشگری کشور در این جلسه اظهار کرد: «براساس آمار تا پایان روز 13 فروردین 96، 59 میلیون و 343 هزار و 678 نفرشب اقامت ثبت شده؛ همچنین 94 میلیون و 523 هزار و 321 نفربازدید از تمام مراکز فرهنگی‌تاریخی و 77 هزار بازدید نظارتی در این مدت به‌ثبت رسیده است.

مرتضی رحمانی‌موحد افزود: در نوروز امسال برخی شهرها از معبر به مقصد تبدیل شدند؛ خلاقیت‌ها در حوزه معرفی ظرفیت‌های گردشگری بروز کردند و روستاها بخوبی دیده شدند.

وی اظهار کرد: بیش از 500 جشنواره بهاری در سراسر کشور بسترساز حضور و اقامت مسافران در استان‌ها شد؛ تحول بزرگ، تغییر ذائقه گردشگران بود و سفرهای هدفمند بیشتری در کشور صورت گرفت، چنان که این موضوع در ثبت رزرواسیون هتل‌ها کاملا مشهود بود.

260 نوروزگاه

معاون توسعه مدیریت سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در نشست ستاد مرکزی هماهنگی خدمات ‌سفر گفت: نوروزگاه امسال در 31 استان کشور ــ حداقل یک نوروزگاه در مراکز استان‌ها ــ برگزار شد؛ همچنین حدود 260 نوروزگاه در شهرهای کشور داشتیم. سمیع‌الله حسینی‌مکارم افزود: در محدوده آرامگاه سعدی، 30 درصد افزایش بازدیدکننده را شاهد بودیم، چراکه نوروزگاه در این مکان برگزار می‌شد ولذا عامل مهمی در افزایش بازدید از مراکز فرهنگی و تاریخی بوده است. سال‌های قبل نوروز را بیشتر در خانه‌ها جشن می‌گرفتند، اما با راه‌اندازی نوروزگاه، نوروز جلوه‌گاه میدانی و شهری پیدا کرد.

وی تصریح کرد: اهل هر استان و شهری مراسم خودشان را اجرا کردند. بسیاری از استان‌ها در خیابان‌ها آیین‌ها را برگزار کردند. موسیقی سنتی، نوروزخوانی در استان‌های شمالی، مسابقات نوروزی، برپایی سفره‌های هفت‌سین 700 بازارچه صنایع‌دستی بالغ بر 7000 غرفه صنایع‌دستی، شاهنامه‌خوانی و سمنوپزان را در نوروزگاه‌ها داشتیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها