تلفات سوانح ترافیکی 8 درصد کاهش یافت

تصادفات نوروزی در سراشیبی کاهش

طرح نوروزی پلیس تا فردا و برگشت آخرین مسافرها به مقصدهایشان ادامه دارد. در این میان ‌پلیس از کاهش حدود 8 درصدی تلفات سوانح ترافیکی در تعطیلات نوروزی امسال نسبت به سال گذشته خبر می‌دهد، اما باید تاکید کرد برای کاهش تلفات سوانح ترافیکی هنوز راه طولانی در پیش است که نیاز به همکاری بین بخشی دستگاه‌ها‌ و توجه شهروندان دارد.
کد خبر: ۱۰۱۴۸۹۹

به گزارش جام‌جم، در تعطیلات نوروزی هشت سال گذشته حدود 9500 مسافر جان خود را از دست داده‌اند و هرچند سازمان پزشکی قانونی اطلاعات مربوط به تعطیلات نوروزی امسال را هنوز منتشر نکرده، اما برآوردهای پلیس از سوانح ترافیکی از این حکایت دارد که آمار تلفات سوانح ترافیکی ‌در تعطیلات نوروزی امسال کاهش خواهد داشت.

در تعطیلات نوروز سال گذشته 964 نفر از مسافران نوروزی آخرین سفرشان را تجربه کردند و امسال آن‌طور که سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی خبر می‌دهد رعایت قوانین از سوی شهروندان و تلاش نیروهای پلیس نتیجه خوبی داشته، زیرا از ابتدای اجرای طرح نوروزی ‌کاهش 8 درصدی آمار تلفات سوانح ترافیکی ‌اتفاق افتاده است.

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به بازگشت 80 درصد مسافران از سفرهای نوروزی می‌گوید: در طرح نوروزی امسال 300 هزار مامور پلیس در قالب 26 هزار تیم گشتی خودرویی و پیاده، سازماندهی شدند تا شرایط مناسب‌تری برای مسافران نوروزی فراهم کنند.

‌او با تاکید بر این‌که در بحث تصادفات رانندگی حتی یک کشته یا مجروح نیز دردآور است، دلیل کاهش آمار تلفات سوانح ترافیکی را اقدامات پلیس و همراهی مردم دانسته و می‌افزاید: کاهش حوادث فوتی و جرحی درحالی روند کاهشی را سپری کرد که ما شاهد افزایش میزان مسافرت‌ها، شرایط ناپایدار جوی و همچنین ورود حدود دو میلیون خودروی جدید به چرخه تردد کشور بوده‌ایم.

محورهای پرتردد

امسال بخشی از مسافران نوروزی، مقصدشان جنوب کشور بود و شال و کلاه کردند تا از استان‌هایی مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان بازدید کنند، اما آن‌طور که جانشین فرمانده ناجا می‌گوید ‌استان‌های مازندران، گیلان، قم، فارس، خراسان رضوی و خوزستان پرترددترین استان‌ها در تعطیلات نوروز امسال بودند.

اسکندر مومنی، جانشین فرمانده ناجا با اشاره به افزایش تردد‌های جاده‌ای و کاهش تلفات سوانح ترافیکی در تعطیلات نوروزی امسال تاکید می‌کند‌: بسیاری از مسافران نوروزی به شهرهایشان برگشته‌اند، اما هنوز مسافرانی در راه بازگشت هستند، به همین دلیل‌ طرح نوروزی پلیس تا 15 فروردین و بازگشت تمام مسافران ادامه دارد.

به گفته او تصادفات رانندگی در موج دوم سفرهای نوروزی کاهش بیشتری داشته است.

هماهنگی همه‌جانبه

سردار تقی مهری ،رئیس پلیس راهور نیز با اشاره به کاهش تصادفات فوتی و جرحی در ایام نوروز می افزاید‌: با هماهنگی همه دستگاه‌های امدادی و خدماتی مانند راهداری، اورژانس، هلال‌احمر و ستاد تسهیلات سفر طرح نوروزی به اجرا در آمد و برنامه‌ریزی خوبی شد و حدود 500 هزار نفر در جاده‌ها برای برقراری امنیت، نظم و تسهیلات به هموطنان مستقر شدند.

سردار مهری با اشاره به اینکه با به‌کارگیری تمام نیروها و توان خود خوشبختانه شرایط تصادفات نسبت به گذشته کاهش داشته و این نشان دهنده این است که مردم قوانین و مقررات را بیشتر رعایت می‌کنند،درباره علل اصلی تصادفات می گوید:چند عامل مهم در تصادفات نقش داشته است که شامل توجه نکردن به جلو و خستگی و خواب آلودگی است.

به گفته او این دو عامل دلیل 42 درصد تصادفات بوده است و علاوه بر این سرعت غیرمجاز ‌و سبقت غیر مجاز نیز از دیگر علل عمده تصادفات هستند.

سیر نزولی سوانح ترافیکی

در هشت سال گذشته تعطیلات نوروزی سال 89 با 1391 کشته رکورددار تلفات سوانح ترافیکی است، هرچند در سال‌های گذشته هر سال از آمار تلفات سوانح ترافیکی کاسته شده، اما باید تاکید کرد لازم است کاهش این آمار سرعت بیشتری به خود بگیرد.

برای رسیدن به این هدف نیز باید سایر دستگاه‌ها با پلیس همکاری بیشتری داشته باشند، زیرا تا زمانی که هنوز حدود 5000 نقطه حادثه‌خیز درون‌شهری و برون‌شهری در معابر کشور وجود دارد و نهادهای مسئول برای فرهنگسازی و قانونمدار کردن شهروندان برنامه جامعی ندارند، نمی‌توان امیدوار بود از آمار تلفات سوانح ترافیکی با سرعت بیشتری کاسته شود.

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی نیز دراین‌باره می‌گوید: امسال چهارمین سالی بود که در طرح نوروزی پلیس به صورت مداوم شاهد کاهش تصادفات بودیم.

‌او درباره علت کاهش کم تلفات سوانح ترافیکی در چند سال اخیر می‌افزاید: اقدامات زیادی در این باره صورت گرفته، اما هر سال کاهش این آمار سخت‌تر می‌شود و به برنامه‌های مناسب‌تری نیاز دارد‌.

آن‌طور که حمیدی می‌گوید اقداماتی مانند فرهنگ‌سازی، ایمن‌سازی سطح جاده‌ها، آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز و افزایش دوربین‌های پلیس سبب کاهش تلفات سوانح ترافیکی شده است.‌ افزون بر این باید به حدود 3000 نیروی کمکی و هزار دستگاه خودرویی که در طرح نوروزی در اختیار پلیس قرار گرفت نیز اشاره کرد.

محورهای پرحادثه

مرور سوانح ترافیکی در چند سال اخیر ثابت می‌کند محورهای پرتردد کشور همیشه پرحادثه‌ترین محورها بوده‌اند.

رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی درباره پرحادثه‌ترین محورها در تعطیلات نوروزی امسال می‌گوید: محورهای تهران ـ خراسان رضوی، تهران ‌ـ اصفهان و اصفهان ‌ـ شیراز برخی از محور‌های پرتردد و پر حادثه بوده‌اند.

‌این درحالی است که پلیس راهور، امسال برای آشکارسازی نقاط حادثه‌خیز برنامه داشت، به همین دلیل باید یادآور شد که بهبود شرایط جاده‌های کشور و ایمنی خودروها نیز باید بیش از گذشته در دستور کار مسئولان قرار بگیرد تا به این شکل بتوان به کاهش آمار تلفات سوانح ترافیکی کشور سرعت بیشتری بخشید و مانع از این شد که سوانح ترافیکی هر سال خسارت جبران‌ناپذیری به کشور تحمیل کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها