در این ایام که همه به فکر مکانی مناسب برای مسافرت هستند، خیلی‌ها مناطق عملیاتی دفاع مقدس را برای سفر انتخاب می‌کنند و استان کرمانشاه نیز یکی از این مناطق است و نیروی زمینی‌ ارتش جمهوری اسلامی ایران هر ساله در چنین ایامی، نمایندگان رسانه‌ها را برای بازدید از مناطق عملیاتی به غرب و جنوب غربی کشور می‌برد.
کد خبر: ۱۰۱۱۰۰۴

کرمانشاه نقش مهمی در هشت سال دفاع مقدس داشته و این شامل اهمیت و نقش‌آفرینی ارتش جمهوری اسلامی نیز است. رهبر معظم انقلاب نیز فرموده‌اند کرمانشاه سینه ستبر ایران اسلامی است.

مرصاد؛ بن‌بست منافقین

یادمان شهدای عملیات مرصاد از جمله مناطقی است که مسافران و زائران راهیان‌نور، در سفر به کرمانشاه می‌توانند از آنجا بازدید کنند. مرصاد در 30 کیلومتری این شهر قرار دارد و قبل از عملیات مرصاد به نام چهارزبر معروف بود، اما پس از انجام این عملیات مهم که توسط دلاورمردان و سربازان ایرانی انجام شد به تنگه مرصاد معروف شد. به‌دلیل وجود پنج شهید گمنام در مرصاد، حال و هوای معنوی بسیار لذت‌بخشی در این منطقه احساس می‌شود.

در عملیات مرصاد 700 نفر از رزمندگان کشورمان شهید شدند که 300 نفر از این شهدا از نیروهای مردمی و 400 نفر دیگر از نیروهای نظامی بودند. سهم شهدای ارتش در این عملیات 222 نفر بوده است.

امیر بی‌نظیر

یادمان شهید شیرودی از دیگر مناطقی است که در سفر به کرمانشاه می‌توان از آنجا بازدید کرد.این یادمان در منطقه کوره موش در ورودی سرپل ذهاب (زرین چوب فعلی) واقع شده است.

در این منطقه تیپ یک اسلام آباد، تیپ 3 سرپل ذهاب، توپخانه33 و توپخانه لشکر 81 زرهی حضور داشته‌اند.

شهیدسرلشکر علی‌اکبر شیرودی، یکی از خلبانان برجسته هوانیروز بود که به گفته راوی بیش از 7000 ساعت پرواز جنگی داشته و حدود 50 فروند از تانک‌های دشمن بعثی را منهدم کرده است. به گفته راوی، شهید شیرودی بعد از انهدام چند تانک دشمن بعثی برای شناسایی به زمین نشست که بعد از اصابت گلوله تانک دشمن به درجه رفیع شهادت نائل شد.

مرزداران همیشه آماده

ارتفاعات بازی ‌دراز که اکنون قرارگاه مکانیزه تیپ 71 پیاده شهید حسین ادیبان در آنجا مستقر است از دیگر مناطق عملیاتی دوران دفاع مقدس در کرمانشاه است.

یگان مستقر در این قرارگاه شامل تکاوران ضدچریکی هستند که از آمادگی بالایی برخوردار بوده و آماده رویارویی و مقابله با هرگونه تهدید و تجاوز دشمنان است .

یادمان شهید وفایی، ایستگاه بعدی در سفر راهیان نور به استان کرمانشاه است.

یادمان شهید وفایی در 300متری نقطه صفر مرزی قرار دارد و منطقه عملیاتی کربلای 9 است که این عملیات به فرماندهی شهید وفایی انجام می‌گیرد و جزو عملیات‌های موفق هشت سال دفاع مقدس محسوب می‌شود. شهید وفایی نیز در همین منطقه به شهادت رسید.

پادگان ابوذر که در 20 کیلومتری جنوب شرقی سرپل ذهاب و روبه‌روی ارتفاعات دانه‌خشک واقع شده است از دیگر ایستگاه‌های راهیان نور و مهم‌ترین پادگان غرب کشور است.

با شروع جنگ در شهریور 1359 به علت عملیاتی شدن منطقه غرب و سرپل ذهاب،خانواده‌هایی که ساکن این پادگان بودند از آنجا نقل مکان کرده و به جای آنها نیروهای سپاهی، بسیجی،جهادی و دیگر نیروها برای کمک به ارتش به این پادگان اعزام شدند. این پادگان بین نیروها برای انجام عملیات تقسیم شده که ضلع غربی آن در دست نیروهای ارتش بود و ضلع جنوبی آن‌را نیروهای هوانیروز نیروی زمینی تشکیل می‌دادند. از جمله اقداماتی که در پادگان ابوذر انجام می‌شد می‌توان به تدارک و پشتیبانی رزمندگان از جمله مهمات‌رسانی، سوخت‌رسانی، بهداشت و درمان و امدادرسانی به رزمندگان و مردم منطقه غرب اشاره کرد.

از دیگر اقداماتی که در این پادگان انجام شد و همچنان هم ادامه دارد، ماموریت خطیر حفظ و دفاع از نوار مرز غربی است که به‌‌عهده ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

یونس سرلک

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها