ورود غیرمنتظره نیروهای تفنگدار آمریکایی «مارینز» به شمال سوریه به بهانه مقابله با داعش در رقه، اوضاع میدانی و نظامی سوریه را پیچیده‌تر کرد.
کد خبر: ۱۰۱۰۴۸۰

از یک‌سو اشغال بیش از 1500 کیلومتر مربع از مناطق منبج، جرابلس و الباب در شمال حلب توسط ارتش ترکیه و از سوی دیگر ورود بیش از 400 نیروی مارینز آمریکا به اطراف رقه، احتمال پیچیده‌تر شدن بحران سوریه را افزایش داده است.

نیروهای آمریکایی اخیرا بدون موافقت شورای امنیت سازمان ملل و بدون هماهنگی با دولت مرکزی سوریه وارد این کشور شدند که این امر نقض آشکار حاکمیت یک کشور مستقل عضو سازمان ملل تلقی می‌شود.

با این‌که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا در جریان مبارزات انتخاباتی خود مدعی شد نیروی نظامی به منطقه اعزام نخواهد کرد اما اعزام این نیروها از سوی آمریکا به سوریه ظاهرا با درخواست رژیم صهیونیستی و عربستان صورت گرفته است.

در عین حال حساسیت ترکیه در خصوص افزایش نقش نظامی کردهای عضو حزب دموکراتیک سوریه در شمال حلب و احتمال برخورد نظامی میان کردهای سوریه و ارتش ترکیه ممکن است بحران سوریه را به یک بحران جهانی تبدیل کند.

هرچند اکنون نیروهای مسلح سوریه از توان بالایی برای مقابله جدی با گروهک‌های تروریستی داعش و جبهه النصره برخوردارند اما بازیگران بین‌المللی و منطقه‌ای بحران سوریه تلاش دارند تا نتیجه شطرنج میدانی سوریه را به سود گروهک‌های تروریستی تغییر دهند.

طبیعی است شرایط میدانی سوریه تاثیر مستقیمی بر روند مذاکرات دولت سوریه و مخالفان این کشور در ژنو باقی خواهد گذاشت و این مذاکرات را با بن بست مواجه خواهد کرد. در طول مذاکرات ژنو 4 استفان دی میستورا، نماینده دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه طرحی متضمن برون‌رفت سوریه از بحران فعلی، به طرف‌های مذاکره‌کننده ارائه داد که مخالفان دولت سوریه این طرح را نپذیرفتند.

این طرح که برگرفته از قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل است بر ضرورت اعتراف مخالفان به مشروعیت قانونی دولت سوریه تا برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آینده و تغییر قانون اساسی تاکید دارد.

بر این اساس، برخی گروهک‌های مسلح طی ماه‌های اخیر توافق آتش‌بس در سوریه را نقض کردند و داعش و جبهه النصره با استفاده از آتش بس توافقی، به سمت حلب و تدمر پیشروی کردند.

بنابراین اکنون شرایط میدانی و سیاسی سوریه پس از گذشت شش سال همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و ممکن است پیچیدگی اوضاع فعلی سوریه به تجزیه این کشور منجر شود.

وجود هزاران نفر از عناصر گروهک‌های تروریستی در رقه، تدمر، ادلب، دیر الزور، اطراف حمص و درعا، حضور نیروهای ترکیه در شمال حلب، اقدامات سرخود نیروهای حزب دموکراتیک کرد سوریه و اخیرا ورود نیروهای تفنگدار آمریکا به خاک سوریه، دورنمای تاریکی درخصوص بحران سوریه ترسیم کرده است. همچنین سکوت غیرقابل توجیه روسیه به عنوان هم‌پیمان قدرتمند دولت سوریه در برابر حضور نیروهای آمریکا در خاک سوریه بر پیچیدگی اوضاع این کشور افزوده تا جایی که گمانه‌زنی‌ها پیرامون سازش پشت پرده واشنگتن و مسکو تقویت شده است.

حسن هانی‌زاده

کارشناس ارشد مسائل غرب آسیا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها