دبیر انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت خوزستان با اشاره به وضعیت بحرانی جنگل‌های بلوط خوزستان گفت: بیم آن می‌رود که جنگل‌های بلوط ارزشمند و ذخیره‌گاه‌های کم‌نظیر و حیاتی خوزستان در هیاهوی ریزگردها گم شوند.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۰۱

هژیر کیانی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در حالی برای کاشت یک نهال یا درخت در دشت‌های خوزستان که در گذشته دارای رطوبت بودند هزینه می‌شود، که جنگل‌های بلوط که یکی از ذخیره‌گاههای پراهمیت خوزستان هستند، به شدت در معرض تخریب و نابودی‌اند و از مسئولان می‌خواهیم ضمن توجه جدی به حل پایدار معضل ریزگردها در استان خوزستان که بدون تردید راه آن صرفا نهالکاری نیست بلکه رهاسازی حقابه جلگه خوزستان است، به مساله جنگل‌های بلوط نیز به عنوان یک اولویت نگاه کنند.

وی افزود: چگونه در حالی که می‌دانیم ارزش اکولوژیکی یک اصل بلوط صدها میلیون تومان است، نظاره‌گر نابودی درختان بلوط می‌شویم، اما برای کاشت و نگهداری یک نهال جدید حاضر به صرف هزینه‌های سنگین هستیم؟ چرا طرح صیانت که از سال 82 آغاز شد هر روز ضعیف‌تر شده تا این‌که اعتبار برای اجرای این طرح به صفر رسیده است؟

این فعال محیط زیست عنوان کرد: پس از سال‌ها کار و فعالیت در این عرصه، به مسئولان محترم اعلام می‌کنیم دلیل اصلی نابودی رو به رشد و فزاینده جنگل‌های شمال خوزستان، فقر اقتصادی جوامع محلی و عدم پیوستگی طرح‌های حفاظتی و احیاست.

وی افزود: معتقدیم حفظ این داشته‌های طبیعی باید در اولویت برنامه‌های مسئولان قرار گیرد زیرا این جنگل‌ها عرصه مهم امیدواری مردم است و چنانچه به همین شیوه از کنار این ذخیره‌گاهها بگذریم، در آینده شاهد مهاجرت و کوچ اجباری جوامع محلی خواهیم بود.

دبیر انجمن دوستداران محیط زیست و طبیعت خوزستان گفت: تمرکز منابع مالی و اعتبارات روی کانون‌های ریزگرد بدون تدوین برنامه رهاسازی تدریجی حقابه جلگه، رودخانه‌ها و تالاب‌های خوزستان، اتلاف منابع است و عدم تخصیص اعتبار برای حفظ دارایی‌های بلوط و جنگل‌های موجود خوزستان به معنی مسکنی بودن و مقطعی بودن این طرح‌ها است. اکنون بیم آن می‌رود که جنگل‌های بلوط ارزشمند و ذخیره‌گاههای کم‌نظیر و حیاتی خوزستان در هیاهوی ریزگردها گم شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها