اقدامات شرکت‌های فناوری برای جذب مشتری در بازارهای منطقه‌ای

بازاری به وسعت خاورمیانه

خاورمیانه همواره یکی از بازارهای مهم برای تولیدکنندگان گوشی‌های همراه بوده است ؛ زیرا این بازار با توجه به جمعیتی که در آن ساکن است می‌تواند فروش خوبی برای شرکت‌های تولیدکننده به ارمغان بیاورد. در این منطقه، ایران سهم زیادی از مصرف‌کنندگان بازار را در خود جای داده است.
کد خبر: ۱۰۰۸۹۸۳
بازاری به وسعت خاورمیانه

به گزارش جام جم آنلاین ،طبق آخرین آمارهای ارائه شده ضریب نفوذ تلفن همراه در ایران به 101.16 درصد می‌رسد (البته باید توجه داشت نیمی از سیم کارت‌ها غیرفعال یا خاموش هستند). به هر حال 80 میلیون و 613 هزار و 84 شماره در کشور فعال است و این سیم کارت‌ها درون گوشی‌های هوشمند و غیرهوشمند جا خوش کرده‌اند. همه چیز به موبایل ختم نمی‌شود، گجت‌های پوشیدنی نیز در خاورمیانه مانند دیگر نقاط دنیا طرفدارانی دارند که البته هنوز بسیار محدودتر از گوشی‌های هوشمند است. اما این بازار منطقه‌ای به کدام سمت پیش خواهد رفت و چه آینده‌ای در انتظار آن است؟

همایش جهانی سالانه موبایل یا همان MWC هفته پیش در بارسلون برگزار شد هرچند محصولات متنوعی در آن معرفی شدند، ولی هنوز سامسونگ و اپل، دو غول صنعت تلفن‌های هوشمند، محصولات خود را معرفی نکرده‌اند و باید در سال 96 منتظر محصولات جدید آنها باشیم. به نظر شما گوشی‌های هوشمند در سال‌های آینده چه روندی را طی خواهند کرد؟

چندی پیش سامسونگ رویداد MENA Forum ( Middle East and North Africa) را در سنگاپور برگزار کرد و محصولاتی مانند تلویزیون‌های QLED، ماشین لباسشویی AddWash، تهویه هوای Windless و اعضای خانواده گوشی‌های سری گلکسی A را نمایش داد.

در حاشیه این رویداد عبدو شالالا (Abdo Chalala)، مدیر بخش موبایل خاورمیانه و شمال آفریقای سامسونگ درباره آینده گوشی‌های هوشمند و به کار گرفتن گوشی‌های هوشمند توسط تعداد بیشتری از مردم گفت: «گسترش مداوم دسترسی به ارتباطات با پهنای باند بالا بسیار مهم است تا مصرف‌کنندگان بتوانند از آنچه اپراتورها و تولید‌کنندگان محتوای دیجیتال عرضه می‌کنند، بهره‌مند شوند. در این صورت مشتریان از گوشی‌های موبایل ساده به سمت گوشی‌های هوشمند حرکت می‌کنند. همان‌طور که در منطقه هم مشاهده می‌کنیم زمانی که اپراتورها اقدام به عرضه خدمات ارتباطی با پهنای باند بالا می‌کنند، کاربران هم با توجه به نیازهای خود اقدام به ارتقای سخت‌افزاری و استفاده از گوشی‌های هوشمندتر می‌کنند.»

او معتقد است سهم گوشی‌های فبلت (با نمایشگر بزرگ‌تر از 5.5 اینچ) در بازار افزایش یافته است، به گفته او سهم فبلت‌ها در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی از 25 تا 30 درصد اکنون به 40 درصد رسیده است. برند سامسونگ این روند را چند سال پیش با عرضه گوشی‌های سری نوت آغاز کرد و امروزه سازندگان دیگر حتی اپل که روزی در برابر گوشی‌های غول‌آسا مقاومت و حتی گوشی‌های سامسونگ را مسخره می‌کرد، وارد این عرصه شده‌اند.

به نظر او این استقبال دلایل بسیاری دارد: «از جمله باید به قابلیت دسترسی به محتوای چندرسانه‌ای باکیفیت و ایجاد یک تجربه همه‌جانبه برای کاربران اشاره کرد. بسیاری از کاربران دوست دارند هنگام تماشای یک فیلم یا عکس تجربه همه‌جانبه و باکیفیتی داشته‌باشند و به همین دلیل نمایشگر بزرگ مورد توجه آنها قرار می‌گیرد.»

نکته دیگری که شالالا معتقد است باید در آینده منتظر آن بود، بهبود کیفیت خدمات ارائه شده تجاری در فضای موبایل است که به‌صورت کلی به آن Enterprise Mobility گفته می‌شود.

مدیر بخش موبایل خاورمیانه و شمال آفریقای سامسونگ در این باره می‌گوید: «در منطقه شاهد تاسیس شرکت‌های کوچک و متوسط (استارت‌آپی) بسیاری هستیم که توسط کارآفرینان تاسیس شده و در حال رشد هستند، ولی نیاز به ارتباط با هم دارند و می‌خواهند قادر باشند تصمیم‌گیری‌های تجاری خود را هرچه سریع‌تر و دقیق‌تر انجام دهند. برای این دسته‌ از شرکت‌ها Enterprise Mobility و مساله امنیت، محتوا و برنامه‌هایی که برای اداره کردن یک تجارت با استفاده از گوشی هوشمند لازم است بسیار حائز اهمیت می‌شود.»

پوشیدنی‌های جذاب، اما کم‌طرفدار

در سال‌های اخیر زیاد از گجت‌های پوشیدنی و انقلابی بودن آنها گفته شده، اما در دنیای واقعی این گجت‌ها هنوز نتوانسته‌اند محبوبیت گسترده‌ای به دست بیاورند. هرچند تحولاتی اساسی در علوم و صنایع مختلف ایجاد کرده‌اند، اما عموم مردم از آنها استقبال نکرده‌اند. در حال حاضر ساعت‌ هوشمند، محبوب‌ترین گجت پوشیدنی است و برندهایی مانند اپل، سامسونگ و هواوی که در دنیای گوشی‌های هوشمند به ثبات رسیده‌اند، در این بازار نیز حرفی برای گفتن دارند. عبدو شالالا به این بازار خوشبین است و می‌گوید: «به‌صورت کلی، در سطح جهانی شاهد رشد بازار هستیم و پیش‌بینی ما رشد 20 درصدی و مستمر تا سال 2020 و تبدیل شدن آن به یک صنعت میلیارد دلاری است. این نظر با توجه به بعد تجاری بیان نمی‌شود، بلکه نتیجه استقبال و خرید مشتریان در نتیجه بهتر شدن تجربه کاربری عرضه‌شده توسط این دستگاه‌هاست.» او اشاره می‌کند که بازخورد اولیه مصرف‌کنندگان نسبت به ساعت هوشمند Gear S3 که ماه پیش به بازار عرضه شد، بسیار مثبت بوده است.

محصولی خاص برای خاورمیانه

گاهی در خبرها می‌خوانیم گوشی خاصی برای بازارهایی مانند چین، هند، برزیل و … تولید می‌شود و این مدل‌ها با قیمت مناسب اول در این بازارها عرضه می‌شوند. به نظر می‌رسد برندها چنین برنامه‌ای برای خاورمیانه ندارند، اما می‌توان ارتباط با مخاطبان منطقه‌ای را در همان محصولات جهانی نیز تعریف کرد. به گفته شالالا به عنوان مثال آنها در گلکسی A سعی کرده‌اند بر مبنای نیاز مشتریان این سری را در سال 2017 با کیفیت بالاتر (شیشه و فلز) و بازنگری در طراحی
عرضه کنند.

او در این باره می‌گوید: «مشتریان این گوشی‌ها بسیار به شبکه‌های اجتماعی علاقه‌مند هستند و تولید محتوای مناسب برای این فضا یکی از اولویت‌های آنهاست. به همین دلیل فکر کردیم، چرا کیفیت دوربین جلو را ارتقا ندهیم و نوردهی آن را بهتر نکنیم؟ چراکه بسیاری از کاربران برای گرفتن تصاویر مناسب و دارای نور کافی، بخصوص در شب دچار مشکل بودند. دوربین جلو با f/stop پایین و نوردهی بالاتر به شما این امکان را می‌دهد به‌راحتی محتوای باکیفیت برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی تولید کنید. این تنها یک مثال از روش انجام کار ماست.»

از دیگر مواردی که به برندهای مختلف کمک می‌کند تا بازارهای منطقه‌ای را بخوبی بشناسند، داشتن مرکز تحقیق و توسعه در منطقه برای پایش بازار آنجاست. برای مثال سامسونگ در بررسی‌های خود متوجه شده یکپارچه‌سازی نیازها در میان کاربران ایرانی اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل می‌خواهد یک پروژه جدید در این زمینه اضافه کند. آنها تقویم فارسی را اضافه کرده‌اند که طبق بازخورد به دست آمده از مشتریان انجام شده است. بنابراین افتتاح مرکز تحقیق و توسعه در منطقه به برندها کمک خواهد کرد بهتر به کاربران ایرانی خود خدمات دهند.

ضمیمه کلیک جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها