روایت دیدار محمد خرمشاهی، شاعر طنزپرداز از روزنامه جام‌جم

پیرترین شاعر طنزنویس ایران درگذشت

محمد خرمشاهی شاعر و طنزپرداز متولد 1292، به خبرگزاری هنرآنلاین رفته و پای گفت‌وگوی مفصلی درباره خاطراتش از کار در مجلات «توفیق» و «گل‌آقا» تا روزنامه کیهان و... نشسته است. شاعری که همچنان در 103 سالگی شیرین است و گرم سخن می‌گوید. طنزپرداز مشهور معاصر گفته: «از آن‌جایی که من 90 نام مستعار دارم و همه اشعارم را با نام‌های مستعار منتشر کردم خیلی از شعرهایم به نام دیگران است. هادی خرسندی بیشتر از همه از من شعر دزدیده است و هنوز هم می‌شنوم که شعرهای مرا اینجا و آن‌جا می‌خواند و منتشر می‌کند».
کد خبر: ۱۰۰۶۹۷۳

خرمشاهی همچنین از دیداری با مقام معظم رهبری سخن گفته: «خیلی‌ها فکر می‌کنند آثار طنز حتما باید بخنداند اما ممکن است اشعار طنز تامل‌برانگیز هم باشد. یک‌بار در حضور مقام معظم رهبری چنین بحثی درگرفت که آقا گفتند مثال بزنید. من این شعر را خواندم: رندان اگر کلاه نهادند بر سرت/ غمگین مشو که در ازل این تخم کاشتند/ اهریمنان کلاه گشادی به دست خویش/ آماده بهر جد بزرگ تو داشتند... . در آن وقت جناب دکتر ولایتی هم تشریف داشتند و گفتند این شعر را از شما نشنیده بودم. بعد هم صحبت این شد که استاد من که بوده است. اما من هرگز استاد مستقیم نداشتم. گفتند مگر می‌شود؟ گفتم مگر ادیسون یا گالیله یا فردوسی استاد داشتند. من با طنز، شعر و خط خوش به دنیا آمدم».

محمد خرمشاهی، طنزپرداز و شاعر معاصر، متولد 1292 است. از او دیوان اشعاری با عنوان «دیوان خرم» منتشر شده است. اشعار طنز او با 90 اسم مستعار در بیش از نیم قرن اخیر منتشر شده است. بسیاری از این اشعار در افواه مردم است در حالی که بسیاری از آنها را خود هم به خاطر ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها