قرار است صنعت گردشگری افق پیش روی توسعه و پیشرفت کشور باشد و درآمد حاصل از آن جایگزین درآمدهای نفتی، در این زمینه توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی که علاوه بر معرفی جذابیت‌های طبیعی تاریخی، نمایی از فرهنگ، آیین و رسوم و اصالت و هویت ایرانی را به نمایش می‌گذارند، یکی از شاهراه های رسیدن به این هدف است.
کد خبر: ۱۰۰۶۵۱۸

به گزارش جام‌جم، بحث ایجاد و گسترش اقامتگاه‌های بوم‌گردی در سال‌های اخیر مورد توجه بخش دولتی و خصوصی قرار گرفته به طوری که این اقامتگاه‌ها که اولین بار در مناطق مرکزی و کویری ایران شکل گرفت، اکنون به تمام نقاط کشورمان تسری یافته و تعداد آنها نیز از حدود 22 اقامتگاه در سال 92 به حدود 500 اقامتگاه در سال 95 و تاکنون رسیده است. در واقع اقامتگاه‌های بوم‌گردی که تا چند سال پیش آنقدر کم بودند که به صورت موردی نشانی از آنها در برخی نقاط کشور یافت می‌شد، امروز به حدی از فعالیت منسجم، یکپارچه و رو به گسترش رسیده‌اند که چندی پیش و با تصویب سازمان میراث فرهنگی دارای آیین‌نامه درون نهادی شدند و روز گذشته نیز هیات موسس انجمن حرفه‌ای گردشگری اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور انتخاب شد؛ این انتخابات در حاشیه نخستین گردهمایی هم‌اندیشی مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور برگزار شدکه درآن از سه مالک و مدیر برتر اقامتگاه‌های بوم گردی کشور نیز تجلیل به‌عمل آمد.

چالش‌های اقامتگاه‌های بوم‌گردی

مازیار آل‌داوود، یکی از این منتخبان و کسی است که اولین اقامتگاه بوم‌گردی کشور را حدود 17 سال پیش در روستای گرمه شهرستان خور و بیابانک استان اصفهان ایجاد کرد و اکنون نیز مدیریت پنج اقامتگاه با ظرفیت 50 نفر را در روستای گرمه به عهده دارد. وی در حاشیه مراسم به جام‌جم گفت که پس از سال‌ها کار و تلاش و درگیری با چالش‌های فراوان که به گسترش فرهنگ ایجاد و احیای اقامتگاه‌های بوم‌گردی در کشور منجر شده، سازمان حج و اوقاف روی اقامتگاه بوم‌گردی وی که تنها دارایی او و اولین اقامتگاه بوم‌گردی کشور است، دست گذاشته و تلاش وی نیز برای یاری‌طلبی از مسئولان تاکنون به جایی نرسیده است.

اکبر رضوانیان، مالک و گرداننده اقامتگاه دیگری است که از او به خاطر احیای مجموعه سه واحدی اقامتگاه بوم‌گردی خانه نقلی کاشان با ظرفیت 80 نفر تجلیل شد. رضوانیان خانه نقلی کاشان را از سال 85 در بافت تاریخی کاشان ایجاد کرده و در سال پذیرای گردشگران زیادی از داخل و خارج از کشور است.

موازی‌کاری و ناهماهنگی

او با اشاره به مشکلات و دردسرهای متعدد و فرسایشی اداره اقامتگاه‌های بوم‌گردی به جام‌جم گفت: از مهم‌ترین مشکلات این بخش می‌توان به ناهماهنگی بین نهادهای دولتی و نبود همکاری‌های میان بخشی اشاره کرد که باعث می‌شود به طور مثال از یک سو مسئولان میراث فرهنگی وعده پرداخت تسهیلات را بدهند و از سوی دیگر به خاطر ابلاغ نشدن به دستگاه‌های اجرایی و پرداخت‌کننده، عملا خبری از این تسهیلات نباشد. مهدی خداکرم‌پور نیز مالک ملکی تاریخی، 150 ساله و حدودا 2000 متری در روستای کشکویه شهرستان حاجی‌آباد هرمزگان است که این ملک فرسوده را 15 ماه پیش خرید تا با حمایت سازمان میراث فرهنگی آن را به یک اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کند. اگرچه میراث فرهنگی او را برای دریافت صد میلیون تومان تسهیلات بازسازی به صندوق توسعه ملی کارآفرینی معرفی کرده، اما تنها جوابی که از این صندوق از سال گذشته تاکنون گرفته، نبود بودجه و تسهیلات است. در میان مالکان اقامتگاه‌های بوم‌گردی اما افرادی هم هستند که از به ثمر نشستن تلاش و فعالیت خود و همچنین حمایت مسئولان استان و شهرستانشان راضی‌اند. از جمله این افراد می‌توان به محمد زارعی از هرمزگان و محمد معظمی گودرزی از لرستان اشاره کرد. زارعی پس از نتیجه مثبتی که از دایر کردن اولین اقامتگاه در شهر بندر کنگ شهرستان بندر لنگه هرمزگان در فروردین امسال و البته با حمایت اداره میراث فرهنگی و شهرداری این شهر به دست آورده، دومین اقامتگاه خود را در دهه فجر راه‌اندازی کرد. معظمی گودرزی هم که یک مجموعه اقامتگاه بوم‌گردی شش واحدی در مساحت 1700 متر را از دو سال پیش و با هزینه شخصی در روستای نظام‌آباد شهرستان بروجرد استان لرستان خریداری و تجهیز کرده، از استقبال خوب گردشگران داخلی و خارجی از اقامتگاهش راضی است.

حمایت لفظی مسئولان

نخستین گردهمایی هم‌اندیشی مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی کشور با سخنان مسئولان نیز همراه بود.

همه این مسئولان در سخنان خود به نوعی از آمادگی برای حمایت از مدیران اقامتگاه‌های بوم‌گردی و متقاضیان راه‌اندازی این اقامتگاه‌ها در سراسر کشور سخن گفتند. اصغر نورالله‌زاده، مدیر صندوق کارآفرینی امید از پرداخت 22 میلیارد تومان تسهیلات به 795 طرح گفت که بخشی از آن به اقامتگاه‌های بوم‌گردی تعلق داشت.

سمیع‌الله حسینی مکارم، رئیس ستاد نوروزگاه‌ها نیز از تلاش و پیگیری برای اجرای نوروزگاه‌ها و آیین و رسوم نوروزی در محل اقامتگاه‌های بوم‌گردی و برگزاری نوروزی متفاوت در همه نقاط شهری و روستایی کشور سخن به میان آورد. حال آن که امید می‌رود این حمایت‌ها فقط در حد حرف نباشد و روی کاغذ نماند.

کارگاه صنایع دستی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی

بهمن نامورمطلق، معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی توجه به اقامتگاه‌های بوم‌گردی را از آن جهت حائز اهمیت دانست که این اقامتگاه‌ها علاوه بر کمک به طبیعت‌گردی، محرومیت‌زدایی از روستاها و اشتغالزایی، هویت را دوباره به مناطق مختلف کشور بازمی‌گردانند. وی افزود: زیرمجموعه‌اش آمادگی دایر کردن کارگاه‌های صنایع دستی را در مناطق دارای اقامتگاه‌های بوم‌گردی دارند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها