مصوبه بازنشستگی 20 ساله زنان شاغل با این‌که جزء کوچکی از لایحه برنامه ششم توسعه است، ولی به اندازه کل برنامه، بحث راه انداخته است؛ بحثی‌کش‌آمده از روز 26 دی تا امروز.
کد خبر: ۱۰۰۲۶۷۴

بازنشستگی 20 ساله زنان، بدون شرط سنی، اختیاری تعریف شده و فرصتی خوشایند برای آن دسته از زنان شاغل است که برای بازنشستگی لحظه‌شماری می‌کنند، هرچند این وضع به مذاق عده‌ای در مجلس و این روزها به مذاق اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام خوش نیامده است.

تعداد مخالفان این مصوبه در روز رای‌گیری مجلس 22 نفر بود که عقیده‌شان البته مغلوب اکثریت شد، ولی در مجمع تشخیص، موج مخالفت‌ها قوی‌تر بود؛ زیرا توانست این مصوبه را با چالش جدی روبه‌رو کند.

عمده مخالفت مجمع از مغایرت این مصوبه با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی آب می‌خورد؛ دو نگرانی که جالب است نه‌به‌چشم مجلسیان آمده، نه اعضای مرکز پژوهش‌های مجلس و نه حتی شورای نگهبان .

پیشتر حتی خوشبین‌ترین‌ها نیز احتمال می‌دادند بازنشستگی پیش از موعد زنان شاغل در شورای نگهبان متوقف شود که این اتفاق رخ نداد و سندی شد بر اثبات این‌که این بازنشستگی 20 ساله لااقل بار مالی برای دولت ندارد.

مجلس نیز همین را می‌گوید و مرکز پژوهش‌ها نیز تائیدش می‌کند، هرچند هنوز کسانی همچون معاون وزیرکار هستند که دغدغه بار مالی برای صندوق‌های بازنشستگی را دارند و به تحمیل هزینه ده هزار میلیارد تومانی به صندوق‌ها اشاره می‌کنند. مجلس اما پیشتر پاسخ این دغدغه را داده است و گفته که وقتی صندوق‌های بازنشستگی قرار است بابت بازنشستگی 20 ساله فقط 20 روز حقوق به زنان بدهند، پس دیگر جای اعتراض باقی نمی‌ماند.

علاوه بر بحث‌های مالی، عده‌ای از مخالفان همچون محمدرضا عارف در مجلس، نگران کمرنگ شدن حضور اجتماعی زنان پس از اجرای این مصوبه هستند. به تعبیر او، از بابت از دست رفتن نیروی کار زن، درست زمانی که فرزندانش را بزرگ کرده و دغدغه‌های زندگی را پشت سر گذاشته و به تعبیرعده‌ای دیگر از این بابت که کارفرماها رغبتشان برای استخدام زنان را از دست می‌دهند.

البته اختیاری بودن بازنشستگی 20‌ساله برای زنان و نه اجباری بودن آن می‌تواند پاسخی به این دلنگرانی‌ها باشد.

در کنار این موضوعات اما یک حسن در مصوبه بحث‌برانگیز مجلس مستتر است وآن چیزی نیست بجز یکدست شدن سیاست‌های صندوق‌های بازنشستگی در قبال زنان. هم‌اکنون کارگران زن با 42 سال سن می‌توانند بازنشسته شوند و برای آن دسته از بانوانی که تحت پوشش صندوق‌هایی بجز تامین اجتماعی هستند بازنشستگی با همین شرط سنی و البته 30 سال سابقه کار میسر است؛ درحالی که مشمولان تامین اجتماعی برای بازنشستگی 20 ساله باید 55 ساله باشند. به این ترتیب اگر مصوبه مجلس در قالب برنامه ششم توسعه اجرایی شود همه بانوان شاغل بدون محدودیت سنی می‌توانند از مزایای بازنشستگی 20 ساله استفاده کنند که برای گروه زیادی از زنان شاغل، کارساز است.

با این حال محاسن و معایب این مصوبه همچنان درحال بررسی و رصد است، درحالی که مجمع تشخیص نظرش را ارائه کرده، کمیسیون تلفیق مجلس بر مصوبه به شکل اصلی‌اش پافشاری می‌کند و اعضای شورای نگهبان این روزها ایراداتی را روی میز کارشان گذاشته‌اند که از مجمع تشخیص ارسال شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها