حمایت نمایندگان مجلس از سریال «معمای شاه»

تصویری واقعی از تاریخ معاصر کشور

معمای شاه از جمله سریال‌های تاریخی است که با واکنش های مختلفی روبه‌رو شده است. محمدرضا ورزی، کارگردان این سریال پیشتر نیز مجموعه‌های تاریخی متفاوتی همچون «عمارت فرنگی»، «تبریز در مه»، «سال‌های مشروطه» و «پدرخوانده » را جلوی دوربین برده است.
کد خبر: ۹۹۹۸۱۵

واقعیت این است که سریال «معمای شاه» توانسته حجم گسترده‌ای از نگاه‌ها را متوجه خود کند و همین در زمانه ای که بسیاری از رسانه‌ها به دنبال مخاطب هستند،یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

این سریال یک اثرتاریخی سترگ است که می‌کوشد گوشه‌ای از وقایع معاصررا در کنار داستانی جذاب بازگو کند.

ورزی برای روایت هرچه بهتر این اثر، جمعی از بهترین هنرمندان کشور را گردآورده وتلاش کرده اثری فاخر با داستانی جذاب را ارائه کند اما واقعیت این است که هر اثر تاریخی موافقان ومخالفان خود را دارد.

طبیعی است هر اثری هرچقدر بزرگتروتاثیرگذارتر باشد این تاثیر را باید درمیزان نظرات و واکنش‌های مخاطبان آن دید.تا اینجا معمای شاه نشان داده یکی از تاثیرگذارترین آثار تلویزیونی در حوزه تاریخ معاصر در سال‌های گذشته بوده است. در ادامه گوشه ای از نظرات نمایندگان مجلس را درباره این اثر فرهنگی می‌خوانیم:

یک سریال تاریخی موفق

سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در باره ویژگی‌های سریال معمای شاه گفته است: سریال «معمای شاه» اشارات خوب و مستندی نسبت به وقایع قبل از انقلاب اسلامی برای نسل جوان امروز داشته است.

وی تصریح کرده است: ما تاکنون هیچ تولیدی در خصوص تاریخ معاصر ایران و وقایع قبل از انقلاب اسلامی نداشتیم. ساخت این سریال با وجود اینکه کمی اشکال فنی داشت اقدام بسیار مثبتی از سوی صدا و سیما بود.

نایب رئیس فراکسیون رسانه مجلس خاطرنشان کرده است: نسل جوان و متولدین دهه‌های 60 و 70 این سریال را دیدند و با وقایع تاریخی قبل از انقلاب و فضای حاکم بر آن دوران آشنا شدند.

معمای شاه روایتگر بخش مهمی از تاریخ انقلاب

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس هم با اشاره به ویژگی های این سریال تصریح کرده است: سریال «معمای شاه» راوی بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی برای نسلی بود که درآن حضور نداشتند.

سهیلا جلودارزاده، نایب‌رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه در جامعه امروز لازم است جوانان ما از پیشینه تاریخی انقلاب آگاه شوند به «مجلس تی‌وی» گفته است: سریال معمای شاه، راوی بخش مهمی از تاریخ انقلاب اسلامی برای نسلی بود که درآن حضور نداشتند و این بسیار مطلوب است.

نماینده مردم تهران در ادامه افزود: اگر بعد از هر قسمت، از افرادی که درآن حوزه کارشناس، صاحب‌نظر یا در جریان مستندات تاریخی بودند، دعوت می شد مردم به طور ملموس‌تری در جریان حقایق قرار می‌گرفتند.

عضو فراکسیون رسانه مجلس خاطرنشان کرد: سریال معمای شاه وقایع تاریخی زیادی از دوران پهلوی را بازگو کرد که شاید تا به حال اینگونه به تصویر درنیامده بود. این مجموعه پاسخگوی بسیاری از هجمه‌های تاریخی مربوط به آن دوران بود.

انعکاس تاریخ انقلاب اسلامی

حجت‌الاسلام احمد سالک نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم ساخت سریال معمای شاه را یک ضرورت عنوان کرده وافزود: در سریال معمای شاه بخشی از تاریخ و جنایات حکومت پهلوی برای مردم منعکس شد و این کار بسیار بزرگی بود.

وی با بیان اینکه یکی از سریال‌های بسیار خوب در باره انقلاب اسلامی سریال معمای شاه است، خاطرنشان کرد: در این سریال بخشی از تاریخ و جنایات حکومت پهلوی برای مردم منعکس شد و این کار بسیار بزرگی بود.

سالک تصریح کرد: سریال معمای شاه توانست گوشه ای از اقدامات امام خمینی (ره) و حرکت مردم را در انقلاب اسلامی به نمایش بگذارد.

بابی برای گفت‌وگو و تبادل دیدگاه در فضای رسانه ای

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نیز درباره جایگاه سریال معمای شاه در فضای رسانه ای کشور گفته است: سریال معمای شاه بابی را برای گفت‌وگو و تبادل دیدگاه در فضای رسانه ای در مقابل هجمه‌های گسترده باز کرد که بسیار موفق بود.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر با بیان اینکه سریال معمای شاه بسیار موفق بود، خاطرنشان کرد: این سریال توانست بخشی از تاریخ قبل از انقلاب را به طور واقعی به نمایش درآورد و وضعیت سلطنت پهلوی اول و دوم را به طور مستند روایت کند.

وی تصریح کرد: به دلیل کم کاری شدید جریان‌های گفتمانی انقلابی در چهار دهه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین گستردگی دروغ‌پراکنی‌ها، شایعه‌پراکنی‌ها و سیاه‌نمایی‌هایی که طرف‌های مقابل گفتمان انقلاب داشتند متاسفانه در جامعه بخصوص نسل جوان که قبل از انقلاب را درک نکرده‌اند نسبت به علل انقلاب اسلامی و کنار گذاشتن رژیم منحوس پهلوی ایجاد تردیدهایی شده بود که در سریال معمای شاه تلاش شد حقایق تاریخی قبل از انقلاب اسلامی نشان داده شود هر چند که عمق فجایع و جنایات پهلوی بسیار بیشتر از این بود که در این سریال به نمایش گذاشته شد.

وفاداری معمای شاه به تاریخ

نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس هم از ساخت سریال معمای شاه دفاع کرده وگفته است: سریال«معمای شاه» توانست به تاریخ وفادار بماند و حقایقی از خاندان سلطنت پهلوی و جریان شکل گیری انقلاب اسلامی را برای نسل نو بازگو کند.

جمشید جعفرپور نایب‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه این سریال در بازنمایی تاریخ قبل از انقلاب به ویژه دوران پهلوی توفیق خیلی خوبی داشته گفته است: این سریال صادقانه تاریخ سلطنت پهلوی و جریان شکل‌گیری انقلاب اسلامی را روایت کرد.

وی افزود: در این سریال از منابع مستند در نوشتن فیلمنامه استفاده شده بود و نکته برجسته، گریم خوب و استفاده از شخصیت‌هایی بود که کاملا از لحاظ ظاهر یادآور شخصیت‌های تاریخی بودند و در این زمینه نیز کار قابل توجهی بود.

نماینده مردم لارستان با بیان اینکه فیلم و سریال بهترین شیوه برای روایت تاریخ است وسریال معمای شاه از آثار شاخص تاریخ معاصر محسوب می شود، گفته است: در زمان حاضر به ویژه درباره نوجوانان که شناختی از دوران پهلوی ندارند و هرروز مورد هجمه رسانه های بیگانه برای پاکسازی رفتار سلطنت پهلوی و تطهیر چهره منحوس این خاندان از جنایت و خیانتی که در حق این ملت کردند، قرار گرفته‌اند سریال معمای شاه توانست به تاریخ وفادار بماند و حقایقی را از این خاندان برای نسل نو بازگو کند که باید مورد توجه و تقدیر قرار بگیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها