بانک‌های اروپا پس از بحران مالی، راه دشواری را برای تطبیق با مقررات جدید از سر گذرانده‌اند. هر چه سرمایه بانک بیشتر باشد، موانع و تست‌های استرس هم بیشتر می‌شود، اما تامین امنیت بانک‌ها منجر به این نشده که در اقتصاد حضور بیشتری داشته باشند. برنامه‌های پیشنهادی در اروپا قصد دارد این وضعیت را تغیییر دهد.
کد خبر: ۹۹۹۷۷۷

آیا مقررات جدید پیشنهادی اروپا وضعیت بانک‌ها را باثبات‌تر می‌کند؟ آیا بانک‌ها به من و شما پول بیشتری وام خواهند داد؟ چگونه مقررات جدید بانکی در اروپا بانک‌ها را تشویق می‌کنند که در اقتصاد واقعی و روزمره نقش بیشتری داشته باشند؟ این پرسش‌ها را با والدیس دومبروسکیس، نایب‌رئیس کمیسیون اروپا مطرح می‌کنیم که کمیسر امور اقتصادی و مالی منطقه پولی یورو است.

مقررات پیشنهادی اتحادیه اروپا برای بانک‌ها چیست ؟

در وهله اول، طبق این مقررات، مالیات دهندگان قرار نیست بهای اشتباهات و کاستی‌های بخش بانکی را بپردازند. مرحله دوم، مربوط به حفاظت از تنوع بخش بانکی در اروپا و اطمینان از توان اعطای وام بانک‌ها به طور گسترده‌تر به همه بخش‌های اقتصاد واقعی است. همچنین مقدار الزام میزان سرمایه بانک و الزام‌های دیگر سخت‌تر خواهد شد تا بتوان مطمئن شد بزرگ‌ترین بانک‌ها که اهمیت سیستماتیک دارند، در صورت لزوم منابع کافی برای جبران زیان در اختیار دارند. همزمان در این پیشنهاد‌ها تلاش کرده‌ایم اعطای وام به شرکت‌های کوچک و متوسط را تسهیل کنیم.

به نظر شما چه چیزی می‌تواند به شهروندان اطمینان بدهد که بیشتر می‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند؟

برخی از این پیشنهادها مثل درصد اتکا به اهرم‌های مالی، اتکا به وام (نسبت بدهی به سرمایه)، نسبت تأمین مالی پایدار، بازبینی اساسی دفاتر بازرگانی ریسک را در بخش بانکداری کاهش می‌دهد. در عین حال لازم است ببینیم چطور می‌توان اعطای وام را تسهیل کرد. یکی از کارهایی که در این زمینه انجام شده، اصلاحیه‌هایی هدفمند درباره اعطای وام به شرکت‌های کوچک و متوسط است یا اصلاحیه در مواردی که چندین عامل مالی، بودجه پروژه‌های زیرساختی را تأمین می‌کنند، به طوری که الزام میزان سرمایه و دیگر الزام‌ها آسان‌تر بشود.

با وجود پیشنهادهای جدید در نظام بانکی اروپا بعضی‌ها انتظار دارند میلیاردها یورو به بدهی بانک‌ها اضافه شود. چنین چیزی بر رفتار بانک‌ها چه تأثیری خواهد داشت و واکنش دولت‌ها چه خواهد بود؟

اول باید روشن شود که برای اعطای وام در اقتصاد واقعی لازم است بانک‌ها سرمایه‌های مالی را جذب کنند. پیشنهاد ظرفیت کامل تحمل زیان به بانک‌ها می‌گوید باید منابع مالی کافی برای تحمل زیان‌های احتمالی داشته باشد. این را تضمین درونی می‌گوییم که در مقابل تضمین بیرونی از طرف مالیات‌دهندگان است.

فکر می‌کنید این پیشنهادها به بانک‌های اروپایی امکان خواهد داد وضعیت مستحکم‌تری پیدا کنند و قواعد بازی چه خواهد بود؟

موضعی که اروپا می‌گیرد، این است که معاهده موسوم به بازل 3: (مقررات جدید بانکی برای جلوگیری از بروز یک بحران مالی دیگر) نباید موجب افزایش قابل ملاحظه استلزام برای سرمایه باشد. نخست نیاز به سیستم بانکی قوی و پایدار داریم و نباید به الگویی که پیش از بحران حاکم بود، باز گردیم؛ چه از جنبه حذف برخی مقررات و چه از جنبه ریسک زیاد بانک‌ها در سرمایه‌گذاری. درچند کشور هنوز با مشکل وام‌های بدون پشتوانه در بخش بانکی مواجهیم و از نزدیک مشغول همکاری با این کشورها هستیم تا مشکل را حل کنیم و مانع شویم بانک‌ها باز هم وام بدهند.

فکر می‌کنید، حالا همه متقاعد خواهند شد طرح برای بیمه سپرده در بانک‌های اروپا را بپذیرند که حافظ نهایی پول مالیات‌دهندگان است؟

فعلا یک سازمان ناظر داریم و یک سازوکار برای حل مشکلات. طرح بیمه سپرده‌های بانک‌های اروپا ستون سوم برای اتحاد بانکی است. امیدواریم بتوانیم در زمینه سیاست‌های کاهش ریسک و همین طور طرح بیمه سپرده‌های اروپا به توافق‌هایی برسیم.

منبع: یورونیوز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها