با محمد سلیمی، نویسنده و مجری تلویزیون

جانم را برای برنامه زنده می‌دهم

محمد سلیمی، مجری جوان و مستعد تلویزیون از سال‌های ابتدایی دهه 70 با برنامه نیمرخ وارد تلویزیون شد و البته در کنارش به نوشتن متن برنامه‌های مختلف تلویزیونی هم پرداخت. برنامه‌هایی نظیر سیمای نوجوان و خانه 47 ازجمله کارهای نوشتاری سلیمی محسوب می‌شوند.
کد خبر: ۹۹۷۲۱۷

در کنار اجرا و نوشتن سلیمی به بازیگری هم در مقاطعی از دوران کاریش پرداخته است. مجموعه «نفر»، «برنامه خانواده» و برنامه‌های «آفتاب شرقی»، «دالان»، «راز ماندگاری»، «تب»، «عین عشق»، «صبح عالی به خیر» و «نان و ریحان» ازجمله کارهای مهم سلیمی در تلویزیون هستند. اوج دوران کاری سلیمی همکاریش با برنامه سیمای خانواده است. برنامه‌ای پرمخاطب و محبوب با آیتم‌هایی نظیر دستپخت مامان، نام خانوادگی، پوشینه، بخشی به نام مستند، نماهنگ، گفت‌وگوهای روزانه مرتبط با مسائلی مثل مساله پیش از ازدواج، آیین‌های زناشویی، مهارت‌های ارتباط بین همسران، فرزندپروری، تغذیه و خانواده، طب سنتی، سفر، جوان و خانواده. با او درباره فعالیت‌هایش در تلویزیون گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید:

برخی از برنامه‌ها به ضرورت با اجرای دونفره یا بیشتر روی آنتن می‌روند نظر شما درباره اجرای مشترک چیست؟

این که با چه مجری اجرای مشترک داشته باشید، نکته مهمی است. الان اگر به آقای درستکار در این مورد زنگ بزنید و نظرش را بپرسید، ملاک‌های خاص خودش را برایتان بیان می‌کند. برخی از مجریان در این‌باره گارد مخالف دارند. اگر انتخاب پارتنر در اجرا درست نباشد هم به کار و هم به اجرای طرف مقابل لطمه می‌زند.

از نظر شما بین یک گوینده و مجری چه تفاوت‌هایی وجود دارد؟

مجری و گوینده با هم تفاوت زیادی دارند، گوینده‌ها در رادیو به جهت این که حضور فیزیکالی ندارند باید بیانشان جاندارتر باشد و صدایشان هم دارای هویت و کاراکتر باشد، به همین دلیل گوینده‌های رادیو برای ارتباط با مخاطب کار سخت‌تری نسبت به مجری تلویزیون در پیش دارند. کار در تلویزیون و مجریگری، با ابزارهای گسترده‌تر اما پرمخاطره‌تری همراه است. من جزو مجریانی هستم که کمتر در اجرا حرف می‌زنم. در مجریگری تلویزیونی باید مجری به ارتباط حسی و چهره به چهره‌اش با مخاطب توجه خاصی داشته باشد.

اجرای برنامه زنده چه جذابیت‌هایی نسبت به اجرای برنامه‌های ضبط شده دارد؟

از نظر من این دو اصلا قابل مقایسه نیستند. من جانم را برای اجرای برنامه زنده می‌دهم.

یک مجری موفق باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

مجری باید دارای سواد رسانه‌ای، شعور اجتماعی، ادب، اخلاق، جسارت و باهوش باشد. نکته مهم تعین جنس کاری یک مجری است که آیا مجری رسانه است یا مجری صحنه.

شما برای کار اجرا این دو مقوله را از هم تفکیک کرده‌اید؟

بله، متناسب با اجرای هر برنامه استراتژی خاصی را مورد استفاده قرار می‌دهم. این تفاوت در مدیوم اجراهای مختلف مثل قضیه بازی در سینما و تئاتر است که تفاوت‌های زیادی باهم دارند.

اجرای چه مجریانی مورد علاقه شماست؟

استاد محمد صالح‌علاء، عادل فردوسی‌پور، فرزاد حسنی و گیتی خامنه که هر کدام در حیطه اجرای خودشان ممتاز و بسیار عالی هستند.

آیا برای اجرا الگویی هم دارید؟

من به اصالت در اجرا اهمیت قائلم و نگاه مولف بودن در اجرا یک امر بسیار مهم است. مجریانی مثل علی درستکار یا استاد میرفخرایی در حوزه کاری خاص خودشان سرآمد هستند و کارهایشان را با دقت در قالب یک مخاطب نگاه می‌کنم و نگاه کارشناسی به این موضوع ندارم. البته با کپی‌برداری از کار فلان مجری خاص مخالفم، چراکه به نظرم هر مجری باید در کارش اصالت خاص خودش را داشته باشد. برای متفاوت بودن در کار نمی‌شود با یک شعر خواندن در شروع برنامه به آن رسید. برای متفاوت بودن باید مدل خودمان را خلق کنیم.

بهترین اجرایی که تا به حال داشته‌اید در کدام برنامه بوده است؟

در سال‌هایی که در برنامه سیمای خانواده حضور داشتم اتفاقات خوبی برایم رخ داد و در مجموع برنامه را دوست داشتم. چون آدم خانواده‌محوری هستم. این برنامه و حضور در آن در زندگی شخصی‌ام اثرگذار بود.

در گفت‌وگوهایتان به برنامه «صداها» اشاره کردید که هنوز پخش نشده است. این برنامه برایتان چه ویژگی‌هایی داشت؟

بله، بعد از گذشت سه سال هنوز مشتاقانه منتظر پخش این برنامه هستم. برنامه‌ای که در شبکه سه تولید شد و به نظرم یک اتفاق در تولید چنین برنامه‌هایی بود. در صداها رویکرد به استعداد‌یابی چهره‌های جدید بود و در اواخر دوران مدیریت مهندس ضرغامی شرایطی پیش آمد که این برنامه روی آنتن نرفت، چون من سال‌ها در حوزه صدا کار کرده‌ام و در این عرصه و موسیقی احاطه دارم، مطمئن هستم پخش این برنامه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. مهمان‌هایی نظیر سالار عقیلی، امین حیایی و مانی رهنما در این برنامه حضور داشتند و بابک زرین و حمید حامی در بخش داوری با این برنامه همکاری کردند.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها