شورای‌شهر تهران 100 میلیارد تومان تنخواه خرید تجهیزات به آتش‌نشانی را تصویب کرد

نوشداروی خرید تجهیزات برای آتش‌نشانان

زیرآسمان گرفته و خاکستری تهران، زیرلایه سنگین غبار و دود،‌ بعد از اتمام بازدید صبحگاه دیروزِ رئیس‌جمهور از ویرانه‌های پلاسکو،‌ اعضای شورای‌شهر تهران در جلسه‌ای فوق‌العاده دورهم نشستند و یک مصوبه به نفع ایمنی شهر تصویب کردند.
کد خبر: ۹۹۲۸۴۳

به گزارش جام‌جم، پارکینگ پروانه، مشرف به ساختمان پلاسکوکه سال‌هاست جمعه‌ها به پاساژ پروانه و محل اجتماع صدها بساط گستر تبدیل می شود، دفترکار صحرایی اعضای شورای شهربود؛‌ جایی که ‌هادی ساعی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه درباره از بین رفتن تعدادی از بالابرهای 54 متری شهرداری در جریان آواربرداری خبر داد و اقبال شاکری، رئیس کمیسیون عمران، به تصمیم‌گیری برای رفع فوری کمبود تجهیزات اشاره کرد . ر نهایت این محمد مهدی تندگویان، از اعضای شورای شهر پایتخت بود که ازتصمیم شورای شهری‌ها برای تصویب اختصاص تنخواه صد میلیارد تومانی به سازمان آتش‌نشانی شهر تهران برای خرید تجهیزات مورد نیاز خبر داد. قرار است شهرداری تهران با این پول بسرعت وسایل و ابزار وتجهیزات بخرد و در اختیار مردان خط مقدم بحران‌ها قرار دهد، پولی که می‌توانست زودتر از اینها برسد و پیشتر از زایش بحران پلاسکو در فهرست اقدامات مسئولان قرار گیرد. البته مجتبی شاکری، عضو دیگر شورای شهر ترجیح داد بار دیگر به 3000 ساختمان ناایمن شهر تهران اشاره کند که هرکدامشان می تواند پلاسکویی باشد. او می گوید به این ساختمان‌ها اخطارهای لازم داده شده ولی از آنجا که ورود شهرداری به این حوزه، ضمانت اجرایی ندارد باید قوه قضاییه و وزارت کار ورود کنند.

اخبار تازه از علت حادثه

صبح پنجشنبه که با صدای مهیب انفجار، ساختمان پلاسکو در عرض چند ثانیه به تلی از خاک و آهن تبدیل شده ،انگشت اتهام به سمت مخازن گازوئیل موجود در طبقات بالایی ساختمان نشانه رفت، اما دیروز عصر، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران اطلاعات تازه‌ای دراختیار افکارعمومی قرار داد. محسن نصرهمدانی معتقد است علت این حادثه گازوئیل نبوده و این سوخت همچنان در این ساختمان وجود دارد بلکه به جای گازوئیل باید عامل انسانی را علت تخریب و آتش‌سوزی درپلاسکو دانست. به گفته او، گزارش اولیه آتش‌نشانان حاضر درصحنه نیزنشان می‌دهد اتصال برق یا روشن بودن گاز پیک‌‌نیک برای گرم کردن یا درست کردن چای دلیل حادثه بوده است.

تدابیری برای حادثه دیده‌ها

هنوز دقیقا مشخص نیست که درهم شکستن ساختمان پلاسکو چه تعداد کارگر را از کار بیکار کرده ولی فعلا عددهایی که رسانه‌ای شده حول وحوش 3000 نفر می‌چرخد؛ کسانی که با فروریختن ساختمان و دود شدن هر آنچه درآ ن بود، کاخ آرزوهایشان درهم شکسته است. اما دولت برنامه‌هایی برای این نیروها و کارفرماهایشان تدارک دیده که روزگذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تشریح آن پرداخت .

به گفته او، برنامه این است که اولا با همکاری استانداری تهران محلی به‌عنوان جایگزین موقت پلاسکو در نظر گرفته شود و برای راه اندازی کارگاه‌های تولیدی، وام صد میلیون تومانی با بهره 4 درصد دراختیار مالکان مالباخته کارگاه‌های پلاسکو قرار گیرد. دوم این که از امروز همه کارگرانی که دراین ساختمان تحت‌پوشش بیمه تامین اجتماعی بوده‌اند به اداره کار در خیابان حافظ تهران رفته و تشکیل پرونده بدهند تا بیمه بیکاری‌شان به جریان بیفتد. البته شهردار تهران وعده داده برای همه مغازه‌داران پلاسکو، مکان موقت‌کار ایجاد می‌شود.

و اما سوم، وزارت کار و رفاه اجتماعی مبالغی را در اختیار بانک رفاه قرار دهد تا کارفرمایانی که حاضر می‌شوند کارگران بیکار شده پلاسکو را به خدمت بگیرند، از وام‌های ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند. علاوه برکارگران و کارفرمایان، خانواده‌های بازمانده این حادثه نیز تحت پوشش‌های حمایتی قرارگرفته‌اند که سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در گفت و گو با ایرنا به آنها اشاره کرد.

طبق توضیحات او، مستمری این خانواده‌ها از این ماه در شعبه 2 تامین اجتماعی تهران برقرار می‌شود، ضمن این که تامین اجتماعی به خانواده‌های آتش‌نشانان تحت پوشش این سازمان که شهید شده‌اند بجز حقوق، کمک‌های اضطراری هم پرداخت خواهد کرد .

شهدای خدمت

با این‌که این روزها شایعاتی در مورد شهید محسوب نشدن آتش‌نشان‌های جان باخته دهان به دهان می‌چرخد ولی دیروز معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید در گفت‌وگو با ایرنا تکلیف این بحث‌ها را یکسره کرد. مهدی ایزدی می‌گوید آتش‌نشانانی که در حادثه پلاسکو جان باختند طبق مصوبه شورای شهر، شهید خدمت محسوب می‌شوند اما بنیاد شهید برای ارائه خدمت و شهید نامیدن این افراد هیچ تعهدی ندارد؛ چون این بنیاد فقط افرادی را که در مواجهه با دشمن جان خود را از دست داده‌اند شهید می‌داند .

بنابراین آتش‌نشانان فداکارحادثه پلاسکو گرچه شهید خدمت هستند اما به گفته معاون بنیاد شهید، شهرداری موظف به ارائه خدمات به خانواده‌های آنان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها