شمخانی: ایران پشت‌سر سوریه ایستاده است

رایزنی‌ها در‌آستانه نشست آستانه

در حالی که قرار است معارضان سوری و دولت سوریه، دوشنبه آینده در آستانه قزاقستان مذاکره کنند رایزنی‌ها در این زمینه شدت گرفته و جمهوری اسلامی ایران که یکی از بانیان این مذاکرات است امروز میزبان نخست‌وزیر سوریه است.
کد خبر: ۹۹۰۹۳۹

بر اساس گزارش‌ها، عماد خمیس در این سفر با مقامات کشورمان از جمله رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار و گفت‌وگو می‌کند.

سفر عماد خمیس نخست‌وزیر سوریه به تهران به دنبال سفر هفته گذشته دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به سوریه و دیدار وی با مقامات عالی این کشور صورت می‌گیرد.

به گزارش فارس، تداوم رایزنی‌های دو کشور و پیگیری توافقات در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و امنیتی؛ بررسی راهکارهای حفظ و گسترش دستاوردهای اخیر در سوریه بویژه آزادسازی شهر راهبردی حلب؛ تبادل نظر در خصوص پیگیری مشترک فرآیندهای سیاسی و ارتقای مناسبات اقتصادی و تعمیم آن به حوزه‌های زیرساختی و راهبردی از جمله مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی شمخانی با نخست‌وزیر سوریه در سفرش به تهران است. پیش از نخست‌وزیر سوریه نیز، ولید معلم، وزیر خارجه این کشور، 11 دی ماه سفری دو روزه به تهران داشت و با مقامات کشورمان دیدار و گفت‌وگو کرد.

در آستانه گفت‌وگوهای سوری ـ سوری در شهر آستانه پایتخت قزاقستان نیز حسین جابری‌انصاری معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه ایران پس از سفر یکروزه‌اش به مسکو برای شرکت در نشست سه‌جانبه معاونان وزرای خارجه ایران، روسیه و ترکیه، با فیصل مقداد قائم مقام وزیر خارجه سوریه درباره نشست آستانه و آخرین تحولات سوریه تلفنی گفت‌وگو کرد.

مجتبی امانی در گفت‌وگو با جام‌جم درباره اهمیت و لزوم رایزنی‌ها میان ایران و سوریه گفت: با توجه به پیروزی‌هایی که دولت سوریه در برخورد با تروریست‌ها که مظهر آن آزادی حلب است به دست آورده، تلاش دو کشور ایران و سوریه همچنین روسیه به اضافه ترکیه که در واقع محور ارتباطی با برخی گروه‌های تروریستی است، ایجاب می‌کند این کشورها در جهت کاستن هزینه تحولات بعدی و تسلط سوریه بر سرزمین خود رایزنی‌هایی داشته باشند.

وی افزود: در این بین ایران و سوریه که جدیت و قاطعیت بسیار بیشتری در مقابله با تروریست‌ها دارند سطح ارتباطات خود را افزایش دادند بخصوص در آستانه اجلاس آستانه که قرار است تصمیمات مهمی درباره وضعیت تروریست‌ها اتخاذ شده و نقشه راه تحولات بعد از آزادی حلب بررسی شود.

امانی ادامه داد: آنچه در آستانه می‌تواند اتفاق بیفتد این است که کشورهای مذکور بتوانند راه‌حلی ارائه بدهند که منافع ملت سوریه را تامین کنند، همچنین از دیگر مسائل مورد توجه در این اجلاس این است که حضور کشورهایی از جمله آمریکا که عدم صداقتش در برخورد با تروریست‌های داعشی به اثبات رسیده، محل تردید است.

دموکراسی در سوریه از بسیاری کشورها بهتر است

همزمان با رایزنی‌هایی که میان مقامات کشورها پشت درهای بسته صورت می‌گیرد علی شمخانی، دبیر شواری‌عالی امنیت ملی روز گذشته در مصاحبه با فصلنامه مطالعات سیاست خارجی تهران آخرین مواضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه را بیان کرد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، شمخانی گفت: این که آمریکا یا برخی دیگر از کشورها تلاش کنند به جای مردم سوریه تصمیم بگیرند یا بگویند چه کسی حق نامزد شدن دارد یا ندارد، مغایر با اصول دموکراسی و حق تعیین سرنوشت ملت‌هاست.

وی با اشاره به این‌که امروز آمریکا در کنار کشورهایی مانند عربستان با بهانه قرار دادن حقوق مردم سوریه در صدد حذف سوریه از محور مقاومت است، تاکید کرد: دموکراسی در سوریه در مقایسه با وضعیت سایر کشورها و استانداردهای خاورمیانه، بسیار بهتر از کشورهای مورد حمایت آمریکاست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به اهمیت راهبردی پیروزی‌های ارتش سوریه در شرق حلب اظهار کرد: جغرافیای سیاسی حلب به گونه‌ای است که هر طرف در آن پیروز شود، قادر است سایر صحنه‌ها را به نفع خود مدیریت و آرام کند. علاوه بر آن، این پیروزی اسرار نهفته‌ای را از کمک مستقیم برخی کشورها به جبهه تروریسم آشکار ساخت که تا پیش از آن کشورهای حامی گروه‌های تکفیری از پذیرش آن طفره می‌رفتند.

وی در این زمینه یادآور شد: حمایت از سوریه و بشار اسد در چارچوب راهبرد جمهوری اسلامی ایران برای حراست از جبهه مقاومت و مقابله با تروریسم صورت می‌گیرد و تا زمانی که دولت سوریه احساس نیاز کند، جمهوری اسلامی ایران پشت سر سوریه ایستاده است. شمخانی افزود: به کارگیری سلاح برای حفظ امنیت، از جمله حقوق مصرح دولت‌هاست، اما استفاده از اسلحه توسط گروه‌های مخالف، مورد تائید هیچ کشور و مرجع قانونی نیست از این رو نباید انتظار داشت، نظام سوریه گروه‌های مسلح مورد حمایت کشورهای بیگانه را فقط موعظه کند.

وی تصریح کرد: بشار اسد از محبوبیت خوبی در سوریه برخوردار است و از نگاه مردم این کشور با وجود فشارهای سیاسی، امنیتی و اقتصادی، او توانسته در بحران اخیر ایستادگی کند. اگر غربی‌ها معتقدند بشار اسد پایگاه مردمی ندارد، چرا از کاندیداتوری مجدد او نگرانند؟

شمخانی در پاسخ به سوالی در مورد آینده سوریه با اشاره به طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران برای سوریه گفت: نحوه شکل‌گیری روندهای سیاسی و تفاهم طیف‌های مختلف داخلی آینده سوریه را تعیین خواهد کرد. همه طرف‌ها به طور همزمان باید به مهار جریان تروریسم، قطع کمک‌های خارجی به آنها و گفت‌وگوهای ملی بیندیشند. ما این روند را بهترین شیوه برای پایان دادن به بحران این کشور ارزیابی می‌کنیم و طی سال‌های گذشته نیز همین روند را تعقیب کرده‌ایم.

ایران در پی سقوط آل‌سعود نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به وجود طرح‌هایی از سوی کشورهای غربی برای تجزیه منطقه یادآور شد: کشورهایی مانند ترکیه و عربستان سعودی باید تکلیف خودشان را روشن کنند، آیا از روند تجزیه در سوریه و کشورهای اسلامی استقبال می‌کنند؟ آیا عربستان از شعله‌ور شدن آتش تجزیه در منطقه مصون است؟ وی ادامه داد: با وجود برخی تصورها، جمهوری اسلامی ایران نه تنها در پی سقوط آل سعود نیست، بلکه مایل به مهار تلاش‌ها برای سرنگونی حکومت عربستان است. سقوط آل سعود هیچ‌گاه به معنای جایگزینی یک حکومت مطلوب نخواهد بود؛ در پی سقوط آل سعود، به احتمال زیاد، عربستان تجزیه و تفکر منحط افراطی ـ داعشی بر بخش‌های مهمی از این کشور حاکم خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها