واکنش انفعالی ناتو به قدرت نمایی مسکو

انتقال تجهیزات نظامی به شرق اروپا

گسترش نفوذ سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به نزدیک مرزهای روسیه در سال‌های اخیر همواره باعث بروز چالش‌های امنیتی و سیاسی میان روسیه و بلوک غرب و بویژه آمریکا شده است.
کد خبر: ۹۸۷۵۰۰

در جدیدترین مورد هزاران تانک و خودروی زرهی ایالات متحده وارد بندر برمرهافن آلمان شده‌اند تا در مرزهای شرقی ناتو با روسیه مستقر شوند.

به گزارش دویچه وله آلمان، کشتی باربری ریزالو روز چهارشنبه در این بندر پهلو گرفت و انتظار می‌رود دو کشتی باربری دیگر به نام‌های فریدام و اندورنس امروز (یکشنبه) در آلمان پهلو گیرند. تجهیزات سنگین نظامی از طریق خطوط ریلی راه‌آهن و جاده به لهستان انتقال می‌یابند. این بزرگ‌ترین محموله ارسال نیرو و تجهیزات آمریکایی به اروپا از زمان سقوط شوروی سابق و پایان جنگ سرد خوانده شده است. اما شماری از سیاستمداران آلمان از اعزام این نیروها و تجهیزات انتقاد کرده و گفته‌اند چنین کاری باعث افزایش تنش‌ها با روسیه خواهد شد. در همین ارتباط رویترز در گزارشی اعلام کرد، آمریکا قصد دارد در مجموع 87 دستگاه تانک ام1ای1 آبرامز، 20 دستگاه توپخانه پالادین و 136 دستگاه خودروی زرهی بردلی را به شرق اروپا منتقل کند.

انتظار می‌رود 4000 نیروی نظامی آمریکایی در لهستان، کشورهای منطقه بالتیک، بلغارستان و رومانی مستقر شوند.

همچنین قرار است نیروهای آمریکایی و لهستانی اواخر ژانویه رزمایشی مشترک در لهستان برگزار کنند که ناتو هدف از برگزاری آن را اطمینان دادن به متحدان اروپایی برای رویارویی با رفتار احتمالی به اصطلاح تجاوزکارانه روسیه عنوان کرده است.

ژنرال تیموثی مک گوایر، جانشین فرمانده نیروهای آمریکایی در اروپا گفت: بهترین راه برای حفظ صلح، آمادگی است و هدف از اعزام نیروها و تجهیزات آمریکایی به قاره اروپا تنها نشان دادن قدرت و یکپارچگی ائتلاف (ناتو) و تعهد آمریکا برای حفظ صلح در این قاره (اروپا) است.همچنین استونی، لتونی و لیتوانی هر کدام قرار است میزبان یک هزار نیروی نظامی آلمانی، کانادایی و بریتانیایی باشند.

ناتو افزایش حضور نظامی خود را در مرزهای روسیه، اقدامی دفاعی می‌خواند و مدعی است این اقدامات پس از الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 و همچنین دخالت مسکو در بحران اوکراین صورت گرفته است. این در حالی است که روسیه گسترش حضور نظامی ناتو نزدیک مرزهایش را اقدامی تجاوزکارانه عنوان کرد و تأکید دارد حضور گسترده نظامی در اروپا موازنه امنیتی قاره اروپا را از میان خواهد برد. پنتاگون در نوامبر 2016 بیش از 600 کانتینر سلاح و تجهیزات نظامی را برای نیروهای نظامی در قاره اروپا ارسال کرد و این بزرگ‌ترین ارسال تجهیزات نظامی آمریکایی به اروپا در دو دهه اخیر به‌شمار می‌آمد. مسکو در واکنش به این اقدام، مدرن‌ترین تجهیزات و تسلیحات نظامی‌اش را در مرزهای غربی‌اش از جمله در کالنینگراد مستقر و رزمایش نظامی گسترده‌ای در خاک خود برگزار کرد.

ارسال تجهیزات و نیروهای نظامی آمریکایی به قاره سبز در حالی صورت می‌گیرد که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب آمریکا- که قرار است از تاریخ اول بهمن جانشین باراک اوباما، رئیس‌جمهور فعلی این کشور شود- بارها خواستار گسترش روابط با روسیه شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها