در شرایطی که بدهی بیمه‌های درمانی، سر به فلک گذاشته و حالا بیمه‌ها بیش از 12 هزار میلیارد تومان به کادر درمان و مراکز تشخیصی و درمانی بدهکار هستند، دیروز نمایندگان مجلس به انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، رای دادند تا شاید با این اقدام، بخشی از نابسامانی‌های اقتصاد سلامت، سر و سامان بگیرد.
کد خبر: ۹۸۶۷۲۰

در جریان بررسی مواد سلامت در لایحه برنامه ششم توسعه، دیروز نمایندگان به این انتقال حیاتی، رای مثبت دادند تا این سازمان از وزارت رفاه به وزارت بهداشت منتقل شود. گرچه انتظار نمی‌رود در کوتاه مدت، این انتقال بتواند تاثیر جدی بر سلامت مردم داشته باشد، اما قطعا در بلندمدت، تاثیرات جدی برجای خواهد گذاشت.

دکتر احمد حمزه، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با جام‌جم، این انتقال را کاملا مثبت ارزیابی می‌کند و می‌گوید: این اتفاق باعث می‌شود که دخل و خرج نظام سلامت در اختیار وزارت بهداشت باشد و در نتیجه میزان پاسخگویی این وزارتخانه هم بیشتر شود.

به عقیده این نماینده مجلس، این اتفاق در بلندمدت به نفع سلامت بیماران تمام می‌شود و باعث خواهد شد که وزارت بهداشت، مدیریت بهتری روی منابع نظام سلامت داشته باشد و به عنوان متولی نظام سلامت، راحت‌تر بتواند در حوزه بهداشت و درمان، سیاستگذاری کند.

دوشغله شدن پزشکان در مناطق محروم رای نیاورد

بر اساس مصوبه دیروز مجلس، انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت هم رای نیاورد تا همچنان مهم‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در حوزه بیمه‌های درمانی، تحت نظارت و اختیار وزارت رفاه باشد. جالب‌ترین موضوع رای‌گیری دیروز، خراب شدن دستگاه ثبت رای دکتر حسینعلی شهریاری، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بود که به دلیل همین نقص فنی، رای این نماینده مجلس ثبت نشد و در نتیجه فقط با اختلاف یک رای، شورای عالی بیمه به وزارت بهداشت منتقل نشد. البته رئیس مجلس، قول پیگیری داده و تا لحظه تنظیم این خبر، احتمال رای‌گیری مجدد برای تعیین تکلیف شورای عالی بیمه وجود دارد.

همچنین در جریان بررسی مواد سلامت در برنامه ششم توسعه، نمایندگان مجلس به دوشغله شدن پزشکان متخصص در مناطق محروم هم رای ندادند. قرار بود که در برنامه ششم توسعه، پزشکان متخصص در مناطق محروم از قانون ممنوع بودن فعالیت همزمان پزشکان در مراکز دولتی و خصوصی معاف شوند؛ یعنی هم در مراکز دولتی کار کنند و هم مطب خصوصی داشته باشند تا مردم ساکن مناطق محروم، دسترسی بیشتری به پزشک متخصص داشته باشند، اما نمایندگان مجلس، دیروز این استثنا را نپذیرفتند تا همچنان کار کردن همزمان پزشکان در مراکز دولتی و خصوصی در تمام نقاط کشور، ممنوع باشد.

افزون بر این، بر اساس مصوبه دیروز مجلس، مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی هم ارتقا پیدا کرد و به سازمان تبدیل شد؛ یعنی از این به بعد، دیگر سازمان اورژانس داریم که با بودجه مجزا و سیاستگذاری مستقل، زیر نظر وزارت بهداشت، فعالیت خواهد کرد.

امین جلالوند

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها