داعش برای توقف عملیات آزادسازی موصل دست‌وپا می‌زند

عملیات انتحاری، آخرین تیر ترکش تروریست‌ها

گروه تکفیری تروریستی داعش تمام توان خود را بسیج کرده است تا جلوی عملیات آزادسازی موصل را بگیرد. هم‌اکنون با پیشروی‌های بیشتر نیروهای عراقی اعم از ارتش و نیروهای بسیج مردمی، گروه داعش برآن است تا هرطور شد ه عملیات موصل را متوقف کند. از همین رو طی یک هفته گذشته حملات انتحاری و انفجارهای تروریستی در شهرهای عراق را تشدید کرده است. همه اینها حکایت از موج جدید عملیات تروریستی در عراق دارد.
کد خبر: ۹۸۶۱۳۸

تلاش برای جبران شکست‌ها

فواد معصوم، رئیس‌جمهور عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: این انفجارها به منزله اذعان صریح تروریست‌های تکفیری مبنی بر نزدیک بودن شکست قطعی آنها در موصل و عراق است.

روز گذشته اعلام شدکه داعش در اقدامی جدید جاده بین بغداد و موصل را در منطقه دیالی بست. همچنین همان روز یک عامل انتحاری که کمربند انفجاری بسته بود، خود را در ایست بازرسی شهر الرمادی در غرب عراق منفجر کرد. این حمله در شرایطی به وقوع پیوست که دو روز پیش از آن یک مسئول نظامی داعش همراه معاونانش در غرب الرمادی به هلاکت رسیده بودند. رمادی یکی از شهرهای مهم عراقی است که فروردین 94 به‌وسیله نیروهای ارتش عراق از چنگال تروریست‌ها آزاد شد .

به گفته کارشناسان، گروه تروریستی داعش هم‌اکنون دامنه حملات خود را به محور بغداد ـ سامرا کشانده است.

تروریست‌ها روز دوشنبه شش مورد حمله تروریستی با استفاده از خودروهای بمبگذاری شده و 9 بسته انفجاری در بغداد انجام دادند. در این حملات دست‌کم 64 غیرنظامی کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. تشدید این حملات مقامات عراقی را برآن داشت تا دوباره پست‌های بازرسی در بغداد را که اوایل هفته گذشته برچیده بودند، باردیگر فعال کنند و نیروهای امنیتی در سطح وسیعی از این شهر مستقر شوند .

افول یک خلافت نامشروع

عملیات آزادسازی موصل با مشارکت بیش از صد هزار نیرو از سه ماه پیش شروع شد. مرحله دوم این عملیات بعد از وقفه‌ای کوتاه هفته گذشته آغاز شد و گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد عملیات با قدرت هرچه تمام‌تر ادامه دارد. عبدالامیر یارالله فرمانده عملیات «ای نینوا می‌آییم» در سخنانی مطبوعاتی گفت 182 عضو داعش روز دوشنبه در حملات نیروهای مشترک عراقی و با پشتیبانی جنگنده‌های عراقی و ائتلاف بین‌المللی در موصل و اطراف آن کشته شدند. وی گفت که نیروهای مبارزه با تروریسم آزادسازی محله الکرامه شمالی را پس از آزادسازی الکرامه جنوبی تکمیل کردند و کاملا این دو محله را تحت کنترل درآورده و عملیات پاکسازی در محور شرقی عملیات را آغاز کردند.

در محور جنوبی ساحل چپ (شرق) موصل نیز نیروهای پلیس فدرال و لشکر نهم در ارتش وارد محله‌های السلام، فلسطین و شیماء شدند و چندین ساختمان را تحت کنترل درآوردند و توانستند محله الانتصار را آزاد و پرچم عراق را در آنجا برافراشته کنند. این چند ساعت بعد از تسلط ارتش عراق بر محله‌های سومر و السلام در جنوب شرق شهر موصل بود و نیروهای ارتش،خانواده‌ها را از این محله‌ها به اردوگاه آوارگان منتقل کردند.

روزگذشته نیروهای عراقی وارد محله الصناعی (شهرک صنعتی موصل) شدند. در جریان این عملیات 13 تروریست به هلاکت رسیدند و دو خودروی بمبگذاری شده متعلق به تروریست‌ها منهدم شد. یکی از فرماندهان آمریکایی در مورد وضعیت داعش در موصل گفته است: کاهش حملات داعش علیه نیروهای عراقی در شرق موصل نشان می‌دهد که منابع آنها در سومین ماه عملیات موصل در حال تمام شدن است.

در یک خبر دیگر روز گذشته وزارت دفاع عراق در اطلاعیه‌ای اعلام کرد پنج سرکرده گروه تروریستی داعش را در حومه موصل دستگیر کرده است. این پنج نفر در میان آوارگان استان نینوا بوده و قصد فرار از منطقه را داشتند . به گفته ارتش عراق، افراد دستگیر شده در همان ابتدای کار اعترافات مهمی را ارائه کرده‌اند و انتظار می‌رود اعترافات آنها، روند جنگ موصل علیه داعش را متحول کند.

آمار قربانیان تروریسم طی سال 2016 درعراق

سازمان ملل متحد در تازه‌ترین آمار خود می‌گوید جنگ و خشونت در سال 2016 میلادی به کشته‎شدن دست‎کم 6878 غیرنظامی در عراق منجر شده است. به گزارش آسوشیتدپرس هیات امدادرسان سازمان ملل در عراق (یونامی) شامگاه دوشنبه (13 دی) با انتشار بیانیه‎ای اعلام کرد 12 هزار و 388 غیرنظامی نیز در سال 2016 در عراق زخمی شده‎اند. در این بیانیه آمده است که آمار اعلام شده بدون درنظر گرفتن تلفات غیرنظامی در استان الانبار در غرب عراق در ماه‎های می، ژوئیه، اوت و دسامبر است.

سازمان ملل تأکید می‌کند که آمار اعلام شده می‌بایست به‌عنوان حداقل تلفات در نظر گرفته شود؛ چرا که این سازمان قادر به بررسی تلفات غیرنظامیان در مناطق وقوع درگیری نبوده است. همچنین در این آمار شمار غیرنظامیانی که بر اثر تأثیر ثانویه خشونت از جمله کمبود آب، غذا، دارو و مراقبت‎های بهداشتی کشته شده‌اند، ذکر نشده است. یونامی شمار غیرنظامیان عراقی کشته شده در سال 2015 میلادی را نیز دست‏‎کم 7515 نفر اعلام کرده بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها