با توجه به امکانات و ظاهر ام‌جی جی‌اس و نیسان جوک اسپورت، خرید کدام یک منطقی‌تر است؟

کتـانی‌پوش‌های بازار خودرو

خودروهای شاسی بلند انواع مختلفی دارند که هر کدام برای کاربردی متفاوت تولید می‌شوند. در میان انواع متنوع آنها، رده‌ای تحت عنوان کراس‌اوور وجود دارد که در واقع، خودروهایی سواری با ارتفاعی بلندتر از حد معمول و شبیه شاسی‌بلندها هستند که برای مسیرهای ناهموار سبک و استفاده کاربردی‌تر به این سبک ساخته می‌شوند. سوزوکی گرند ویتارا، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج از جمله مرسوم‌ترین کراس‌اوورهای بازار ایران هستند که کاراکتری مشخص برای خود ساخته‌اند، اما اگر دنبال یک کراس‌اوور با قابلیت‌های اسپرت و لذت رانندگی بالا باشید، گزینه‌های زیادی پیش روی شما قرار ندارد. ام‌جی جی‌اس (MG GS) که حدود دو سال است به بازار کشور ما عرضه می‌شود، هرچند نتوانست به فروشی در حد رقبای کره‌ای برسد، اما تا چندی پیش عنوان قدرتمندترین کراس‌اوور بازار کشور را بر دوش می‌کشید. این روزها ام‌جی جی‌اس تنها کراس‌اوور قدرتمند بازار نیست و نیسان جوک تیپ اسپورت (Sport) در برابر آن قرار گرفته تا شاهد رقابتی شیرین و داغ در بازار خودروی ایران باشیم.
کد خبر: ۹۸۴۷۲۶

عجیب و دوست داشتنی

نیسان جوک یا Juke (جُک نخوانید!)، کراس‌اوور محبوب این خودروساز ژاپنی است که از سال 1390/ 2011 تا کنون به بازار جهانی عرضه می‌شود. جوک هرچند از نظر ظاهری اندکی عجیب طراحی شده و شاید از دید بسیاری از افراد زشت باشد، اما یکی از جالب‌ترین خودروهایی است که در این رده می‌توان خرید.

جوک سال گذشته دستخوش یکسری تغییرات ظاهری (فیس لیفت) شد که در نتیجه چهره‌ای به روز‌تر به خود گرفت و در حال حاضر نیز نسخه جدید آن را در بازار کشورمان داریم. این کراس‌اوور ساب کامپکت (فوق فشرده) که اواخر 1389/ 2010 روی خط تولید نیسان قرار گرفت، در این زمان نیم دهه‌ای هرچند به بازار کشور ما عرضه نشده بود، اما در خیابان‌های مناطق آزاد ایران حضور داشت.

در حال حاضر، جوک در خطوط تولید ژاپن، بریتانیا و اندونزی ساخته می‌شود و از نظر قابلیت فنی دارای تیپ‌های مختلفی است. این خودرو در نسخه‌ای با عنوان Juke-R با پیشرانه V6 مشترک با نیسان GT-R (که یک سوپراسپرت قدرتمند است!) در بازار حضور دارد و از نظر قابلیت فنی دست کمی از خودروهای اسپرت مشهور دنیا ندارد.

انگلیسی چشم بادامی

ام جی یک برند خودروسازی اصیل بریتانیایی است که از دیرباز به تولید خودروهای اسپرت و سریع مشهور بود، اما این خودروساز برای مدتی تحت تاثیر بحران مالی قرار گرفت و سپس توسط کمپانی SAIC Motors چین خریداری شد. محصولاتی که با این برند در بازار کشورهای مختلف قرار دارند، اصولا از خط تولید این خودروساز در چین خارج می‌شوند و گاهی تحت برند Roewe به فروش می‌رسند. ام جی برای نخستین بار با مدل 550 و توسط شرکت مدیا موتور به بازار کشور ما راه پیدا کرد و در حال حاضر نیز محصولات بیشتری را از این برند در خیابان‌های ایران داریم. جی‌اس اولین و تنها کراس‌اوور این خودروساز است که در دو نسخه بنزینی و دیزلی در بازار جهانی حضور دارد و نمونه بنزینی آن را در کشور داریم. این خودرو از نظر ابعاد، اندکی از نیسان جوک بزرگ‌تر است و طراحی عامه پسندتری دارد.

شهربازی نیسانی

نیسان جوک از نظر ابعاد داخلی و فضایی که به سرنشینان ارائه می‌کند، شبیه یک هاچ بک بزرگ‌شده است و طبق گفته‌های فوق با رویکرد شاسی بلند بودن طراحی شده است. این خودرو برای چهار سرنشین با قامت و هیکل متوسط و یک کودک کافی به نظر می‌رسد، ولی صندوق بار نه‌چندان وسیع آن در سفرهای خارج از شهری اندکی آزار‌دهنده خواهد بود. همچنین توجه داشته باشید، اگر دو سرنشین بلندقد در ردیف جلوی جوک قرار بگیرند، سرنشینان عقب فضای پای نسبتا کمی خواهند داشت. نیسان جوک اسپرت بسته به رنگ بدنه با تریم‌های رنگی داخلی به شما ارائه می‌شود. برای مثال جوک اسپرت زردرنگ از پنل‌های داخلی زرد بهره می‌برد که هارمونی بسیار خوب و جذابی با فضای بیرونی خودرو خواهد داشت. این تیپ از نظر امکانات رفاهی و داخلی چیزی بین اسکای پک (پایین‌ترین تیپ امکاناتی) و پلاتینیوم (بالاترین تیپ امکاناتی) محسوب می‌شود. در این خودرو شاهد گزینه‌هایی مثل سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل و سیستم محدود کننده سرعت، سیستم هوشمند ورود و استارت بدون کلید، روکش چرم صندلی ها، گرمکن صندلی‌های جلو، سانروف پانوراما، آینه‌های جانبی جمع شونده برقی دارای چراغ راهنما، قابلیت روشن شدن خودکار چراغ‌های جلو و سنسور برف‌پاک‌کن، چراغ‌های زنون جلو همراه با برف‌پاک‌کن، سیستم هشدار نقطه کور آینه‌ها، سیستم هشدار خروج از خط راننده، سیستم شناسایی اشیای متحرک، مانیتور دید با زاویه 360 درجه، سیستم صوتی همراه با قابلیت اتصال به بلوتوث و پخش از روی USB و AUX، نمایشگر لمسی 8/5 اینچی همراه با رهیاب ماهواره‌ای و دستگیره‌های مخفی درهای عقب هستیم که در مجموع موارد خوبی محسوب می‌شوند.

کوچک و کوچک‌تر

ام جی جی اس تقریبا پنج سال بعد از نیسان جوک روی خط تولید قرار گرفت و از این‌رو می‌توان گفت این خودرو از حیث طراحی نیم دهه از رقیب ژاپنی‌اش جلوتر است. ام جی جی ‌اس دارای طول و پهنای بیشتر و ارتفاع بلندتری نسبت به نیسان جوک است و از نظر فاصله دو محور کمی طویل‌تر از رقیب ژاپنی طراحی شده. با توجه به این موضوع ام‌جی جی‌اس در کلاس کراس‌اوورهای کامپکت و نیسان جوک در کلاس کراس‌اوورهای ساب کامپکت قرار می‌گیرد. از این رو اگر دنبال خودرویی برای استفاده روزمره کم‌دردسر در شهرهای بزرگ هستید، ابعاد جمع و جور‌تر نیسان جوک بیشتر به کار شما می‌آید اما توجه داشته باشید که در مقابل، ام‌جی جی‌اس خودروی بهتری برای استفاده روزمره خانوادگی خواهد بود. جوک در سه تیپ اسکای پک، پلاتینیوم و اسپورت به بازار عرضه می‌شود که نسخه اسپورت مورد بحث ما از رینگ‌های متفاوت (18 اینچی) بهره می‌برد و همچنین رنگ‌های خاص بیشتری را پوشش می‌دهد.

ماراتن قدرت

بیشتر محصولات ام‌جی‌جی‌اس که اخیرا به بازار کشور عرضه شده‌اند، از پیشرانه‌های توربو بهره می‌برند که در نتیجه راندمان و کارکرد بهتری نسبت به هم‌رده‌های خود ارائه می‌کنند. ام‌جی جی‌اس از پیشرانه چهار سیلندر دو لیتری توربو همراه با سیستم پاشش مستقیم سوخت به داخل سیلندر (GDI) بهره می‌برد که قادر به تولید نهایت قدرت 217 اسب بخار در 5000 دور بر دقیقه خواهد بود و همچنین بیشینه گشتاور 350 نیوتن متر را در حد فاصل 2500 تا 4000 دور بر دقیقه به شما هدیه می‌کند.

این خودرو با بهره‌گیری از جعبه دنده خودکار شش سرعته دوکلاچه همراه با قابلیت تعویض دنده از پشت فرمان، شتاب و کشش بسیار خوبی به شما ارائه می‌کند و صفر تا صد را در حدود 8 ثانیه به ثبت می‌رساند. همچنین این خودرو از سیستم کمکی فرمان الکتریکی (به جای هیدرولیک که باعث کمتر شدن اتلاف قدرت موتور می‌شود.)، سیستم Start/spot (خاموش شدن خودکار موتور در پشت چراغ قرمز یا موقعیت‌هایی شبیه آن) برای کاهش مصرف سوخت و ترمزهای دیسکی در چهار چرخ (همراه با انواع سیستم‌های الکترونیکی کنترلی) بهره می‌برد که نتیجه ایده‌آلی به همراه خواهد داشت.

در مقابل، نیسان جوک همان طور که گفته شد در سه تیپ متفاوت در بازر کشور ما حضور دارد که تیپ اسپورت آن از موتور چهار سیلندر خطی 6/1 لیتری مجهز به توربو شارژر بهره می‌برد. موتور این خودرو با رنو تلیسمان (سدان لوکس تازه وارد بازار کشور) یکی است و قادر به ارائه 190 اسب بخار قدرت در 5600 دور بر دقیقه خواهد بود. همچنین از آنجا که این خودرو از جعبه دنده ضریب متغیر CVT (با قابلیت تعویض دنده به صورت دستی) و ابعادی کوچک بهره می‌برد، مصرف سوخت بسیار پایینی هم دارد. در واقع این هاچ بک مرتفع با بهره گیری از این پیشرانه قدرتمند قادر به ثبت شتاب صفر تا صد 4/8 ثانیه‌ای خواهد بود که عددی شبیه ام‌جی‌جی‌اس است و در واقع این خودرو قدرت کمترش نسبت به محصول ام‌جی را با وزن کمتر جبران می‌کند، اما توجه داشته باشید که اختلاف گشتاور فاحش این دو خودرو در مواقع غیر معمول مثل بارگیری بیش از حد یا شیب‌های تند به کارتان خواهد آمد.

اندکی با وقارتر

در مقابل، ام‌جی جی‌اس با وجود ابعاد بزرگ‌تر نسبت به نیسان جوک، فضای داخلی گسترده تری را به شما ارائه می‌کند. کابین این خودرو اندکی ساده‌تر و آرام‌تر از جوک طراحی شده و با توجه به خطوط شکسته کار شده در بدنه ام‌جی جی‌اس، این خطوط در داخل کابین خودرو هم ادامه پیدا کرده‌است. به‌نظر می‌رسد، فضای داخلی ساده‌تر و شکیل‌تر ام‌جی جی‌اس دیرتر خسته کننده می‌شود، هرچند دکوراسیون داخلی جوک در اولین دیدار جذاب به نظر خواهد رسید. ام‌جی‌جی‌اس تنها با یک دامنه از امکانات در بازار کشور ما حضور دارد. این خودرو روکش چرمی صندلی‌ها و غربیلک، صندلی‌های عقب با پیکربندی 6:4 و قابلیت جمع شدن، سیستم ورود و استارت بدون سوئیچ هوشمند، سانروف برقی، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک با دریچه‌های مجزای هوا برای سرنشینان عقب، سیستم اندازه گیری فشار باد تایرها، آینه‌های جانبی برقی جمع شونده دارای گرمکن، چراغ‌های زنون جلو، قابلیت تنظیم ارتفاع خودکار چراغ‌های جلو، شیشه‌شوی چراخ‌های جلو، چراغ‌های خوشامدگویی و بدرقه، چراغ روشنایی روز، آینه دید عقب الکتروکرومیک، تنظیم برقی صندلی راننده همراه با تنظیم گودی کمر دستی، قابلیت تغییر رنگ نور پشت آمپر مطابق با حالت گیربکس، دوربین دید عقب همراه با راهنمای پارک، نمایشگر 1/6 اینچی لمسی با قابلیت کنترل امکانات رفاهی داخل خودرو، سیستم پخش صوت Arkamys همراه با شش بلندگو و صدای سه بعدی و قابلیت اتصال به AUX، USB و Ipod، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و کروز کنترل را به شما ارائه می‌کند که گستره امکانات آن با توجه به کلاسش کاملا چشمگیر است.

خودرو

نیسان جوک اسپرت

امجیجیاس

تعداد سیلندر

4

4

تعداد سوپاپ

16

16

حجم موتور (لیتر)

1/6

2

نهایت قدرت × دور موتور

190 × 5600

217 × 5000

نهایت گشتاور × دور موتور

240 × 2000-5600

350 × 2500 تا 4000

جعبه دنده

CVT ضریب متغیر

6 سرعته اتوماتیک دوکلاچه

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر در 100 کیلومتر)

8/3

6/5

طول×عرض×ارتفاع (میلیمتر)

4135×1765×1565

4500×1855×1675

فاصله محورها (میلیمتر)

2530

2650

قیمت (میلیون تومان)

172

164

معید حمیدی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها