قرار است در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر خبری از بخش نگاه نو نباشد؛ بخشی که در سال‌های اخیر، همواره پای ثابت جشنواره بود و فیلمسازان فیلم اولی با آثار خود در این بخش حاضر می‌شدند و به رقابت می‌پرداختند.
کد خبر: ۹۸۳۰۵۵

این بخش معمولا دو سیمرغ بلورین داشت؛ بهترین فیلم و بهترین کارگردان. این اتفاق با وجود این که خوب و باعث دیده شدن کلیت فیلم‌ها بود، اما سبب می‌شد، دیگر عوامل فیلم از رقابت و در نهایت، دریافت جایزه محروم شوند. البته گاهی دو فیلم باکیفیت‌تر از این بخش، به بخش اصلی و مسابقه سینمای ایران راه می‌یافت و امکان رقابت در همه بخش‌ها را پیدا می‌کرد. با این حال، سال گذشته کیفیت برخی فیلم‌ها در این بخش به قدری خوب بود که حتی آثار کارگردانان حرفه‌ای و قدیمی را در بخش اصلی تحت‌الشعاع قرار داد. نتیجه این خط و نشان کشیدن به نفع فیلم اولی‌ها تمام شد و محمدحسین مهدویان و سعید روستایی به ترتیب با «ایستاده در غبار» و «ابد و یک روز» درخشیدند و همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کردند.

شاید به همین دلیل امسال قرار است همه فیلم‌های بخش مسابقه، فارغ از این که فیلم چندم کارگردان هایشان هستند، در یک بخش با هم رقابت کنند. بنابراین اگر هیات انتخاب این دوره، تشخیص دهد که دو فیلم نگار و ماجان در بخش مسابقه حضور داشته باشند، شاهد همنشینی و رقابت دو فیلمساز آن یعنی رامبد جوان و رحمان سیفی آزاد خواهیم بود؛ اولی که این سال‌ها و روزها بیشتر با خندوانه شناخته می‌شود، چهارمین فیلم خود را به عنوان کارگردان تجربه می‌کند و دومی که مسئولیت‌هایی در رسانه ملی داشت و در تئاتر نیز آثاری را روی صحنه برده بود، نخستین فیلمش را به عنوان کارگردان می‌سازد.

نگار

آنهایی که فیلم نگار را در نمایش‌های خصوصی پیش از جشنواره دیده‌اند، اذعان می‌کنند که این فیلم هیچ نشانی از روحیه شوخ و شنگ و بامزه کارگردانش، رامبد جوان و فیلم‌های او چون ورود آقایان ممنوع، پسر آدم، دختر حوا و اسپاگتی در هشت دقیقه ندارد. ما و شما هم باید شاهد یک غافلگیری در جشنواره فیلم فجر امسال باشیم و همه آن خنده‌های خندوانه‌ای رامبد را برای دو ساعت فراموش کنیم و پشت در سینما بگذاریم. چه بسا وقتی فیلم تمام شد و از سالن سینما بیرون آمدیم، خیلی راحت و بی دغدغه به خنده‌های او نخندیم، چرا که «نگار» آن طور که عباس یاری، منتقد فیلم در صفحه شخصی‌اش در اینستاگرام گفته، این فیلم نئونوآر معمایی و حادثه‌ای پیچ در پیچ به سبک جاده مالهالند دیوید لینچ است و قصه یک قیصر زنانه را روایت می‌کند که با سلاح به جان تبهکاران می‌افتد و آنها را درو می‌کند. نگار جواهریان، پیمان معادی، علیرضا شجاع نوری، اشکان خطیبی، مانی حقیقی، آتیلا پسیانی، افسانه بایگان و فریبا کامران از بازیگران نگار هستند.

ماجان

فرهاد اصلانی، حالا جزو بازیگرانی است که با هر نقش‌آفرینی تازه، تماشاگران را غافلگیر می‌کند. او با تجربه سال‌ها بازی روی صحنه، در قاب تلویزیون و پرده سینما، به موقعیت و جایگاه ممتازی در بازیگری دست یافته و اخیرا هم رکورددار دریافت جایزه بازیگری در جشنواره‌های خارجی است و بیش از هر بازیگر دیگری از کشورمان، جوایزی را از جشنواره‌های برون مرزی کسب کرده است. برخی از این جوایز، مربوط به بازی او در نقش پدر در فیلم دختر، ساخته رضا میرکریمی است. اصلانی این اواخر، یکی از بهترین بازی‌های خود را در فیلم عصر یخبندان، ساخته مصطفی کیایی ارائه کرده و نقش مردی ترسو را به عهده دارد که افسار زندگی از دستش در می‌رود و همسر معتادش هم از طرف دیگر، نقش مهمی در ویرانی خانواده بازی می‌کند. نقش همسر اصلانی را مهتاب کرامتی به بهترین شکل بازی کرده است.

این دو بازیگر محبوب، بار دیگر در فیلمی همکاری می‌کنند؛ اثری به نام ماجان که نخستین فیلم سینمایی رحمان سیفی آزاد است. این فیلم، قصه زوجی را به تصویر می‌کشد که با چالش بزرگی درباره فرزند خود روبه‌رو هستند.

بجز اصلانی و کرامتی، بازیگرانی چون سیما تیرانداز و بابک انصاری در این فیلم بازی می‌کنند. گروه تولید فیلم، این روزها حوالی خیابان جمهوری مشغول گرفتن سکانس‌های پایانی فیلم است و تازگی بهمن اردلان در استودیو بهمن صداگذاری فیلم را آغاز کرده است. نازنین مفخم هم به‌طور همزمان مشغول تدوین فیلم است.

علی رستگار - سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها