هنگام افتادن دندان‌ها در اثر ضربه یا تروما، اولین کاری که باید انجام شود این است که دندان را داخل یک لیوان شیر قرار داده و مصدوم را خیلی سریع به دندانپزشک ارجاع دهند.
کد خبر: ۹۸۲۸۸۰

دکتر رضا تباری، متخصص ریشه دندان با بیان مطلب فوق با اشاره به شیوع افتادن دندان بر اثر ضربه در کودکان و ورزشکاران به جام‌جم افزود: کودکان به دلیل این که استخوان‌های فکشان استحکام زیادی ندارد، ممکن است بیشتر دچار این عارضه شوند. بین ورزشکاران نیز، بخصوص در ورزش‌های رزمی مانند کاراته و بوکس، میزان بروز این عارضه بیشتر است و در دندان‌های قدامی شیوع بیشتری دارد.

وی تاکید کرد: اولین اقدامی که در زمان افتادن دندان‌ها در اثر تروما باید انجام شود این است که فرد مصدوم هرچه سریع‌تر به پزشک ارجاع داده شود. دندان‌هایی که در اثر تروما از دهان خارج می‌شوند، باید بسرعت در دهان و حفره‌ای که از آن خارج شده است، گذاشته شوند. بنابراین لازم است افراد نسبت به این قضیه آگاهی داشته باشند تا به از‌دست‌دادن دندان منجر نشود.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین عاملی که در ماندگاری این دندان‌ها موثر است، فاصله زمانی بین افتادن دندان تا مراجعه به دندانپزشک است. به این صورت که هرچه طول این مدت کمتر و کوتاه‌تر باشد، احتمال ماندگاری دندان بیشتر می‌شود. بنابراین باید طول این مدت خیلی کوتاه باشد. اگر آلودگی در محیط دهان و دندان ایجاد نشده باشد، بهتر است دندان را داخل حفره خود در دهان یا زیر زبان قرار دهند و سریع به دندانپزشک مراجعه کنند.

وی هشدار داد: در مورد کودکان از آنجا که احتمال داده می‌شود، آنها دندان را ببلعند، بهتر است دندان داخل شیر قرار داده شده و به پزشک مراجعه شود. بهترین محیط برای نگهداری دندان اول شیر و اگر نبود، داخل دهان در حفره دندان و در محیط بزاق و زیر زبان است. به طور کلی محیط نگهداری دندان باید مرطوب باشد، اما نباید آن را داخل آب قرار داد.

کاهش 50 درصدی حملات صرع با رژیم کتوژنیک

یک فلوشیپ صرع گفت: از طریق رژیم کتوژنیک می‌توان تا حدودی بیماری صرع را کنترل کرد . این نوع رژیم با افزایش میزان چربی در غذا و کاهش کربوهیدرات باعث تولید ماده کتون در بدن شده و به کنترل تشنج‌ها کمک می‌کند.

دکتر مرجان اسداللهی در گفت‌وگو با جام‌جم گفت: این رژیم برای کودکان موثرتر از بزرگسالان است. البته این رژیم باید حتما تحت نظر پزشک متخصص انجام گیرد و خوددرمانی می‌تواند اثرات سویی برای بیماران به همراه داشته باشد. در واقع، استفاده از رژیم کتوژنیک گاهی مواقع می‌تواند تا 50 درصد حملات صرع را کاهش دهد. در قدیم معتقد بودند مصرف غذاهای متمایل به سردی همچون ماهی و ماست و ترشیجات می‌تواند احتمال بروز حملات صرع را افزایش دهد که این مساله پایه و اساس علمی ندارد.

وی افزود: بیماران مبتلا به صرع اصولا ممنوعیت غذایی نداشته و در انجام ورزش‌ها نیز می‌توانند با رعایت نکات ایمنی و مطلع کردن مربی و دوستان خود از بیماریشان، ورزش کنند، اما اگر تشنج کنترل نشده دارند بهتر است از انجام ورزش‌هایی مانند کوهنوردی، شنا، دوچرخه و اسب‌سواری پرهیز کرده و ورزش‌های امن‌تری را انتخاب کنند.

این متخصص گفت: زنانی که مبتلا به صرع بوده و قصد بارداری دارند حتما باید نسبت به کنترل حملات صرع اقدام کرده و حداکثر 9 ماه پیش از بارداری یا باید بدون تشنج بوده یا حداکثر یک تشنج داشته باشند.

همه انواع داروهای ضد تشنج برای زنان باردار مبتلا به صرع مناسب نیستند. بنابراین بهتر است برخی داروهای ضدتشنج استفاده نشوند و انواع مناسب این داروها با حداقل دوز موثر با تجویز پزشک مصرف شود.

آیا فراموشکاری ام طبیعی است؟

شاید برای شما هم پیش آمده باشد فراموش کنید کلیدهایتان را کجا گذاشته‌ یا اتومبیل‌تان را کجا پارک کرده‌اید و احتمالا این سوال را از خودتان پرسیده‌اید که آیا دچار زوال عقل زودرس شده‌ام؟

با افزایش طول عمر انسان‌ها به لطف پیشرفت‌های پزشکی و فناوری، ترس از زوال عقل نیز یک نگرانی موجه قلمداد می‌شود. زوال عقل، بیماری خاصی نیست، بلکه ترکیبی از علائم بسیار متنوعی است که با کاهش حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت مرتبط هستند. جامعه آلزایمر آمریکا می‌گوید فرد باید دست‌کم در دومورد از موارد زیر دچار مشکل شده باشد: حافظه، گفتار و برقراری ارتباط، توانایی تمرکز و توجه، استدلال، قضاوت و ادراک بصری.

اختلال شناختی خفیف (MCI) که بخشی از روند زوال عقل تلقی می‌شود، شامل ایجاد تغییرات ادراکی است که برای خانواده و دوستان قابل تشخیص هستند؛ اما فرد همچنان قادر به انجام فعالیت‌های روزانه است. MCI و زوال عقل، هردو، بدون هرگونه آزمایش خون یا اسکن مغز، توسط پزشک قابل تشخیص هستند.

چه زمانی باید نگران شوم؟

بسیاری از افراد مه مغزی دارند، نه زوال عقل. معمولا توضیحی که این افراد در مورد این عارضه می‌دهند احساس وجود یک ابر ضخیم دورسرشان است. مه مغزی می‌تواند نشانه‌ای از التهاب عمده‌ای باشد که بر اثر سندرم روده چکه کن ـ که به رشد فزاینده باکتری‌ها یا مخمرها منجر می‌شود ـ یا بر اثر متعادل نبودن قند خون ایجاد شده است. یافتن ریشه اصلی مه مغزی ـ که عامل کلیدی در دوام سلامت مغزی است ـ وظیفه علم پزشکی آینده است؛ اما شما امروز می‌توانید گام‌های پیشگیرانه‌ای برای حفظ حافظه تان در آینده بردارید.

ایجاد هنجارهای جدید

با انجام اقداماتی که شما را از شر مه مغزی می‌رهانند، در محل کارتان موفق‌تر عمل خواهید کرد، در جمع خانواده و دوستان، حضوربیشتری خواهید داشت و دقت و تیزبینی مغزتان را برای دوران سالخوردگی حفظ می‌کنید.

بیمه مغزی: فواید مدیتیشن یا تعمق و درونگرایی برای سلامت مغز، ایده تازه‌ای نیست. تعمق درواقع بیمه کردن مغز بوده و انجام آن نیز کاملا رایگان است.

توقف چندکاره بودن: در جهان پرسرعت امروزی شاید انجام همزمان چند کار، نوعی موفقیت به نظربرسد، اما مطالعات می‌گویند واقعیت این است که شما زمانی بیشتر از آنچه تصورمی کنید را برای انجام این کارها صرف می‌کنید. درعین حال که با انجام همزمان چند کار ضریب هوشی‌تان را نیز به‌طور متوسط 15 درجه کاهش می‌دهید. پس درهر زمان، روی انجام و تکمیل یک کار تمرکز کنید.

تنظیم دوباره دستگاه گوارش: یک برنامه سم‌زدایی هفت روزه را برای حذف مواد غذایی ایجاد‌کننده التهاب مغزی شامل گلوتن، لبنیات و غذاهای فرآوری شده، امتحان کنید. هفت روز، زمان کافی برای از بین بردن مه مغزی است. این برنامه سم‌زدایی کار سختی نیست و صرفا یک تمرکز دوباره روی همه غذاها با میزان متعادلی از پروتئین‌های کم چرب، سبزیجات و چربی‌های سالم است.

مترجم: یاسمین مشرف
جام‌جم

منبع: mindbodygreen.com

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها