دادستان تهران با دادن این اطمینان به معلمان و مردم که دادستانی به وظیفه خود در پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه عمل می‌کند و با اجرای مرّ قانون، وجوه را از متهمان و افرادی که وام‌های کلان اخذ کرده‌اند، بازپس می‌گیرد، از دولت خواست با طرد مدیران نالایق و افزایش نظارت‌ها، دادستانی را در پیشبرد پرونده کمک کند.
کد خبر: ۹۸۱۳۳۸

به گزارش میزان، عباس جعفری‌دولت‌آبادی در بیست و یکمین نشست دادستانی تهران، پرونده بانک سرمایه و صندوق ذخیره فرهنگیان را نمونه‌ای از فساد اقتصادی اعلام کرد که در پشت پرده آن تخلفات و نقش برخی افراد و مسئولان نهفته است و افزود: اگر فاش شود چه کسانی پشت پرده این وام‌ها و فساد بوده‌‌اند، بی‌مبنا بودن برخی توجیهات روشن می‌شود و دادستانی پس از چند ماه سکوت از سوی مسئولان مربوط و حتی فرافکنی عده‌ای که فساد مربوط به آن را به دولت سابق نسبت دادند، با لحاظ محدودیت‌های قانونی در این پرونده اطلاع‌رسانی کرده است.

وی با بیان این‌که در این پرونده چهار نفر در بازداشت به‌سر می‌برند، اضافه کرد: برخی با فرافکنی گفتند این فساد برای دولت سابق است که اعلام شد مبارزه با فساد، دولت فعلی و سابق ندارد. وی افزود: بسیاری از فسادهای صندوق و بانک سرمایه مربوط به مسائل پشت پرده این پرونده است. آدم‌هایی که پشت سر مدیران صندوق و بانک سرمایه پنهان شدند، پول‌ها و رشوه‌ها را گرفتند، افراد ناصالح را مدیر کردند، سهام را فروختند یا جابه‌جا کردند و اگر دستگاه‌های مسئول همکاری نکنند، دادستانی تهران اطلاع‌رسانی بیشتری خواهد کرد.

وی با بیان این‌که ‌ای کاش قانون اجازه می‌داد نام بدهکاران کلان بانکی اعلام شود، به چند نمونه از وام‌های اعطایی از سوی بانک سرمایه اشاره کرد که از جمله پرداخت 700میلیارد تومان به یک نفر در قبال اسناد ملکی تعدادی از روستاییان به‌عنوان ضمانت بوده که اکنون با عدم پرداخت اقساط، به بیش از هزار میلیارد افزایش یافته است.

دادستان تهران با انتقاد از کسانی که مدعی‌اند قوه قضاییه در مبارزه با فساد اهمال می‌کند، اظهار کرد: موقعیت این بدهکار آنچنان است که تا روز سه‌شنبه (30/9/95) بانک سرمایه حاضر به شکایت از او نشده بود.

جعفری‌دولت‌آبادی به نمونه‌های دیگری اشاره کرد و افزود: در بانک سرمایه در 28هزار پرونده اعطای تسهیلات، بالغ بر 8000 میلیارد تومان پرداخت شده که سهم ده نفر 4000 میلیارد تومان است.

صدور ضمانت‌نامه‌های میلیاردی برای کارتن‌خواب‌ها

دادستان تهران همچنین به نتایج بررسی شده از سوی بانک مرکزی و از جمله به مواردی اشاره کرد که شامل عدم رعایت حدنصاب سهامداری در تاسیس بانک سرمایه، پرداخت سودهای موهوم، دخالت‌ مدیران صندوق ذخیره فرهنگیان در پرداخت وام‌ها و صدور ضمانت‌نامه‌های بی‌اساس بود که به‌عنوان مثال از صدور ضمانت‌نامه‌های میلیاردی برای چند نفر کارتن خواب خبر داد که حسب گزارش دادسرای پولی ـ بانکی 38 فقره ضمانت‌نامه به میزان 500 میلیارد تومان برای شرکت‌های صوری و به سهامداری افراد کارتن‌خواب صادر شده است که تمام ضمانت‌ها در شعبه بانک اسکان صادر و به تائید هیات مدیره بانک رسیده است. علاوه بر آن در حدود 400میلیارد تومان ضمانت در اختیار سایر افراد است و امکان وصول آن وجود دارد که با تدبیر دادسرا از این اقدام جلوگیری شده است.

تلاش برخی افراد ذی‌نفوذ

دادستان تهران در ادامه این آسیب‌شناسی گفت: مدیرعامل بانک عنوان کرده در این بانک فساد و تخلف وجود دارد و براساس این اظهارات،عمده تخلفات بانک، اعطای تسهیلات به اشخاص برخلاف ضوابط بانکی بوده است و بین مدیران سابق بانک سرمایه و بدهکاران تبانی وجود داشته به نحوی که برخی املاک 14 برابر قیمت واقعی ارزیابی و تملک شده است، برخی مستندات پرونده‌ها در بانک وجود ندارد و املاک، هم معارض دارند و هم متصرف.

جعفری‌دولت‌آبادی در این زمینه به بیان مواردی پرداخت و افزود: عمده تخلفات در اعطای تسهیلات به اشخاص، برخلاف مقررات بانک مرکزی و از طریق تبانی میان مدیران سابق بانک سرمایه و بدهکاران بانکی بوده است و برای نمونه در یک مورد، بانک با اعطای تسهیلات کلان به یک نفر، ملکی را واقع در لواسان به مبلغ بیش از چند برابر قیمت واقعی به‌عنوان تضمین قبول کرده که با ارجاع امر به کارشناسی از سوی بازپرس پرونده، کارشناس ارزش واقعی ملک را 47 میلیارد تومان اعلام کرد.

وی در مورد اخیر، به نقل از گزارش سرپرست دادسرای پولی ـ بانکی از تلاش برخی افراد ذی نفوذ و از طریق مراجعه به شرکت توسعه ساختمانی بانک سرمایه برای گمراه کردن تحقیقات پرونده خبر داد و اظهار کرد: بتازگی در رابطه با همین ملک، معامله جدیدی انجام شد و با ادعای این‌که مبلغ اعلامی توسط کارشناس منتخب دادسرا خلاف واقع است، مدعی فروش ملک مذکور به قیمت 301 میلیارد تومان به شخص دیگری شدند که با احضار خریدار از سوی بازپرس پرونده، خریدار اقرار کرد که این ملک را خریداری نکرده و معامله انجام شده صوری بوده است.

جعفری‌دولت‌آبادی از انجام تهاترهای خلاف واقع، قیمت‌گذاری‌های غیرواقعی، انجام معاملات صوری و متعدد به‌گونه‌ای که ملکی را از بانک سرمایه خریداری کرده‌اند و پس از چند معامله، مجددا همان ملک را به چند برابر قیمت به بانک واگذار کرده‌اند خبر داد و به نقل از گزارش‌های ارسالی به دادستانی اظهار کرد: در واقع بدهکاران کلان، مدیران شعب و هیات مدیره بانک سرمایه را تعیین می‌کردند که برخی از آنها دارای پرونده در دادسرای اقتصادی نیز هستند.

احضار 22 حقوق‌بگیر نجومی

دادستان تهران همچنین به پرونده املاک شهرداری پرداخت و با اعلام این‌که تا روز سه‌شنبه (30 آذر 95) 50 نفر احضار شده‌اند عنوان کرد: هر یک از این افراد توضیحاتی در مورد املاک دریافتی ارائه کرده و برخی نیز منکر دریافت هرگونه ملکی از شهرداری شده‌اند. جعفری‌دولت‌آبادی درباره پرونده حقوق‌های نجومی هم با اعلام این‌که تاکنون 22 نفر احضار و از آنها تحقیق شده است، گفت: بیشتر افرادی که تا کنون احضار شده‌اند، از مدیران بانک‌ها، شرکت‌های بیمه و چند شرکت بزرگ دولتی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها