سرمای شدید چند هفته گذشته، گرچه فقط به بخشی از مرکبات باغ‌های شمال کشور آسیب رساند، اما همه محصول مرکبات بویژه پرتقال تحت تاثیر این سرما و کاهش دمای احتمالی هوا در هفته‌های پیش رو دچار افت قیمت شدید شده، به طوری که باغداران مازندرانی ترجیح می‌دهند محصولات خود را دور ریخته یا به مصرف دام برسانند تا این‌که با قیمت کیلویی 500 تومان در میادین میوه عرضه کنند.
کد خبر: ۹۷۹۵۲۵

البته همزمان خرید تضمینی پرتقال (به‌منظور جلوگیری از افت قیمت بیش از اندازه این محصول و ضرر و زیان کشاورزان)، توسط دولت و با عاملیت سازمان تعاون روستایی آغاز شده است.

علی‌اکبر مهرفرد، قائم‌مقام بازرگانی وزیر جهاد کشاورزی در این باره به تسنیم گفت: برای جلوگیری از ضرر و زیان باغداران از افت قیمت پرتقال در بازار، عملیات خرید تضمینی این محصول در سه سطح کیفی و با سه نرخ درجه یک 875 تومان، درجه‌دو 720 تومان و درجه سه 550 تومان (برای مصارف صنعتی) در حال انجام است. اما این خرید تضمینی هم مورد توجه باغداران قرار نگرفته است، زیرا اعمال نرخ خرید تضمینی 550 تومان برای هر کیلوگرم پرتقال درجه سه و حتی 400 تومان برای هر کیلوگرم پرتقال غیرقابل‌مصرف، کمتر از هزینه‌های برداشت و حمل‌ونقل به‌حساب می‌آید و باعث شده کشاورزان به برداشت محصول خود از درخت اقدام نکنند.

یکی از کشاورزان قائمشهری که به دلیل قیمت پایین از فروش پرتقال خود امتناع کرده و محصولش را دور ریخته است، گفت: در سال گذشته پرتقال آبگیری ما 1300 تومان به فروش می‌رسید، اما امسال پرتقال تامسون را در بازار 500 تا 600 تومان می‌خرند. این درحالی است که هزینه جمع‌آوری هر کیلوگرم پرتقال با توجه به دستمزد کارگری 660 تومان شده است که بر این اساس امکان عرضه محصولات خود، حتی برای خرید تضمینی سازمان تعاون روستایی را هم نداریم.

یک باغدار دیگر مازندرانی هم گفت: نرخ خرید تضمینی پرتقال که توسط دولت خریداری می‌شود، کارایی لازم را برای ما ندارد و در این منطقه نیز باغداران محصولات خود را برداشت نمی‌کنند. وی یادآور شد: باغداران زیادی نیز وقتی محصولات خود را به میادین میوه و تره‌بار می‌برند و نرخ‌های پیشنهادی دلال‌ها را مشاهده می‌کنند یا مجبور به فروش به قیمتی کمتر از هزینه تمام‌شده هستند یا محصولات خود را دور می‌ریزند.

قیمت پرتقال‌های سالم تحت تاثیر یخ‌زده‌ها

در همین حال حسین صفایی، مدیرعامل سازمان تعاون روستایی کشور در حاشیه بازدید از جشنواره میوه‌های شب یلدا اظهار کرد: هفته گذشته سرمای بی‌سابقه‌ای را در استان‌های شمالی کشور بویژه در مازندران شاهد بودیم که این مساله باعث شد مرکبات مازندران که 60 درصد نیاز کشور را تامین می‌کند 20 تا 25 درصد آسیب ببیند.

وی افزود: به دلیل عرضه گسترده پرتقال از سوی باغداران، امکان نگهداری آنها وجود نداشت همچنین باغداران نگران سرمازدگی دوباره محصولات خود بودند که در این شرایط سازمان تعاون روستایی خرید تضمینی این محصول را آغاز کرد. این درحالی است که خرید تضمینی پرتقال در کشور بی‌سابقه بوده و این کار صرفا برای حمایت از کشاورزان صورت می‌گیرد.

صفایی با بیان این‌که پرتقال‌هایی که در این طرح خریداری می‌شود عمدتا برای گرفتن کنستانتره به کارخانه صنایع تبدیلی می‌رود و قابلیت نگهداری کوتاه‌مدت دارد، یادآور شد:صنایع تبدیلی، پرتقال کنستانتره را کیلویی 300 تومان از کشاورزان می‌خرند به همین منظور خرید بیشتر از این نرخ (خرید تضمینی) توسط دولت نیز امکان ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها