انتقام حادثه تروریستی ترکیه از کردها

انفجارهای تروریستی شنبه‌شب در استانبول بار دیگر به دولت ترکیه بهانه لازم را برای تعقیب مخالفان و انتقام‌گیری از کردها با بمباران مناطق کردنشین داد. بر اساس گزارش‌های رسیده طی دو روز گذشته پلیس ترکیه در یورشی سراسری بیش از صد نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها را به ظن ارتباط با شبه‌نظامیان کرد بازداشت کرد.
کد خبر: ۹۷۸۱۴۶

گفته می‌شود در مجموع پلیس 118 نفر از اعضای حزب دموکراتیک خلق‌ها که دومین حزب مخالف حاضر در پارلمان است را بازداشت کرده است. در انفجار‌های اخیر دست‌کم 40 نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از همان ابتدا در اظهاراتی کردهای وابسته به «پ.ک.ک » را عامل این حمله معرفی کرد. خبرهای بعدی نیز حکایت از آن داشت که گروه جدایی‌طلب کرد، موسوم به «بازهای آزادی کردستان» یا تاک، مسئولیت این حمله را پذیرفته است. این گروه شبه‌نظامی با پ.‌ک‌.ک در ارتباط است. گروه تاک از ماه ژوئن چندین حمله مرگبار در ترکیه انجام داده که عمده آنها در استانبول و آنکارا بوده است.

این انفجار در شرایطی رخ داد که از چند ماه پیش رهبران کرد مخالف در ترکیه زیر فشار نیروهای امنیتی بودند. ماه گذشته صلاح‌الدین دمیرتاش و فیگن یوکسکداغ، رهبران حزب دموکراتیک خلق همراه چندین نفر از اعضای این حزب بازداشت شدند و روزنامه‌های مخالف اردوغان نیز توقیف شد. این اقدامات با واکنش شدید داخلی و خارجی مواجه شد. دولت ترکیه حزب اتحاد دموکراتیک را به داشتن ارتباط با پ.ک.ک متهم می‌کند.

در اقدامی دیگر روز گذشته جنگنده‌های ترکیه به مناطقی در کردستان عراق حمله کردند. نیروی هوایی ترکیه اعلام کرد این حملات هوایی علیه مواضع گروهک تروریستی «پ.ک.ک» در شمال منطقه کردستان عراق و در واکنش به انفجارهای دوگانه روز شنبه در استانبول بوده است. خبرگزاری کردی «روداو» عکسی را از موشک‌های به کار برده شده توسط نیروی هوایی ترکیه در این حملات منتشر کرد که روی آنها نوشته شده بود این حملات (و این موشک‌ها) برای گرفتن انتقام کشته‌شدگان در انفجارهای استانبول است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها