نتانیاهو در باکو؛ فتنه‌گری با گنبد آهنین

آن‌طور که رسانه‌ها ازجمله خبرگزاری آپا اعلام کردند، امروز سه‌شنبه قرار است بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به باکو سفر کند. برخی این سفر را در راستای نگاه تاریخی دولت عبری به خزر می‌دانند و برخی دیگر آن را در راستای ایجاد تشنج ارزیابی می‌کنند. اما آنچه مهم است راهبرد تل‌آویو در منطقه خزر در رقابت با قدرت‌های منطقه‌ای است. راهبردی که از گذشته با هم‌پیمانی ترکیه، جمهوری آذربایجان و اسرائیل وجود داشت؛ اما در چند سال اخیر به دلیل نگاه باکو به همکاری‌های منطقه و همگرایی با دیگر کشورهای منطقه کمرنگ‌تر شده بود.
کد خبر: ۹۷۸۱۴۰

به نظر می‌رسد تل‌آویو بر آن است تا از موقعیت استفاده کند و بار دیگر دامنه حضور خود را گسترش دهد.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از رسانه‌های جمهوری آذربایجان، هدف از این سفر را فروش سیستم موشکی گنبد آهنین اعلام کردند. سایت تاور، در گزارشی در این باره به نقل از یودا آبرامف، یکی از نمایندگان پارلمان جمهوری آذربایجان می‌نویسد: ظاهرا سیستم حفاظتی گنبد آهنین، آماده انتقال به ارتش جمهوری آذربایجان است.

محسن پاک‌آیین، سفیر سابق ایران در باکو در این باره می‌گوید: واقعیت این است که هیچ کشور مسلمانی نمی‌تواند روابط راهبردی با اسرائیل برقرار کند، چرا که این رژیم بزرگ‌ترین تهدید امنیتی جهان اسلام است. لذا روابط باکو و تل‌آویو نیز به یک رابطه راهبردی تبدیل نخواهد شد. بعلاوه روابط راهبردی به معنی مشروعیت بخشیدن به اشغال است و جمهوری آذربایجان که خود را مخالف اشغال سرزمین‌های اسلامی می‌داند، نمی‌تواند شریک راهبردی اسرائیل باشد.

وی هدف اصلی سفر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به آذربایجان را تلاش برای خروج از انزوا و ایجاد تفرقه میان کشورهای مسلمان دانست. اما در عین حال حسین امیرعبداللهیان، دبیرکل کنفرانس بین‌المللی حمایت از فلسطین، انتشار خبر سفر هفته جاری نتانیاهورا به باکو از سوی مقامات رژیم اشغالگر قدس سرآغاز فتنه جدید در منطقه دانست و افزود: اظهارات مداخله‌جویانه نتانیاهو در آستانه سفرش به باکو تحریک‌کننده و با هدف بر افروختن آتش فتنه از حوزه آسیای میانه و قفقاز به‌شمار می‌رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها