دولت نجات ملی اولین دولت مستقل یمن

بعد از ماه‌ها ناتوانی بین‌المللی برای حل بحران یمن، با تشکیل شورای عالی سیاسی در این کشور روندی تازه‌ شکل می‌گیرد . این روند اکنون موفق به تشکیل یک دولت نجات ملی شده است که آن را می‌توان اولین دولت مستقل ملی در این کشور دانست . ایران یکی از کشورهایی بود که تشکیل چنین دولتی را به مردم یمن و گروه انصارالله تبریک گفت . با توافق سیاسی انصار‌الله و کنگره مردمی یمن، چهره‌های سیاسی ارشد یمن در این کابینه حضور یافتند.
کد خبر: ۹۷۷۷۱۵

به گزارش فارس، بعد از رأی اعتماد پارلمان به دولت نجات ملی یمن به نظر می‌رسد در سایه جنگ تمام عیار عربستان علیه این کشور و محاصره زمینی، هوایی و دریایی آن؛ اقتصاد بزرگ‌ترین چالش دولت نجات ملی باشد . دولت نجات ملی یمن حاصل توافق‌های سیاسی صورت گرفته بین انصار‌الله و کنگره مردمی یمن است. این تصمیم اولین اقدام راهبردی شورای عالی سیاسی یمن به شمار می‌رود که خود این شورا نیز حاصل توافق‌های سیاسی احزاب مخالف «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن است.

تشکیل دولت نجات ملی تنها دو هفته بعد از ناتوانی «جان کری» وزیر خارجه آمریکا از پیشبرد توافق مسقط و اعلام آتش‌بس طولانی صورت می‌گیرد . پایگاه خبری «البدیل»گزارش داد که صالح الصماد،رئیس شورای عالی سیاسی یمن تشکیل دولت نجات ملی در شرایط کنونی یمن را ضروری دانست و گفت این اقدام بعد از دادن فرصت‌های مکرر به جامعه جهانی برای یافتن برون رفتی از بحران یمن صورت می‌گیرد . در واکنش به تشکیل این دولت، محمد علی الحوثی و محمد عبدالسلام در توییت‌هایی جداگانه‌ موفقیت دولت نجات ملی در اخذ رأی اعتماد از پارلمان را به عبدالعزیز حبتور، نخست‌وزیر این دولت تبریک گفتند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز ضمن تاکید بر مشروعیت و جایگاه قانونی مجلس نمایندگان یمن، از اقدام تازه این مجلس در رای اعتماد به دولت نجات ملی استقبال کرد.

تشکیل دولت مستقل یمن درحالی است که درگیری‌ها همچنان دراین کشور ادامه دارد . روز گذشته یک بار دیگر جنگنده‌های متجاوز سعودی شهر صنعاء را بمباران کرد . ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هم گفتند موفق شدند در یک عملیات نظامی چهار نظامی سعودی را کشته و تعدادی را زخمی کنند . یگان موشکی ارتش وکمیته‌های مردمی پیش از این مواضع عاکفه، العش،شرقی سقام و الحماد در نجران را با شلیک چند موشک کاتیوشا هدف قرار داده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها