یادداشت

جریان سوم، شکل دهنده تحولات آتی در کره جنوبی

تقریبا از یک ماه پیش بحث خانمی به نام «چه سون شیل» که از دوستان قدیمی و خانوادگی خانم پارک گئون های، رئیس‌جمهور کره جنوبی بود، در مطبوعات و احزاب مخالف مطرح شده است. موضوع دوستی آنها به سال 1974 باز‌می‌گردد. پدر این چه سون شیل یک کشیش و دوست پدر خانم پارک بود. بعد از ترور پدر پارک گئون‌های در سال 1979 کشیش نامه‌ای برای خانم پارک می‌نویسد با این مضمون که تقدیر خداوند بر این بوده است که پدر شما فوت کرده و خودتان به مقامی عالی در آینده برسید. از آن زمان یک رابطه عاطفی میان این خانم و کشیش یعنی پدر سون شیل تا سال 1994 که زمان فوت او بود، شکل گرفت. بعد از آن نیز رابطه خانم «چه» با رئیس‌جمهور برقرار بود و حتی پررنگ‌تر شد.
کد خبر: ۹۷۷۳۰۴

درواقع او پس از رسیدن پارک به قدرت به گونه‌ای عمل می‌کرد که با وجود نداشتن مقام و قدرت رسمی در امور داخلی و عزل و نصب‌ها دخالت می‌کرد و حتی متن سخنرانی‌های رئیس‌جمهور را تنظیم می‌کرد. پدر رئیس‌جمهور کنونی کره از سال 1962 تا سال 1979 رئیس‌جمهور نظامی کره بوده است؛ یعنی به دنبال کودتا به قدرت رسید و حدود 20 سال در قدرت بود. درواقع او را معمار توسعه اقتصادی کره جنوبی می‌دانند. در آن مقطع 20 ساله او فشارهای بسیار زیاد سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بر جوامع کره وارد کرد و همه موضوعات این کشور حول محور توسعه و رشد اقتصادی بود. برهمین اساس می‌گویند موتور حرکت اقتصادی کره از همان زمان آغاز شد. با وجود ترور او در سال 1979، اما تمام آن فشارها انباشته شد تا این‌که با به قدرت رسیدن خانم پارک این مسائل دوباره سرباز کرد؛ یعنی به گونه‌ای شد که بسیاری از این انتقادها و مخالفت‌ها با شخص رئیس‌جمهور به آن زمان بازمی‌گردد.

ساختار کره جنوبی بر مبنای توسعه اقتصادی شکل گرفته در این کشور هرآنچه است نیروی انسانی ماهر و به اصطلاح شرکت‌های بزرگ است که اهمیت بسیار زیادی دارد. حالا که طرح استیضاح رئیس‌جمهور روز جمعه با 235 رای به تصویب رسید، از این پس دادگاه قانون اساسی 180 روز فرصت دارد تا به اتهامات او رسیدگی کند. هفت نفر از 9 قاضی این دادگاه توسط رئیس‌جمهور منصوب شده‌اند و به نوعی از دوستان او به حساب می‌آیند، اما به دلیل این‌که اتهامات رئیس‌جمهور در طرح استیضاح بسیار سنگین است، به احتمال زیاد او محکوم و برکنار خواهد شد. باید به این مساله نیز اشاره کرد که خانم پارک اولین رئیس‌جمهور در تاریخ کره جنوبی است که در دوران زمامداری خود استیضاح می‌شود.

در مدت 180 روز آینده قدرت اجرایی در اختیار نخست‌وزیر است. البته تحولات اخیر تاثیر چندانی بر روابط با دیگر کشورها نمی‌گذارد. به عنوان مثال خانم پارک در سفر به ایران 25 توافقنامه تجاری امضا کرد که یکی از آنها فروش 10 کشتی هیوندای به ایران بود. جالب است که 3 ساعت پیش از تصویب طرح استیضاح، این فروش قطعی می‌شود. با این اوصاف نامزد حزب حاکم به احتمال قوی نمی‌تواند در دوره بعدی رای بیاورد. این درحالی است که حزب حاکم محافظه‌کار بوده و اکثر شرکت‌های بزرگ اقتصادی کره با آنها ارتباط نزدیکی دارند. در جبهه مخالفان نیز دو نفر معرفی شده‌اند که آنها نیز دچار بحران هستند. در این میان یک خط سومی در حال شکل‌گیری در کره جنوبی است. آنها معتقدند باید اصلاحات سیاسی، اجتماعی و ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی انجام شود، زیرا در عرض چهار دهه گذشته اقتصادیون و سیاسیون ارتباط بسیار نزدکی با هم پیدا کردند. در نتیجه به نظر می‌رسد تحولات کره به سمتی پیش می‌رود که در نتیجه آن شفاف‌سازی اقتصادی و سیاسی و فرهنگی در این کشور گسترش می‌یابد.

مرتضی سلطان پور ابیانه

کارشناس ارشد شبه‌جزیره کره

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها