اسناد آمریکایی که بتازگی افشا شده‌ است، نشان می‌دهد اسرائیل در سال 1979با رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی در اقیانوس اطلس جنوبی در انجام آزمایش هسته‌ای، همکاری کرده بود.
کد خبر: ۹۷۶۸۱۹

پایگاه اینترنتی روزنامه یدیعوت آحارانوت در مطلبی به قلم رونن برگمن نوشت: در سپیده‌دم 22سپتامبر 1979 یک ماهواره جاسوسی آمریکایی، نور بسیار قوی را در اقیانوس اطلس جنوبی، شناسایی کرد. این نور عجیب کاخ سفید را نگران کرد و بلافاصله به جیمی کارتر، رئیس‌جمهور وقت آمریکا درباره آن نور گزارش داده شد.

دولت آمریکا نگران بود این نور آزمایش هسته‌ای محرمانه‌ای باشد که برخی تلاش می‌کردند آن را پنهان کنند. سه مظنون اصلی انجام این آزمایش عبارت بودند از اتحاد جماهیر شوروی، آفریقای جنوبی و اسرائیل و آمریکایی‌ها خیلی بیشتر درباره همکاری احتمالی آفریقای جنوبی و اسرائیل مشکوک بودند. از آن زمان، هر سال در تلاش برای توضیح درباره آن نور شدید، ادعاهای متناقض و بی‌نتیجه‌ای ارائه شده است. ابتدا آمریکایی‌ها گمان کردند که این نور آزمایشی هسته‌ای بود اما بعد، از فرضیه اولیه خود عقب‌نشینی و ادعا کردند این نور در نتیجه نقص فنی ماهواره بوده است.

اکنون برای نخستین بار پس از آن صبح عجیب، پاسخ این حادثه مرموز به طور رسمی اعلام شد: سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سازمان سیا) اعلام کرد که آن نور آزمایش هسته‌ای مشترکی بود که اسرائیل و رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی انجام داده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها