اگر می‌خواهید با خرافات و انحرافات موجود در اندیشه وهابیت آشنا شوید، کتاب «آئین وهابیت» به شما کمک می‌کند.
کد خبر: ۹۷۲۶۱۵

این کتاب نوشته آیت‌الله جعفر سبحانی است؛ یکی از چهره‌هایی که نقشی برجسته در مقابله با تفکر وهابی دارد. او افزون بر این کتاب، با تألیف کتاب‌هایی نظیر «الوهابیة فی المیزان»، «التوحید والشرک فی القرآن الکریم»، «الشفاعة و مفهومها» و «التوسل»، خرافات فکری این فرقه را روشن ساخته و بسیاری را از خطر گمراهی بازداشته ‌است. کتاب «آئین وهابیت»، نگاهی مستدل به سست‌بنیان بودن اندیشه وهابی و نیز ابزاری بودن آن در مسیر کمک سیاسی به منافع استعماری دارد.

تاریخ خروج وهابیت از اسلام راستین

تاریخ وهابیان یکی دیگر از کتاب‌هایی است که درباره وهابیت به رشته تحریر درآمده است. ایوب صبری که ازجمله نظامیان عالی‌رتبه امپراطوری عثمانی بوده، نویسنده این کتاب است.

نویسنده این کتاب ضمن معرفی پایه‌گذار مکتب وهابیت، یعنی «محمدبن عبدالوهاب» که در شهر «عیینه» از سرزمین نجد واقع در عربستان سعودی متولد شده، آموزه‌های او را مورد تحلیل و بررسی قرار داده است. در این کتاب تصریح شده که باورهای غلط محمدبن عبدالوهاب چنان چالشی را برای اسلام راستین ایجاد کرده که حتی برادرش «شیخ سلیمان بن عبدالوهاب» با صلابت بی‌نظیری در برابر افکار انحرافی او ایستاده و دو کتاب ارزشمند به نام‌های «الصواعق المحرقه الإلهیه فی الرد علی الوهابیه» و «فصل الخطاب فی الرد علی محمد بن عبدالوهاب» در رد تفکر وهابی نوشته است.

وهابیت از نگاه صاحب‌نظران غیرایرانی

از دیگر آثاری که مجموعه‌ای از اندیشه‌های وهابیت را مورد بررسی قرار می‌دهد، کتاب «مجموعه مقالات و مطالعاتی در تاریخ و اندیشه وهابیت» است. کتابی که مقالات و آثاری از مایکل کوک، جان وُل، بشیر نافع، حلاء فتاح، پطرس ابومنه، سامر طرابلسی و جمعی از خاورشناسان را در خود جای داده و گردآوری و تألیف نهایی آن به‌عهده محمدحسین رفیعی بوده است. از آنجا که وهابیت یک خطر جهانی است، این کتاب به بررسی ابعاد انحرافات وهابی از نگاه صاحب‌نظرانی با ملیت‌های گوناگون می‌پردازد. این کتاب در سه بخش تاریخ و اندیشه وهابیت، تعاملات سلفی ـ مذهبی و ضمائم و نسخ خطی تنظیم شده و مقالات خاورشناسان آن در 464 صفحه گرد آمده که در شمارگان یکهزار نسخه روانه کتابفروشی‌ها شده است. مرکز مطالعات فرهنگی ـ بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، محتوای این اثر را تهیه و تدوین کرده است.

نسبت تروریسم و وهابیت

کتاب «ثقافة الإرهاب فی کتب الوهابیه» اثر صالح الوردانی از جمله کتاب‌هایی است که تلاش کرده تا نسبت وهابیت و تفکرات تروریستی را به بحث بگذارد.

نویسنده در کتابش، به بررسی فرهنگ ترور در کتاب‌های وهابیون می‌پردازد و عقاید ابن تیمیه و نقش محمدبن عبدالوهاب در تروریسم و عقیده مفتی عربستان را در این رابطه برجسته می‌کند. همچنین در این کتاب برای خوانندگان معلوم می‌شود که مسائلی مثل تحریم توسل، زیارت قبور و طی طریق برای زیارت که شعار وهابیون شده و آن را از گونه‌های شرک و گمراهی معرفی می‌کنند، هیچ قائلی در قدمای سلف ندارد. نویسنده در پایان به این نتیجه می‌رسد که عقل وهابی جامد و متحجر در روایات ضعیفه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها