با این که قرار است همه، ازمردم عادی گرفته تا قضات صادرکننده رای، دست به دست هم داده و جمعیت کیفری زندان‌ها را کاهش دهند، ولی آخرین آمارستاد دیه کشور به تنهایی حکایت از رشد آمار زندانیان جرایم غیرعمد دارد بخصوص جمعیت زنان.
کد خبر: ۹۷۱۴۵۸

به گزارش جام‌جم، در دو ماه مهر وآبان درمقایسه با شش ماه نخست سال، تعداد زنان زندانی که به علت جرایم غیرعمد به حبس افتاده‌اند با رشدی تقریبا دوبرابری به170 نفر رسیده که کمک‌های مالی ستاد ‌دیه فقط شامل حدود صد نفرشان می‌شود.

طبق توضیحی که اسدالله جولایی، مدیرعامل ستاد دیه کشور به جام‌جم می‌دهد، این که حدود 70 نفراز زنان زندانی مشمول کمک‌های ستاد نمی‌شوند به علت تعدد جرایم در پرونده آنهاست، یعنی یک جرم غیرعمد درکنار یک یا چند جرم عمد به طوری که ابتدا باید تکلیف پرونده جرم غیرعمد روشن و آنگاه کمک ستاد دیه به آزادی محکومان ختم شود.

اما آن صد زنی که دیر یا زود از زندان آزاد می‌شوند، اغلب محکومان مالی هستند و به گفته جولایی، غالبا قربانی ضمانت، آن هم نه برای غریبه‌ها که برای شوهر یا بستگان نزدیک سببی.

این زنان بخش کوچکی از جامعه نسبتا بزرگ زندانیان بدهکارند که طبق آخرین آمارها، جمعیتشان 9237 نفر است که البته به طور تقریبی تنها 89 درصدشان محکومان غیرعمد هستند.

جدا از این محکومان مالی، هم‌اکنون ده‌هزار و400 زندانی غیرعمد در ندامتگاه‌های کشور حضور دارند که فقط 8395 نفرشان مستحق کمک تشخیص داده شده‌اند.

در این میان، استان‌های فارس (950 محکوم)، تهران (833 محکوم) و خراسان‌رضوی (802 محکوم) بیشترین زندانیان جرایم مالی و دیات ناشی از حوادث کارگاهی وتصادفات رانندگی را درخود جای داده‌اند، درست در نقطه مقابل سیستان وبلوچستان (47 مددجو)، بوشهر (108 زندانی) و استان‌های هرمزگان و یزد هر کدام با 113 محبوس که کمترین تعداد محکومان غیرعمد را در زندان‌هایشان دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها