داریوش اسدزاده، بازیگر پیشکسوت تئاتر، تلویزیون و سینما که سه‌شنبه شمع تولد 94 سالگی خود را در روزنامه جام‌جم فوت کرد، در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس تجلیل می‌شود.
کد خبر: ۹۷۱۴۲۵

به گزارش جام‌جم، جشنواره یاس از ابتدای برگزاری در هر دوره، از سینماگران پیشکسوت تجلیل می‌کند. این رویداد در دوره پیشین از هنرمندانی چون داوود میرباقری، مجید مظفری و کتایون ریاحی تجلیل کرد.

داریوش اسدزاده که به پاس یک عمر فعالیت هنری در چهارمین دوره این رویداد تجلیل می‌شود، متولد 1302 کرمانشاه و فارغ‌التحصیل از دانشکده بازرگانی و دارایی است. او فعالیت هنری خود را از سال 1324 در تئاتر تهران آغاز کرد و از طرف مرکز هنرهای ملی به جشنواره تئاتر پاریس اعزام شد.

اسدزاده بعد از مراجعت به کارگردانی تئاتر مشغول شد و در سال 1346 بنا به دعوت یکی از استودیوهای فیلمبرداری عازم مینالوتای آمریکا شد و در فیلم «در آمریکا اتفاق افتاد» به عنوان نویسنده و بازیگر فعالیت سینمایی خود را آغاز کرد.

او در سال 65 به وطن بازگشت و در سینما و تلویزیون ایران مشغول شد. از دیگر فعالیت‌های این هنرمند می‌توان به سمت ریاست انجمن بازیگران سینمای ایران و در سه دوره جزو اعضای داوران فیلم‌های ایرانی خانه سینما اشاره کرد.

اسدزاده همچنین ریاست هیأت مدیره مؤسسه فرهنگی هنری کیمیا را عهده‌دار است. او تاکنون در بیش از 80 فیلم سینمایی همچون «جعبه موسیقی»، «بوی کافور، عطر یاس»، «دوازده صندلی»، «روز شیطان»، «بلوف» و«همسر» و بیش از 60سریال و فیلم تلویزیونی همچون «سمندون»، «خانه سبز»، «آژانس دوستی» و «دردسرهای عظیم2» بازی کرده است.

«سیری در تاریخ تئاتر ایران (قبل از اسلام تا سال 1357 شمسی)»، «برگ‌های خواندنی» و «از لاله‌زار تا شانزه‌لیزه» از جمله آثاری است که این هنرمند تاکنون به نگارش درآورده است.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم یاس به دبیری سیدمصطفی ابطحی 22 تا 26 آذر در استان مازندران برگزار می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها