واکاوی زوایای پیدا و پنهان ترس از ازدواج

جوانی و هراس از گفتن یک «بله»

از ابتدای سال تا پایان مهر حدود 102هزار طلاق در کشور به ثبت رسیده است

تحلیل آخرین آمارهای ازدواج و طلاق

زورآزمایی ازدواج و طلاق همچنان ادامه دارد. این اتفاقی است که آمارها نیز آن را تائید می‌کنند، هرچند دیروز سخنگوی سازمان ثبت احوال در اولین نشست خبری‌اش تعداد طلاق‌هایی را که در هفت ماهه اول سال ثبت شده، حدود 102هزار و 81 واقعه دانست. اما او از مقایسه این آمار با مدت مشابه سال گذشته خودداری کرد، این درحالی است که مرور گزارش‌های سال گذشته ثبت احوال نشان می‌دهد در شش ماهه اول سال 94 حدود 83 هزار و 277 مورد طلاق در کشور ثبت شده یعنی در نیمه اول امسال حدود 18هزار طلاق بیشتر از مدت مشابه سال گذشته به ثبت رسیده است.
کد خبر: ۹۷۱۰۰۲

دیروز نشست خبری سیف‌‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال برگزار شد. او در پاسخ به پرسش جام‌جم درباره آمار طلاق گفت، در هفت ماه امسال 102 هزار و 81 طلاق در کشور به ثبت رسیده است.

ابوترابی درباره رشد طلاق نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز توضیح داد که مقایسه وقایع حیاتی در دو بازه زمانی مختلف بدون توجه به تغییراتی مانند جمعیت، تحولات اجتماعی و فرهنگی از روایی کافی برخوردار نیست،به همین دلیل بهتر است مقایسه‌ها در بازه‌های سالانه یا چند ساله صورت بگیرد. آن‌طور که او یادآور شد نرخ طلاق در سال 90 به ازای هر ده هزار نفر 19واقعه بود؛ اما امسال این آمار به 21 طلاق به ازای هر ده هزار نفر رسیده است.

بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد در شش ماه اول سال 94 حدود 83 هزار و 277 مورد طلاق در کشور ثبت شده و این آمار نسبت به مدت مشابه سال 93 حدود 3/9 درصد رشدکرده بود.

افزون براین سخنگوی سازمان ثبت احوال اطلاعاتی درباره رشد طلاق در مناطق شهری و روستایی یا استان‌هایی که این آمار در آنها بیشتر است ارائه نکرد، اما هشدار داد میانگین سن مردان و زنان در اولین ازدواج از سال 91 تا 94 برای مردان یک سال و برای زنان هشت دهم سال افزایش داشته است.به گفته او، در هفت ماه امسال 448هزار و 954 ازدواج نیز در کشور به ثبت رسیده است.

مردان زودتر می‌میرند

آمارهای منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد از ابتدای سال تا پایان آبان امسال 244هزار و 171 واقعه فوت در کشور به ثبت رسیده است. آن‌طور که سخنگوی سازمان ثبت احوال توضیح داد میانگین سن متوفیان کشور حدود 63سال است ؛ اما برای زنان این میانگین حدود 66سال و برای آقایان 61 سال برآورد می‌شود. براساس اطلاعات سازمان ثبت احوال در این مدت نیز حدود یک میلیون و 32 هزار و 988 ولادت در کشور به ثبت رسیده است.

تغییر نام

درنیمه اول امسال 15هزار و 457 نفر نام خود را تغییر داده‌اند و تعداد افرادی که نام فامیل خود را تغییر داده اند نیز 41 هزار و 313 نفر بوده است.

ابوترابی درباره فراوانی بیشترین نام‌های ثبت شده نیز گفت: زهرا، نازنین زهرا و یسنا سه نام پرطرفدار برای دختران و محمد، امیرحسین و علی نیز سه نام پرطرفدار برای پسران است.به گفته او، در نیمه اول سال نیز با حدود 67 نامی که والدین برای کودکان خود انتخاب کرده بودند مخالفت شده و این نام‌ها بیشتر خارجی بوده است مانند ژاکلین و کاترین.

مهدی آیینی

جامعه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها