استان قزوین با داشتن بیش از 33 هزار هکتار باغ انگور، یکی از بزرگ ترین تولیدکنندگان انگور و کشمش در کشور است و به بزرگی همین ظرفیت تولیدی هم مشکلات دارد؛ مشکلاتی که مهم ترینش برمی‌گردد به نبود بازار فروش مناسب و قیمت خرید پایین که باعث می‌شود محصول تولیدی روی دست باغداران بماند و خستگی یک سال کار کشاورزی را بر تنشان ماندگار کند.
کد خبر: ۹۷۰۹۴۶

به گزارش جام‌جم، استان قزوین از مناطق مستعد کشاورزی کشور محسوب می‌شود و بیشترین تولیدات باغی اش انگور، کشمش، زیتون و زغال اخته است که در این میان انگور با 296 هزار و 524 تن تولید، در صدر این تولیدات باغی نشسته است. از این میزان تولید انگور، کمتر از 20 درصدش به مصرف تازه خوری می‌رسد و حدود 70درصد به کشمش تبدیل می‌شود تا جایی برای خود در بازار داخل و خارج از کشور بیابد و سودی به تولیدکنندگانش برساند. اما مشکل اینجاست که چند سالی است نه تنها سود چندانی را نصیب باغداران نمی‌کند، بلکه هزینه صرف شده تولید را هم برنمی‌گرداند، زیرا آن قدر قیمت خریدش پایین است که ماندن در انبارها و گاه پوسیدن و خراب شدن، به فروش پرزحمت و بی‌صرفه‌اش ترجیح داده می‌شود.

دل‌خون باغداران تاکستانی

عمده باغات انگور استان قزوین در شهرستان تاکستان پهن شده و این روزها اگر به سراغ باغداران تاکستانی بروید، دلشان خون است. حالا که یک ماهی از فصل برداشت انگورها گذشته و کشمش‌هایشان هم آماده و آفتاب دیده شده، خریدار قابلی وجود ندارد.

بهمن طاهرخانی، نماینده مردم تاکستان در مجلس، زبان گلایه این تاکداران شده و دراین باره به جام‌جم می‌گوید: درحالی که کار در باغات انگور، بخش مهمی‌از اشتغال زایی و درآمدزایی مردم استان بویژه شهرستان تاکستان را به خود اختصاص داده و تاکستان یکی از دو شهر کشور به لحاظ بیشترین تناژ و سطح زیرکشت انگور است، اما صنایع فرآوری و کشاورزی مربوط به این محصول در استان وجود ندارد که این خود ضرر و زیان بزرگی را نصیب باغداران و همچنین استان قزوین می‌کند.

وی نبود سردخانه انگور در استان را یکی از این کمبودها عنوان می‌کند و می‌افزاید: نبود سردخانه باعث می‌شود تازه خوری انگور فقط محدود به ایام کوتاه فصل برداشت باشد و از سویی باغداران مجبور به کشمش کردن تمام محصولشان شوند؛ کشمشی که بیشتر در شرایط سنتی تولید می‌شود و علاوه بر کیفیت پایین، بازار فروش مناسبی هم در داخل و خارج ندارد.

نبود صنایع فناوری

به گفته طاهرخانی نبود سایر صنایع فرآوری همچون صنایع بسته‌بندی، تبدیل انگور به آب انگور و ... نیز از دیگر کمبودهای اساسی در این بخش است که اولا افزایش حجم ضایعات انگورهای تولیدی را به‌دنبال دارد و ثانیا سود مهم کشاورزی که در بخش صنایع فرآوری است، به جای این که به جیب کشاورزان و مردم استان برود، به جیب استان‌های دیگری می‌رود که انگور قزوین را به قیمت پایین می‌خرند و با فرآوری این محصول در استان خود، به سود بالای حاصل از آن دست می‌یابند.

خریدی که دیگر تضمین نمی‌شود

نماینده مردم تاکستان یادآور می‌شود حتی کشمش تولیدی استان هم که تا سال‌های پیش توسط دولت خرید تضمینی می‌شد (گرچه به بهای اندک)، امسال خریداری نشده و روی دست باغداران مانده و نه تنها آنها را محروم از درآمد تولید امسالشان کرده، بلکه به دلیل فروش نرفتن محصول و درآمد کسب نکردن، موجب ناتوانی آنها در بازپرداخت تسهیلات بانکی شده که برای هزینه‌های تولید، از بانک‌ها دریافت کرده بودند.

طاهرخانی معتقد است همه این مشکلات در حالی به باغداران زحمتکش استان قزوین و تاکستان فشار زیادی وارد کرده که می‌شود با یک برنامه ریزی مناسب، بازاریابی خوب بویژه در بخش صادرات و هموار کردن مسیر احداث صنایع فرآوری از طریق جذب سرمایه‌گذار بخش خصوصی با ارائه تسهیلات و آماده‌سازی زیرساخت‌ها، به این مشکلات خاتمه و کسب و کار رو به نابودی باغداران استان را نجات داد.

سال گذشته در این ایام، قیمت خرید تصمینی کشمش از سوی دولت اعلام شده بود. اگرچه قیمت اعلام شده چنگی به دل باغداران نمی‌زد و قیمت به صرفه‌ای نبود، اما حداقل تکلیفشان را روشن کرده بود. امسال اما تا امروز هنوز قیمتی برای کشمش تولیدی باغداران کشور اعلام نشده است.

یک مقام مسئول در استانداری قزوین به جام‌جم می‌گوید: ما برای اعلام قیمت خرید توافقی مشکلی در استان نداریم و حتی متولیان خرید را که شامل تعاونی‌های روستایی و سازمان همیاری شهرداری‌های استان می‌شود را تعیین کرده ایم، اما تا ردیف بودجه‌ای از سوی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای آن مشخص نشده و مجوزی در این زمینه صادر نشود، نمی‌توان به خرید تضمینی و توافقی از باغداران اقدام کرد. وی البته تاکید می‌کند:در روزهای اخیر جلسات متعددی در این‌باره در استانداری قزوین برگزار و مکاتباتی نیز با وزارتخانه جهاد کشاورزی و جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری انجام شده تا وضعیت این بلاتکلیفی روشن شود.

پیگیر مشکلات هستیم

سیاوش طاهرخانی، فرماندار تاکستان که از سوی استاندار قزوین به عنوان متولی بخش انگور و کشمش استان تعیین شده تا سروسامانی به این بخش بدهد، دراین باره به جام‌جم می‌گوید: خرید تضمینی کشمش استان در دستور کار دولت قرار گرفته است و ما نیز پیگیر این مهم هستیم. وی با بیان این‌که حدود 90 درصد از انگور تولیدی استان کشمش می‌شود، می‌افزاید: سال گذشته حدود 120 هزار تن صادرات کشمش از کل کشور داشتیم که فقط 6000تن آن از استان قزوین صادر شد و با توجه به این که قزوین بیشترین میزان تولید انگور و کشمش در کشور را دارد، این میزان کم صادرات جای سوال و تامل دارد.

فرماندار تاکستان خود البته دلیل این میزان اندک صادرات را می‌داند و می‌گوید: از آنجا که قزوین از هرگونه صنایع فرآوری بی بهره است، انگور و کشمش تولیدی استان به سایر استان‌های کشور منتقل می‌شود، در صنایع آنها فرآوری و بسته‌بندی مناسب صورت می‌گیرد و به نام آنها صادر می‌شود و البته سود این فرآوری را هم نصیب آنها می‌کند.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها