سوشا مکانی:

دیگر تمرکزم روی فوتبال است نه لباس‌پوشیدن

اشاره: سوشا مکانی در بازی ایران و سوریه گلر یک تیم ملی بود و شاید این مساله را خودش هم یک سال قبل باور نمی‌کرد. او اما به میوندالن رفت و توانست در لیگ دسته دوم نروژ خوش بدرخشد و حتی با مصدومیت بیرانوند، گلر یک ایران شود. با سوشا درباره این اتفاق و همینطور بازی سوریه و رفتارهای عجیب گلر حریف صحبت کردیم و او توضیحاتی داد.
کد خبر: ۹۷۰۹۱۷

سوشا، بعد از مدت‌ها برای تیم ملی ایران بازی کردی. قبل از بازی سکوت کردی ولی حالا موقعیت خوبی است که صحبت کنی. نمی‌دانیم از کجا شروع کنیم از بازگشت دوباره ات یا بازی سوریه.

قبل از هر چیز باید یک بار دیگر به جامعه فوتبال ایران مرگ منصور پورحیدری یکی از بزرگ‌ترین آدم‌های فوتبال‌مان را تسلیت بگویم. متاسفانه من در خارج از ایران بودم و نتوانستم برای مراسم ایشان بیایم. قطعای جای منصورخان مثل حجازی، هادی نوروزی، همایون خان بهزادی، رضا احدی و سایر بزرگانی که از بین ما رفتند خالی خواهد بود. آنها قطعا همگی در بهشت هستند و امیدوارم در آینده به تلخی بزرگان فوتبال خود را از دست ندهیم. درباره سوالی که پرسیدید باید بگویم برای من در زندگی‌ام هیچ افتخاری بزرگتر از این نیست که در تیم ملی کشورم باشم. همین جا باید از مربیان تیم ملی و آقای کی روش تشکر کنم که به من فرصت بازگشت دوباره دادند. اصلا با انگیزه بازگشت به تیم ملی به اروپا رفتم و الان سرشار از انگیزه هستم.

سختی‌های زیادی کشیدی که بیشتر شبیه یک مبارزه بود...

بخواهم رک و شفاف بگویم، فکر می‌کنم دوباره متولد شده ام. گذشته گذشته و برای من آینده مهم است ولی همیشه می‌توانیم با تجربه شویم و درست آینده مان را بسازیم. من باید از دوستانی که باعث شوند به فوتبال اروپا بروم یک تشکر ویژه کنم. راستش روزهای سختی راسپری کردم و سفرم به اروپا باعث شد تا آرامش به دست بیاورم و بتوانم ریکاوری کنم و دوباره برگردم. منتهی هنوز اول راه هستم. راهی طولانی در پیش دارم و باید هر روز که از خواب بیدار می‌شوم، بهتر از روز قبل باشم چون به خیلی‌ها احساس دین می‌کنم. به این هواداران مخصوصا. کسانی که همیشه کنارم بودند و حمایت کردند. برای من چیزی ارزشمندتر از شادی آنها نیست. فقط می‌توانم بگویم دست بوس همه شان هستند که در روزهای سختم از من حمایت کردند و کنارم بودند. الان هم انگیزه اصلی‌ام همین هواداران هستند. همین جا باید از همه یک عذرخواهی کنم. اگر کاری کردم یا در زمین اشتباهی داشتم که ناراحت‌شان کردم، عذرخواهی می‌کنم. همیشه در زمین تلاشم را کرده‌ام ولی گاهی این مشکلات به وجود می‌آید.

بازی با سوریه بیشتر شبیه گل بازی بود تا فوتبال.

همین‌طور است که می‌گویید. زمین بازی مشکلات زیادی داشت. تا لحظه آخر نمی‌دانستیم بازی برگزار می‌شود یا نه.

هرکس صحبتی می‌کرد و این شرایط روی کار تیم ما تاثیر گذاشت. تصور کنید چقدر می‌تواند تمرکز بازیکن به هم بخورد. دو بار بازی به عقب می‌افتد و حتی می‌شنوید شاید مسابقه لغو شود. در هر صورت شرایط شرایط فوتبالی نبود و متاسفانه دو امتیاز مهم را با بعضی تصمیمات از ما گرفتند. روی زمین صاف و استاندارد، می‌توانستیم سوریه را شکست بدهیم. ما حرفمان را در زمین می‌زنیم. منتهی مهم‌ترین ابزار حرف زدن ما را گرفته بودند...

سوشا در بازی با سوریه عملکرد خودت را چطور دیدی؟

بعد از مدت‌ها برای تیم ملی بازی کردم و انگیزه زیادی داشتم. به دلیل این دوری، باید بیشتر کنار تیم باشم و بتوانم با بچه‌ها هماهنگ‌تر باشم. تغییرات در خط دفاعی هم زیاد بوده است. من تلاشم را کردم و این کادر فنی هستند که باید نظرشان را بدهند.

شاید روی خروج‌ها باید بیشتر کار کنی.

قطعا من روی همه چیز بیشتر کار می‌کنم. از خروج گرفته تا شوتگیری و... متاسفانه زمین بسیار خراب بود و در تایمینگ همه به مشکل می‌خوردیم. مثلا روی چمن خوب شما می‌توانی حساب کنی چه لحظه‌ای به توپ می‌رسی منتهی وقتی زمین خراب باشد همه به مشکل می‌خورند. دیدید که چقدر کل بازیکنان کند شده بودند و قطعا این مساله روی من هم تاثیر داشت. استوک ما در زمین فرو می‌رفت و این مساله باعث شده بود دچار مشکل شویم. با این حال باید اینقدر تمرین کنم که دیگر ضعفی نداشته باشم. فیلم بازی با سوریه را چند بار می‌بینم و عملکرد خودم را هم زیر نظر خواهم داشت. فکر می‌کنم هرکسی که فکر کند کامل است شکست می‌خورد ولی من همیشه فکر می‌کنم باید بهتر و بهتر شوم.

به نظر می‌آید می‌خواهی روی فوتبال تمرکز کنی و دیگر وارد حاشیه نشوی.

قطعا همین‌طور است. هیچ چیز به اندازه حاشیه به بازیکنان ضربه نمی‌زند. ما فوتبالیست هستیم. شغل مان فوتبال است و نباید دنبال مسائل دیگری باشیم.

مثلا درباره لباس پوشیدنت بحث زیاد بود. حالا هم...

ببینید اینها مسائل شخصی است و من دوست ندارم دیگر درباره اش یک کلمه هم حرف بزنم. متاسفانه قبلا حرف‌های خصوصی هم زده‌ام و دیده‌ام همین حرف‌ها منتشر شده است. من تمرکزم روی فوتبال است نه لباس پوشیدن. اصلا دیگر در این باره صحبت نمی‌کنم.

همه دنبال موفقیت تیم ملی هستیم

گلر سوریه هم رفتارهای عجیبی در بازی داشت. کی روش هم او را دلقک خطاب کرد.

کارهایی که او انجام می‌داد، قطعا مورد تائید هیچکس نیست. من از رفتار او اصلا خوشم نیامد. من کلا از رفتار کسی که یکسری کارهای خارج از عرف تکنیک دروازه‌بانی کند خوشم نمی‌آید. گلر سوریه بیشتر آن رفتارها را برای حضور فعال در فضای مجازی می‌کرد نه دروازه بانی برای تیم ملی کشورش. می‌خواست خودش را مطرح کند.

می‌خواهم از فوتبال بازی کردن لذت ببرم. می‌خواهم نشان دهم شغل من فقط فوتبال است نه چیز دیگری. هر آدمی ممکن است اشتباه کند مهم این است که از اشتباهاتش درس بگیرد. من هم با تجربه‌تر شده‌ام و فقط می‌خواهم به فوتبال فکر کنم و درباره مسائل فرعی صحبتی نکنم. از رسانه‌ها هم خواهش می‌کنم که دیگر در این باره از من سوال نپرسند.

گلر دوم ایران شده ای. این اتفاق خوبی برای تو خواهد بود؟

قطعا حضور در تیم ملی افتخار است. در تیم ملی از زمانی که آقای کی‌روش آمده یک رسم به وجود آمده. این‌که مهم نیست کی بازی می‌کند مهم این است که تیم ملی موفق باشد. الان هم تک تک ما به موفقیت تیم ملی فکر می‌کنیم و مهم نیست کدامیک از ما بتوانیم بازی کنیم.

تو هم مثل بیرانوند کلین شیت کردی.

اصلا به این مسائل فکر نمی‌کنم. اگر تیم گل نمی‌خورد کل بازیکنان خوب هستند. تازه فقط بازیکنان نه، بلکه همه چیز از تمرینات و تاکتیک‌ها و سیستمی شروع می‌شود که کادر فنی در نظر می‌گیرد. بازیکنان هم به خوبی دستورات را اجرا می‌کنند و در نهایت ما در زمین گل نمی‌خوریم. یک مجموعه از آدم‌ها باعث این موفقیت بوده‌اند و درست نیست ما فقط از خط دفاعی یا گلرها تعریف کنیم. باید از تک تک اعضای کادر فنی هم تشکر کرد.

در بازی پلی آف میوندالن تو یک گل زدی ولی داور خطا گرفت و نتوانستید به لیگ حرفه‌ای نروژ صعود کنید. کار داور درست بود؟

گلی که من زدم قطعا درست بود منتهی داور آن را خطا گرفت. در وقت‌های تلف شده جلو رفتم و گل زدم ولی داور با یک تصمیم اشتباه گلم را مردود اعلام کرد و متاسفانه نتوانستیم به لیگ حرفه‌ای نروژ صعود کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها