جمعه شب که برنامه والیبالی 5+1 شبکه شما را می دیدم راستش دلم لرزید. نگرانی توام با تردید سراسر وجودم را گرفت؛ نکند والیبال ما بعد از این همه موفقیت‌های جهانی و المپیک در آتش اختلافات پنهان و آشکار، سرمایه‌های بزرگ خود را چه مربی و بازیکن و چه داور از دست بدهد؟ در شرایط کنونی میان موفقیت‌های این روزهای والیبال با آنچه در بسکتبال بعد از المپیک 2008 گذشت، اختلاف زیادی نیست اما والیبال نباید اشتباهات بسکتبال را مرتکب شود و رخت خویش را باید از ورطه مشکلات داخلی بیرون بکشد. بسکتبال نتوانست و طی 8 سال دو المپیک را از دست داد و امروز در جایگاه قهرمانی آسیا هم قرار ندارد.
کد خبر: ۹۷۰۴۴۲

مشورت و تضارب اندیشه، دیدگاه مخالف و موافق و بررسی یک موضوع از چند زاویه بر مدار خرد جمعی به رشد و توسعه والیبال کمک می کند همان گونه که نمونه آن را در هفته‌های گذشته با شور گروه‌های مختلف برای تعیین سرمربی تیم ملی والیبال دیده‌ایم. در چنین فضای برگرفته از اصل شور و مشورت در والیبال، حاشیه‌های اخیر روی سکوها یا درون زمین بازی همین طور جدال لفظی بزرگان این ورزش در یک برنامه تلویزیونی، زیبنده جامعه بزرگ والیبال نیست زیرا اگر در والیبال به همت همین بزرگان موفقیت‌های جهانی و المپیک به دست آمده در سایه صبر و شکیبایی و تحمل نقد و نقطه نظر والیبالی‌های ارجمند بوده است و این موفقیت‌ها حاصل همدلی و همزبانی بزرگان این ورزش در گذر نسل‌های دهه‌های مختلف است.

والیبال براساس ترسیم آرمان خود با شناخت نیازهای فردی و گروهی به سوی کمال مطلوب می‌رود. در این مسیر با تعاریفی که از ورزش قهرمانی و حرفه‌ای داریم، افراد باید مطیع قانون و قراردادهای پذیرفته شده باشند تا بیشترین هماهنگی و سازگاری اجتماعی برای رسیدن به هدف به وجود بیاید اما آنچه در برنامه تلویزیونی مشاهده شد، خارج از اهداف اهالی این ورزش بود که اتفاق افتاد.

در شبی که رییس فدراسیون والیبال ساعاتی پیش از اتفاق درگیری لفظی مربی و بازیکن و داور از اهمیت روانشناسی در والیبال صحبت کرده بود، نکته‌ای در ادامه این بحث یا تعهد به رفتارها و گفتارهای منصفانه دیده و شنیده نشد تا بینندگان تلویزیونی در پایان یک مجادله لفظی از خود بپرسند؛ این همان والیبال با اهداف و آرمان‌هایش در میدان‌های جهانی و المپیک است؟

محمد رضاپور

گروه ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها