مقاوم‌سازی اقتصاد در چهارگوشه جهان

تفاله قهوه‌ای که در نهایت قارچ می‌شود

اشتغال در بسیاری از کشورها، امروز به عنوان چالشی بزرگ شناخته می‌شود که بعضا می‌تواند دولت‌ها را با مشکلات عمده مواجه کند و در نهایت زمینه تغییر آنها را به وجود آورد. بسیاری از دولت‌ها با استفاده از شیوه‌های گوناگون همواره سعی دارند زمینه ایجاد مشاغل مختلف را فراهم کنند تا نیروی انسانی آماده به کارشان بتواند بسادگی وارد بازار کار شود. این در حالی است که ایجاد اشتغال به نظر بسیاری از کارشناسان می‌تواند در زمینه کاهش مشکلات اجتماعی آن کشور نیز مفید باشد.
کد خبر: ۹۶۹۸۲۶

اگر از امتیازات اجتماعی اشتغا‌لزایی بگذریم، بحث ایجاد فرصت‌های شغلی و نوآوری در این زمینه یا همان کارآفرینی خودمانی می‌تواند سوژه‌ای بسیار جذاب برای بسیاری از علاقه‌مندان سرمایه‌گذاری و کسب‌وکار در کشورهای مختلف باشد.

لوییک وان کوتسم، مدیرعامل پلتفرم اکسیژن کرود در کشور بلژیک می‌گوید: پدیده کارآفرینی امروز در سراسر جهان رونق قابل توجهی دارد، به صورتی که فقط در اروپا حدود 5 درصد جمعیت فعال در این زمینه مشغول کار هستند، اما نکته جالب در این زمینه بحث تغییرات نگرشی در شیوه‌های سنتی کسب‌وکار و مدیریت سرمایه‌هاست، چون کسب‌وکارهای سنتی نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای امروز بازار باشد و باید از شیوه‌های نوین استفاده کرد.

وان کوتسم می‌افزاید: این شیوه کارآفرینی با توجه به امتیازهایی که دارد، بیشتر در اقتصادهای مدور دیده می‌شود، چون این گونه اقتصادها پویایی قابل ملاحظه‌ای دارند و فرصت‌های قابل اعتمادی برای شیوه‌های مختلف سرمایه‌گذاری در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند. به عنوان مثال، شرکت پرمافونگی در بروکسل از این گونه شرکت‌هاست.

ویلیام برجر، یکی از کارمندان شرکت در این زمینه می‌گوید: ما هر روز با دوچرخه به کافی‌شاپ‌ها و رستوران‌های اطراف محل شرکت سر می‌زنیم و تمام تفاله‌های قهوه آنها را جمع‌آوری می‌کنیم به صورتی که ماهانه تقریباً 5/1 تن تفاله قهوه از این فروشگاه‌ها جمع‌آوری می‌کنیم.

برجر می‌افزاید: این تفاله‌ها در شرکت پرمافونگی به عنوان کود برای کشت قارچ مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شرکت،ماهانه حدود 300 ،400 کیلو قارچ صدفی تازه و ارگانیک تولید می‌کند. همچنین بسته‌هایی برای کشت و رشد قارچ در خانه را به بازار می‌فرستد. به اعتقاد وی، توسعه این گونه کسب‌وکارها امتیازهای زیادی برای اجتماع دارد، چون به این شیوه می‌توانیم برای کسانی که تخصص و مهارت‌ زیادی ندارند کار و فرصت شغلی ایجاد کنیم تا جایی که این افراد نیز بتوانند زندگی خود را مدیریت کنند و منبع درآمدی قابل قبول برای خود داشته باشند.

یک تیر و چند نشان

مارتین ژرمو یکی از بنیانگذاران پرمافونگی در این باره می‌گوید: هدف ما این نیست که کارخانه عظیمی برای تولید قارچ درست کنیم، بلکه می‌خواهیم به دیگر کارآفرینان اجتماعی هم در جاهای مختلف کمک کنیم که شروع به پرورش قارچ کنند. در بروکسل، 5000 تن تفاله قهوه در سال تولید می‌شود؛ یعنی بالقوه می‌توان هر سال هزار تن قارچ همین جا تولید کرد.

ژرمو معتقد است سرمایه‌گذاری‌های نوین به دور از دیدگاه‌های سنتی می‌تواند فرصت‌های متعددی در اختیارمان قرار دهد تا بتوانیم ارزش افزوده بالاتری به کسب‌وکار خود بدهیم. به عنوان مثال در همین شرکت روزی با دو کارمند کارمان شروع شد، اما امروز شش کارمند در اختیار داریم و با استفاده از بخش‌های مختلف تولید برای شرکت می‌توانیم دوباره کسب درآمد کنیم. به عنوان مثال، از ساقه قارچ‌ها می‌توانیم صفحات عایق‌کننده تولید کنیم و پسماند قهوه‌ها که برای کشت استفاده کردیم، در نهایت به عنوان اسانس در تولید صابون به کار گرفته می‌شود.

مترجم: عماد عزتی

اقتصاد

منبع: فرانس 24

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها