با جعفر دهقان، بازیگر نام‌آشنای سینما و تلویزیون

فرصت بازی در آثار تاریخی مغتنم است

جعفر دهقان بازیگر باتجربه را اغلب مخاطبان با نقش‌های دفاع مقدسی که ایفا کرده می‌شناسند او برای بازی در فیلم حماسه مجنون توانست سیمرغ بهترین بازیگری را در نقش یک معاون فرمانده فعال و جسور به دست بیاورد.
کد خبر: ۹۶۹۴۱۴

دهقان فعالیت‌های بازیگری‌اش را در حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی آغاز کرد. بلمی به سوی ساحل، پرواز در شب، تیرباران، زیر آسمان، حماسه مجنون، بوی پیراهن یوسف، یاس‌های وحشی، خلبان، اصحاب کهف، سحرگاه پیروزی، مریم مقدس، تعقیب سایه‌ها، عملیات کرکوک، صلیب طلایی، زیر آسمان، حماسه مجنون،حمله به اچ3، صنوبر، شهرآشوب، یوسف پیامبر، مختارنامه و حانیه از جمله کارهای ماندگار کارنامه کاری دهقان در این چهار دهه است. دهقان سابقه همکاری با هنرمندانی چون رسول ملاقلی‌پور، شهریار بحرانی، جمال شورجه، علی شاه‌حاتمی، داوود میرباقری و علی سجادحسینی را دارد. دهقان توانایی ایفای نقش‌های مثبتی مثل فرمانده جنگی و خلبان و رزمنده در فیلم‌هایی مثل عملیات کرکوک، حماسه مجنون و نقش‌های منفی مثل شخصیت مصعب سریال مختار یا نقش‌های رئالیستی و خاکستری مثل پدر خانواده در سریال آسمان همیشه ابری نیست را دارد. دهقان بک گراند خوبی جهت حضور در کارهای تاریخی دارد و در سریال معمای شاه در نقش رضاشاه بازی مقتدرانه ارائه کرده است با دهقان در باره تجربیاتش در این نوع آثار گفت‌وگویی انجام داده‌ایم .

در کارهای تاریخی‌ای مثل مختارنامه، مریم مقدس، اصحاب کهف و... بازی کرده‌اید. اصلا این نوع نقش‌ها برایتان چه جذابیت‌هایی دارد؟

بازی در کارهای تاریخی برای من جذاب، آموزنده و خیلی متفاوت است و فضاهای جدیدی را تجربه می‌کنم. بازیگر در فضاها و لوکیشن‌های متفاوتی باید در بیابان، کوه و جنگل و در گرما و سرما، سختی‌ها و مشقت‌های کار با گریم سنگین چند ساعته، اسب‌سواری و پوشیدن لباس‌های سنگین و به دست گرفتن شمشیر و مبارزه را باید در کارهای تاریخی تحمل کند و باید حتما به لحاظ فیزیکی هم آماده و رو فرم باشد تا بتواند در صحنه‌های تعقیب و گریز و نبرد بازی‌اش را درست انجام بدهد.

نقش رضاشاه چه ویژگی‌هایی داشت که بازی در سریال معمای شاه را قبول کردید؟

نقش درست و خوب نوشته شده بود و من علاقه داشتم چنین نقشی را بازی کنم که با رضاشاه‌هایی که در دیگرکارها ارائه شده بود متفاوت باشد.

بازی در نقش شخصیت منفی تاریخی مثل رضاشاه برایتان دشوار نبود؟

نه، برای من که تجربیات این نوع بازی‌ها را دارم سخت نبود و تلاش کردم این نقش را متفاوت ارائه کنم .

نظرات مخاطبان درباره ایفای نقش رضاشاه توسط شما چگونه است؟

خیلی‌ها به من گفته‌اند بهترین بازیگری هستم که نقش رضاشاه را بازی کرده‌ام و مردم هم مثل همیشه با محبت‌هایشان من را شرمنده می‌کنند .

گریم شهرام خلج چقدر به شما برای ایفای نقش کمک کرد؟

خیلی موثر و کارا بود و طراحی لباس مارال جیرانی نیز به باورپذیری من در ایفای نقش هم کمک کرد. محمدرضا ورزی به عنوان کارگردانی که متخصص ساخت کارهای تاریخی است، هدایت درست و جامعی در باره خواسته و نظرش در باره نوع بازی‌ام به من ارائه کرد و حساسیت و دقت زیادی درباره ارائه درست نقش رضاشاه داشت. حتی از طراحان لباس خواست برای من چکمه طراحی کنند که قدمم بلندتر به نظر برسد، اما سنگینی چکمه در روز از من انرژی زیادی می‌گرفت. به هر حال معمای شاه ماحصل تلاش یک گروه چند صد نفره در طول چند سال است و من هم تلاش کردم با نقشم زندگی کنم.

برای ایفای بهتر نقش به سراغ مطالعه متون تاریخی درباره رضاشاه هم رفتید؟

قبلا در سریال سرزمین کهن برای کمال تبریزی رضاشاه را بازی کرده بودم و البته نقش کوتاه تک سکانسه بود و به حد کافی درباره خصوصیات و منش رضاشاه تحقیق انجام داده بودم و همه نکات را می‌دانستم و با شناخت جلوی دوربین رفتم و خود محمدرضا ورزی هم یک تاریخ‌شناس خوب معاصر ایران است.

آیا ایفای این نوع نقش‌های معاصر برای یک بازیگر چالش است یا یک فرصت؟

فرصت مناسبی است که ایفایش برای هر بازیگری رخ نمی‌دهد و باید بازیگر از آن استقبال کند. خیلی از بازیگران دوست دارند نقش‌های تاریخی را بازی کنند.

در سریال حانیه هم در قالب یک نقش نظامی بدون منطق و قلدربازی متفاوتی ارائه کردید...

بله، در این سریال نقش یک سرهنگ شهربانی را بازی کردم که علاوه بر درگیری‌های انقلاب و مبارزه با خواسته مردم و همراهی با حکومت پهلوی،‌ دچار یکسری مشکلات و معضلات خانوادگی شده و با شخصیت اصلی دچار چالش می‌شود شخصیتی که به دختر او علاقه‌مند است ودرضمن این سرهنگ تلاش می‌کند از تظاهرات مردمی علیه رژیم شاه جلوگیری کند.

هونام حقانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها