شاید باورش سخت باشد، اما هم اینک که کار برداشت خرما از نخلستان‌های مناطق خرماخیز کشورمان درحال به پایان رسیدن است، خرمایی روی برخی سرشاخه‌ها به بار نشسته که عنوان بهترین، بازارپسندترین و گران‌ترین خرمای جهان را به خود اختصاص داده و درصورت توجه، تولید انبوه و بازاریابی مناسب در دنیا می‌تواند درآمدزایی‌ای بالاتر از صادرات نفت برای کشورمان داشته باشد و به شعار اقتصاد مقاومتی جامه عمل بپوشاند.
کد خبر: ۹۶۶۷۶۲

به گزارش جام‌جم، برداشت خرما در استان‌های خرماخیز کشورمان همچون بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس و کرمان تقریبا از اواسط شهریور آغاز شده و تا اوایل آذر به پایان می‌رسد. خرما گرچه یکی از مهم‌ترین محصولات تولیدی این استان‌هاست، اما چند سالی است بازارش چنگی به دل نخلستان دارها نمی‌زند و هر سال بیش از سال قبل بدون مشتری در انبارها می‌ماند و بر سر قیمتش می‌خورد که دلیلش هم روشن است؛ نبود مشتری و بازار فروش داخلی و خارجی به خاطر دلایلی همچون افت کیفیت و بازارپسند نبودن و از دست رفتن بازارهای داخلی و خارجی و...

این رقم با آب و خاک کشورمان می‌سازد

در این آشفته بازار خرمای کشور، انتشار خبر به بار نشستن و عملکرد بالای یک رقم وارداتی که هم باکیفیت است و هم بازارپسند و هم گران قیمت، می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای این محصول و کشاورزان و باغداران کشورمان باشد؛ خبری که چندی پیش زرگری، رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی جهرم استان فارس به آن اشاره کرد و گفت: این رقم، نخستین رقم تجاری دنیاست که ده سال پیش وزارت جهاد کشاورزی آن را از آفریقا به ایران آورد و در ایستگاه های تحقیقات کشاورزی بویژه در جهرم به صورت آزمایشی کشت شد.

به گفته وی، امسال این خرما که نامش مجول است، در ایستگاه تحقیقات کشاورزی جهرم به بار نشست و با کیفیت بالا و به عنوان رقم سازگار به باغداران استان و کشور معرفی شد.

محمدرضا شهابی، مدیر جهاد کشاورزی جهرم اما به جام‌جم می‌گوید: از همان زمان که نهال این نخل توسط وزارت جهادکشاورزی وارد کشور و برخی استان‌ها شد تا عملکردش در آب و خاک ایران مورد ارزیابی قرار گیرد، علاوه بر کشت و نمو در مراکز تحقیقاتی، نخلداران هم به کشت آن در گوشه نخلستان‌های خود اقدام کردند و ثمرش را از چند سال پیش برداشت می‌کنند. به بار نشستن این رقم در مرکز تحقیقات کشاورزی جهرم، امسال برای اولین بار به طور علمی و عملی نشان داد این نوع با آب و خاک کشورمان سازگار است و می‌توان به تولید انبوه آن در همه استان‌ها مبادرت کرد.

وی می‌افزاید: اکنون فقط می‌توان از طریق پاجوش‌های نخل، آن را تکثیر کرد که از هر اصله نخل، پنج نهال دیگر تولید می‌شود، درحالی که از طریق کشت و بافت (تکثیر از طریق پنیرک خرما) ـ که تکنولوژی‌های خاص خود را می‌خواهد ـ می‌توان از هر اصله نخل، دو تا سه میلیون نهال تولید و تکثیر کرد.

یک خرمای بازارپسند

مدیر جهاد کشاورزی جهرم، ویژگی‌هایی همچون داشتن گوشت زیاد، هسته ریز، برخورداری از پوستی نیمه خشک، بدون حالت چسبندگی، قابل شست‌وشو بودن، داشتن قندی ملایم و نه چندان زیاد، محصول دهی بالا و در نهایت امکان نگهداری و بازارپسندی مناسب را از جمله مزایای این رقم و عامل گران قیمت بودنش می‌داند و می‌گوید: اکنون هر کیلو خرمای مجول در نخلستان و به طور درهم حدود 20 هزار تومان، در بازار مصرف جهرم حدود 35 هزار تومان و در بازار تهران 40 تا 45 هزار تومان به فروش می‌رسد.

مجیدرضا پاکاری، مدیر باغبانی اداره جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این باره به جام‌جم می‌گوید: به دلیل عملکرد بالا و کیفیت خوب این رقم و همچنین قیمت بالای آن، برنامه‌ریزی برای کشت و تولید این رقم خرما در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی و همه استان‌های نخل‌خیز قرار گرفته و در اولویت کاری جهاد کشاورزی استان فارس نیز هست.به گفته وی، اکنون حدود 600 هکتار توسط باغداران استان فارس و در شهرستان‌هایی همچون جهرم، داراب، کازرون و لار، زیرکشت این رقم رفته که البته اکنون فقط 200 هکتار آن تحت نظارت جهاد کشاورزی است، اما بزودی و با وارد کردن نهال آن توسط دولت، به توسعه و جایگزین کردنش با ارقام کم بازده و ارزان قیمت در استان اقدام خواهیم کرد.

27 هزار و 450 هکتار نخلستان بارور در استان فارس وجود دارد که 154 تا 160 هزار تن محصول هرساله از این گستره در 13 شهرستان این استان برداشت می‌شود و مهم‌ترین رقم‌های تولیدی استان هم شاهانی، کبکاب و زاهدی است.

تولید مجول، اولویت جهاد کشاورزی

ابوالقاسم حسن‌پور، مدیرکل دفتر میوه‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی نیز با اشاره به بازارپسندی این رقم در آمریکا و اروپا به جام‌جم می‌گوید: تولید این رقم بتازگی در دنیا توسعه پیدا کرده، زیرا مرغوبیت و بازار فروش خوبی دارد. در ایران اما معاونت باغبانی وقت وزارت جهاد کشاورزی در سال 82 اقدام به واردات نهال این رقم به داخل کشور کرد و در پهنه‌ای وسیع از شاهرود سمنان گرفته تا استان‌های مرکزی و جنوبی به کشت آن به طور آزمایشی اقدام کرد.

به گفته وی، اکنون در بیشتر مناطق کشت شده، گزارش‌هایی از رشد خوب و محصول‌دهی بالای این رقم دریافت شده است؛ به طور مثال در استان بوشهر از سطح یک هکتار اراضی زیر کشت، امسال حدود 12 تن محصول خرما تولید شده است.

حسن‌پور با بیان این که میزان تولید این رقم اکنون بسیار کم است، تاکید می‌کند: سیاست وزارت جهاد کشاروزی بر تکثیر و توسعه این رقم است که اکنون در بازار خارجی تا بیش از 40 دلار هم خرید و فروش می‌شود.

خرمایی که می‌تواند جای نفت را ‌بگیرد

به گفته کارشناسان و با یک حساب وکتاب ساده می‌توان دریافت، هر کیلو خرمای مجول در بازارهای جهانی، معادل یک بشکه نفت قیمت دارد و اگر مسئولان تلاش خود را بر تولید انبوه این رقم و بازاریابی مناسب برای آن بگمارند، می‌توانیم با کمترین هزینه‌ها،‌بیشترین اشتغالزایی و درآمدزایی را داشته با شیم و با شعار اقتصاد مقاومتی جامه‌عمل بپوشانیم.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها