نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان «دریای آونگان» با حضور معاون امور هنری، مدیرکل هنرهای تجسمی و هنرمندان شامگاه 18 آبان‌ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد.
کد خبر: ۹۶۶۷۴۱

شکاف‌ها را با فرهنگ پُر کنیم

به گزارش جام‌جم، در این مراسم، صادق خرازی با قدردانی از موزه هنرهای معاصر تهران در برگزاری نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب گفت: این نمایشگاه قدم بزرگی در شناخت هنر ملل دیگر بوده و شایسته قدردانی است. ملت ما که در تاریخ تمدن بشر نقش کم‌نظیری داشته، نیازمند شناخت معارف و فرهنگ ملل دیگر است. خرازی گفت: این نمایشگاه می‌تواند گامی برای گفت‌وگوی فرهنگ‌ها و زندگی مشترک ما و عرب‌ها باشد و برخورداری از یک جهان‌بینی است که این جهان بینی برگرفته از شناخت فرهنگ جهان است.

هنرهای تجسمی عرب کمتر در ایران معرفی شده است

مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران نیز در این مراسم اظهار کرد: تاکنون نمایشگاه‌های زیادی از هنرمندان ایران و غرب و هنرمندان اروپایی در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده، اما آثار هنرمندان عرب در موزه به نمایش در نیامده است. بنابراین در نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب برای نخستین بار، آثار هنرمندان عرب به نمایش در می‌آید و مقایسه تطبیقی درباره هنر مدرن ایران و عرب را فراهم می‌کند.

سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران افزود: جریان‌های فرهنگی، ادبی و شعر عرب در ایران شناخته شده، اما حوزه هنرهای تجسمی عرب کمتر در ایران معرفی شده است؛ هر چند در سال‌های اخیر نام هنرمندان ایران و عرب در حراج‌ها و فروش آثار کنار هم شنیده می‌شود.

دریای آونگان، برگرفته از شعر محمود درویش است

کریم سلطان،کیوریتور آثار عرب نمایشگاه اظهار کرد: از طرف سلطان القاسمی، رئیس بنیاد برجیل، از موزه هنرهای معاصر تهران که این فرصت را فراهم کرد تا برای نخستین بار آثار عرب در کنار آثار ایرانی نمایش داده شود، تشکر می‌کنم و همچنین از همکاری گالری محسن در برگزاری این نمایشگاه سپاسگزارم.

او در ادامه خاطرنشان کرد: عنوان نمایشگاه یعنی دریای آونگان برگرفته از شعر شاعر عرب، محمود درویش است. این شعر درباره روح هنر است. یکی از چالش‌ها در برگزاری این نمایشگاه، انتخاب آثار بود و سعی داشتیم آثاری برگزیده شود که معرف کل منطقه باشد. بنابراین آثار نقاشی ای را انتخاب کردیم که در قرن بیستم گسترش یافت و آثاری برای نمایشگاه برگزیده شد که برگرفته از سراسر منطقه و از هنرمندان مراکز مختلف است. نمایشگاه هنر مدرن ایران و عرب با عنوان دریای آونگان با 40 اثر ایرانی از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران، 40 اثر هنر مدرن عرب ـ که با همکاری بنیاد برجیل به نمایش گذاشته شده است ـ و شش اثر از هنرمندان فلسطین برگزار شده و تا سوم دی‌ماه ادامه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها