خشم‌های آنی معلول جامعه است. در جامعه سطح تحمل‌پذیری چه از خانواده و چه از درون جامعه وجود ندارد و افراد با مشکلات متعددی دست به گریبان هستند.
کد خبر: ۹۶۴۸۹۶

بخصوص جوانان که دارای روحیه‌ای حساس‌تر هستند و درک و منطق کمتری از زندگی دارند. بیکاری، کمبود شادی و نشاط، افسردگی روحی، دلواپسی، ترس از آینده، مشکلات مربوط به ازدواج، مسکن، رفتارهای خشونت‌گرای بالا به پایین مانند روابط رئیس و مرئوس، تهدیدها و ارعاب‌ها، تماشای فیلم‌های اکشن که فرد را تحریک به واکنش‌های سریع می‌کند، دور شدن از معنویات و ارزش های دینی و سنتی که تاکید بر صبر و بردباری دارند و... همه اینها در مجموع باعث شده‌اند در زمان حاضر خشونت درون افراد زاده شود و با کاهش تحمل‌پذیری مردان و زنان جامعه به بیرون بروز کند و به صورت عملی یعنی همان خشم آنی با استفاده از سلاح سرد یا گرم نمایان شود.

در علم جامعه‌شناسی یک تئوری وجود دارد به نام چرخش در خشونت، به این معنا که از خشونت خشونت زاده می‌شود. خشونت مسری است و از هرکجا شروع شود به همان جا ختم نمی‌شود بلکه به کل جامعه منتقل می‌شود. در جامعه‌شناسی هیچ پدیده‌ای تک علت نیست بلکه ده‌ها عامل و علت دارد.

اصلی‌ترین راهکار برای کنترل خشم در جامعه تولید کار و اشتغال است. زیرا با خود امید به آینده و شادی و نشاط و رفع دلهره و نگرانی و... را به همراه دارد. بیکاری باید رفع شود زیرا یکی از اصلی‌ترین منابع مشکلات و جرم‌ها همین است. چنان که شیطان در کمین فرد بیکار است.

همچنین توجه و تشویق به استفاده از سنت و پیشینه ایرانی مانند موسیقی‌های سنتی که آرامش‌دهنده روح و روان انسان‌ها بوده بسیار قابل توجه و دارای اهمیت بالایی است، برخلاف موسیقی‌های امروزی مانند رپ که خشونت‌گراست. خانواده‌ها باید بر رفتار فرزندان خود نظارت داشته باشند و به آنها بیاموزند همراه داشتن چاقو نه‌تنها برای آنها سودی ندارد بلکه باعث تباهی آینده آنها می‌شود.

دکتر امان الله قرایی‌مقدم

جامعه‌شناس و استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها